حماس: هدف پیش‌نویس توافق پاریس زمان خریدن برای تل‌آویو است

کد خبر: 1277519

اوایل ماه جاری میلادی قاهره میزبان مذاکراتی بین طرف‌های امریکایی، قطری و رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ غزه بود، اما این مذاکرات هیچ دستاورد ملموسی نداشت.

حماس: هدف پیش‌نویس توافق پاریس زمان خریدن برای تل‌آویو است

در سایه انتشار گزارش‌هایی از زمینه‌سازی برای توافق آتش‌بس میان نظامیان اشغالگر و جنبش حماس در ماه مبارک رمضان، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به‌رغم حمایت رئیس‌جمهور امریکا از این پیش‌نویس، همچنان بر حمله به رفح تأکید دارد. عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی نه تنها پیش‌نویس پاریس را امریکایی می‌داند بلکه آن را عاملی برای حفظ وجهه رژیم تل‌آویو و زمان خریدن برای اقدام نظامی جدید صهیونیست‌ها ارزیابی کرده است.

اوایل ماه جاری میلادی قاهره میزبان مذاکراتی بین طرف‌های امریکایی، قطری و رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ غزه بود، اما این مذاکرات هیچ دستاورد ملموسی نداشت. شنبه گذشته نیز کابینه جنگ رژیم اسرائیل اجازه داد که هیئتی از این رژیم برای ادامه مذاکرات روز‌های اخیر در پاریس با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه به قطر اعزام شود. در تازه‌ترین تحولات، پس از آنکه امریکا از توافق قریب‌الوقوع میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی خبر داد، «رویترز» با اعلام اینکه شواهد متفاوتی وجود دارد که نشان می‌دهد توافق در دسترس است، دیدار روز جمعه مذاکره‌کنندگان صهیونیست با میانجی‌های قطری، مصری و امریکایی در پاریس را تأیید کرد. یک منبع ارشد نزدیک به مذاکرات، دیروز به رویترز گفت حماس پیش‌نویسی از مذاکرات پاریس درباره آتش‌بس در غزه دریافت کرده است که شامل توقف ۴۰روزه عملیات نظامی و تبادل اسرای فلسطینی با اسرای صهیونیستی به نسبت ۱۰ به یک است. یک منبع آگاه از روند این گفتگو‌ها هم تصریح کرد که آن‌ها به چارچوب کلی برای برقراری آتش‌بس دست یافته‌اند. در این پیشنهاد، تمامی اسرای صهیونیست از جمله زنان و افراد زیر ۱۹سال و اشخاص مسن در ازای آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی آزاد می‌شوند. بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در غزه بازسازی خواهند شد و روزانه ۵۰۰ کامیون کمک رسانی به این باریکه وارد می‌شود. این پیشنهاد همچنین امکان بازگشت تدریجی غیرنظامیان آواره به شمال غزه را فراهم می‌کند، به استثنای مردانی که در سن خدمت سربازی هستند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا نیز گفته است که رژیم صهیونیستی و میانجی‌ها درباره چارچوب کلی توافق به تفاهم رسیده‌اند.

 

 استفاده تل‌آویو از مذاکرات برای پوشش جنایات

 با این حال، اسامه حمدان، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در گفتگو با شبکه «العربی» تأکید کرد که طرف اسرائیلی از موافقت با پیش‌نویسی که ایالات متحده ارائه داده، خودداری کرده است. این مقام حماس تصریح کرد که پیش‌نویس توافق امریکا و تعداد اسرای مورد نظر برای تبادل، حیله رژیم صهیونیستی است و پیش‌نویس پاریس یک پیشنهاد امریکایی است که هدف آن حفظ آبرو و زمان خریدن برای تل‌آویو است تا برای حمله جدید آماده شود. همچنین، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس پس از دیدار روز دوشنبه با تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر در قاهره، اعلام کرد این جنبش به تلاش‌های میانجیگران پاسخ داد و با روند مذاکرات برای توقف تجاوزات به غزه موافقت کرد، اما دشمن سهل‌انگاری می‌کند و این چیزی است که حماس به هیچ وجه آن را نمی‌پذیرد. هنیه تأکید کرد: «زمان برای تعلل دشمن باز نخواهد بود؛ توقف جنگ قحطی و گرسنگی از بیشترین توجه برخوردار است و نباید آن را به مسائل دیگر ربط داد.» وی هشدار داد: «اجازه نمی‌دهیم دشمن از مذاکره به عنوان پوشش جنایت خود استفاده کند.»

 

 مذاکرات پاریس، شکاف با حماس را جبران نکرد

وبگاه عبری «واللا» پیش‌تر اعلام کرده بود که رؤسای ستاد ارتش تل‌آویو و آژانس امنیت عمومی (شین‌بت) اخیراً در چارچوب هماهنگی در خصوص عملیات نظامی در رفح از قاهره بازدید و با تعدادی از مقامات ارشد مصری دیدار کردند. بر اساس آنچه این وبگاه به نقل از مقامات ارشد امریکایی گزارش داده است، هدف از این دیدار انتقال این پیام بود که اسرائیل اقداماتی را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که عملیات نظامی مورد انتظار در رفح، آوارگان فلسطینی را به سینا سوق نخواهد داد. رویترز هم اعلام کرده بود بزرگ‌ترین موضوع اختلاف میان دو طرف مربوط به شرایط آتش‌بس است. رژیم صهیونیستی اعلام کرده که آماده پذیرش توقف موقت درگیری در جریان فرآیند تبادل اسرا است و رسانه‌های صهیونیستی نیز به احتمال برقراری آتش‌بس شش هفته‌ای در ماه رمضان اشاره کردند، اما بنیامین نتانیاهو تأکید دارد حملات زمینی به رفح باید به عنوان آخرین مکان نسبتاً امن در نوار غزه کشیده شود. وی مصمم است قبل از دستیابی به پیروزی کامل، حملات را متوقف نکند، این در حالی است که با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان کشور‌های عربی ابراز نگرانی کردند که ادامه جنگ در این ماه تنش‌های منطقه‌ای را تشدید خواهد کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا هم در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی‌سی مدعی شد که رژیم صهیونیستی با توقف فعالیت‌های نظامی طی ماه رمضان موافقت کرده است. البته آکسیوس با زیر سؤال بردن اظهارات بایدن نوشت: جای خوش‌بینی نیست. پیشرفتی که اسرائیل در پاریس با میانجی‌ها به آن‌رسید، شکاف موجود با حماس را برطرف نکرد. در این مرحله، تصور رسیدن به توافقی قبل از ماه رمضان دشوار است و البته باید این را هم در نظر گرفت، اسرائیل در صورتی که تعداد افراد فلسطینی کشته شده در غزه افزایش پیدا کند، حمایت‌های جهانی را از دست خواهد داد.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد