گزارش فردا در مورد واکنش های فضای مجازی به سفر قالیباف؛

معتمد نظام

کد خبر: 1049708

اصلاح‌طلبان تندرو و حامیان دولت می‌خواهند با حملات گسترده خود، اصل موضوع یعنی اعتماد رهبر انقلاب به محمدباقر قالیباف را به حاشیه ببرند.

معتمد نظام

گروه سیاست فردا: سفر سه‌روزه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه برای انتقال پیام رهبر انقلاب اسلامی به رئیس‌جمهور روسیه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. قرار بود در این سفر قالیباف با پوتین دیدار کند و پیام رهبر انقلاب را به او برساند اما به دلیل عدم پذیرش پروتکل‌های بهداشتی کرملین از سوی قالیباف دیدار با پوتین لغو شد. علت این موضوع هم شرایط خاصی است که برای دیدارهای رئیس‌جمهور مقرر است؛ از جمله آنکه دیدارها صرفا در شرایطی انجام می‌شود که دیدارکننده دو هفته در روسیه در قرنطینه باشد که قالیباف نیز به دلیل مسئولیتی که در مجلس دارد، از پذیرش این شرط بهداشتی سرباز زد. مجتبی توانگر روز گذشته درباره این موضوع و چگونگی انتقال پیام رهبر انقلاب به پوتین در موقعیتی که شرایط دیدار قالیباف و پوتین وجود ندارد، به «ایسنا» گفت: «پوتین برای دریافت پیام مهم مقام معظم رهبری، نماینده ویژه معرفی کرد و پیامی که رئیس مجلس در این سفر حامل آن هستند، در دیدار با نماینده معرفی‌شده توسط پوتین طرح خواهد شد».

در این میان اما واکنش اصلاح‌طلبان تندرو، حامیان دولت و طیف اندکی از راست افراطی جالب به نظر می‌رسد. اصلاح‌طلبان کوشیدند که لغو یک سفر که امری رایج در مناسبات دیپلماتیک است را یک هزینه ملی معرفی کنند و طیف محدودی از راست رادیکال نیز سعی کردند چنین جلوه دهند که قالیباف اشتباه بزرگی مرتکب شده است که به نظر می‌رسد تمام این واکنش‌ها هدفی فرای تحلیل سفر قالیباف به روسیه را دنبال می‌کنند؛ به‌نحوی که مخالفان قالیباف و عقلانیت انقلابی با حملات غیرمنطقی خود اصل موضوع یعنی انتقال پیام مهم رهبری به پوتین توسط قالیباف را به حاشیه می‌رانند؛ موضوعی که شاید برای آنها سنگین باشد زیرا رهبر انقلاب برای انتقال پیام خود به رئیس‌جمهور روسیه صرفا قالیباف را امین خود دانسته‌اند؛ امری که پذیرش آن برای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به‌شدت سخت است زیرا ایشان در سال‌های اخیر نشان داده‌اند توانایی کامل برای برقراری رابطه مناسبت با جامعه جهانی ندارند و عملا نسبت به واقعیات جامعه بین‌المللی واقف نیستند و به همین دلیل هم بود که چندسال وقت کشور را صرف اعتماد بی‌حاصل به کشورهای غربی و مشخصا به آمریکا کردند. با چنین شرایطی وقتی می‌بینند که رهبر انقلاب نه آنها بلکه محمدباقر قالیباف را امین خود می‌دانند، طبیعی است که واکنش‌های تهاجمی بسیاری داشته باشد.

در میان این تهاجم‌ها اما بسیاری از کاربران فضای مجازی و تحلیلگران سیاسی با انتشار توئیت #متعمد_نظام سعی کردند به اصل موضوع یعنی اعتماد رهبری به قالیباف بپردازند. در همین زمینه مهدی محمدی، مشاور رئیس مجلس در امور راهبردی در توئیتر خود درباره سفر قالیباف به روسیه نوشت: «۱-آقای قالیباف در سفر به روسیه حامل پیام مکتوب مهم، تاریخی و دوران ساز رهبر انقلاب برای رییس جمهور روسیه است. این نخستین بار در تاریخ روابط دوجانبه است که رهبر معظم انقلاب متنی مکتوب و رسمی حاوی نکات راهبردی تقریبا بی سابقه برای آقای پوتین ارسال می کنند. ۲-تأکید بر اینکه پیام باید دقیقا در همین زمان، بدون تاخیر و توسط آقای قالیباف به روس ها منتقل شود، در عالی ترین سطح انجام شده و همه موضوعات دیگر را به حاشیه تبدیل کرده است. ۳-دیدار با آقای پوتین به دلیل پروتکل های کرونایی خاص کرملین تا این لحظه نهایی نشده ولی آنچه بر آن تاکید بوده این است که پیام باید در همین زمان خاص منتقل شود بدون توجه به اینکه ملاقاتی با آقای پوتین قطعی شده یا نه؛ والا عقب انداختن این سفر مطلقا کار دشواری نبود. ۴-طبیعی است کسانی که با همه توان پیگیری کردند تا این سفر منتفی شود، یا پیامی داده نشود، یا پیام را فردی به جز آقای قالیباف منتقل کند و اکنون هم مانده اند که ماجرا چیست و چرا هر چه زدند به در بسته خوردند، عصبی و پریشان باشند. اما این حاشیه ها قادر به آسیب زدن به این ماموریت تاریخی نخواهد بود. ۵-محمدباقر قالیباف آنگونه که من در این یک سال گذشته شناخته ام سرباز فداکار رهبر انقلاب است و وقتی پای ماموریت در میان باشد، به ظواهری که دیگران آن را همه چیز خود می دانند بی اعتناست. ۶-در این ماه ها بارها این موضوع خود را به اشکال گوناگون نشان داده که نقطه اوج آن قانون اقدام راهبردی برای لغوتحریم ها بود. آن قانون را هم خیلی ها نه باور داشتند و نه عملی می دانستند اما می بینیم که اکنون در حال تغییر مسیر تاریخ راهبردی کشور است. ۷-سفر روسیه با هدف گفت وگویی راهبردی درباره مسائلی فوق العاده مهم و پیچیده توسط فردی انجام می شود که امین و فرستاده خاص رهبر انقلاب است. این سفر با تعاملاتی دیگر با چین و اروپا تکمیل خواهد شد و ان شا الله خیر و عزت کشور را در پی خواهد داشت».

محمدسعید احدیان، مشاور سیاسی رئیس مجلس هم در توئیتی به بازی جدید تخریب‌گران اشاره کرد و نوشت: «تا دیروز می‌گفتند چرا قالیباف حاضر شده است پروتکل‌های روسیه را قبول کند؛ حالا که به‌دلیل زمان‌بندی پذیرفته نشد، بازی جدید شروع کردند. تخریب‌گران می‌خواهند این نکته که رهبر انقلاب تأکید داشتند در این مقطع مهم، پیام تاریخی خود را فقط از طریق آقای قالیباف منتقل کنند، به حاشیه ببرند. #معتمد_نظام».

او همچنین در توئیتی دیگر بیان کرد: «‌این بار موضوع مهمتر از تخریب قالیباف است. ‎غرب‌پرست‌ها وقتی دیدند بایدن به آنها محل نداده و برای انجام تعهداتش پیش‌شرط گذاشته، نگران این هستند که در نظم آینده جهانی با تدبیر رهبر انقلاب اتحاد راهبردی بین ایران با آسیا و اوراسیا ایجاد شود».

علی رجبی نیز چنین نوشت: «همان‌هایی که تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد آمریکا و اروپا گذاشتند و در برجام ناکام ماندند، نگرانند که با رساندن پیام رهبر انقاب توسط قالیباف، زمین بازی عوض شود و دوران دست‌درازکردن در مقابل غرب و معطل نگه‌داشتن مملکت به پایان برسد. نلرزید! بروید یک جای گرم تا آخر عمر استفاده کنید!»

سید محمود رضوی هم در واکنش به توئیت توهین‌آمیز محمد مهاجری نوشت: «‌آقای مهاجری! آن روزی که پوتین در دیدار با رهبر انقلاب، در حضور دولتی‌ها، حاج قاسم را نشان داد و گفت موضوع توافق‌ را با او هماهنگ می‌کند چون به سایرین بی‌اعتماد بود، باید ‎خاک بر سرتان می‌کردید. اینکه بعد حاج قاسم هم قالیباف حامل پیام است نه شما دولتی‌ها حتما دردناک و درس‌آموز است».

سعید آجرلو، مدیرمسئول روزنامه صبح نو نیز درباره هدف آنهایی که اکنون به معتمد رهبر انقلاب یعنی محمدباقر قالیباف حمله می‌کنند، در حساب توئیتری خود نوشت: «اصلاح‌طلب‌ها حالت تیم بازنده‌ای را دارند که بازیکنانش از حرص و ناامیدی به جای توپ، پای حریف را می‌زنند. حالا که صلاح دیده نشده حامل پیام مهم باشند، به #معتمد_نظام حمله می‌کنند. ژستشون درباره عزت و استقلال در روابط خارجی هم تمرین بیشتری می‌خواهد». او همچنین در یک توئیت دیگر آورد: «‌تنها نقطه اشتراک چپ افراطی و راست افراطی؛ تخریب ‎قالیباف».

محمدصالح مفتاح هم در همین خصوص چنین نوشت: «مرداد امسال، ظریف به مسکو رفت تا پیام روحانی را به پوتین برساند. اما به دلیل پروتکل‌های کرونایی کرملین نتوانست با پوتین دیدار کند و به تماس تلفنی در مسکو اکتفا شد. ناراحتی اعتدالیون و اصلاحطلبان از عدم دیدار ‎قالیباف نیست؛ سوزششون مال جای دیگر است. ‎#معتمد_نظام».

احسان عسکری هم نوشت: «‌آنچه حاج قاسم در منطقه پیش می‌برد و ضعف‌های آگاهانه یا ناآگاهانه دستگاه دیپلماسی را جبران می‌کرد، بعد از شهادت ایشان تا حدودی متوقف شد؛ مأموریت‌یافتن شخص ‎قالیباف برای رساندن ‎پیام رهبری به روس‌ها علی‌رغم کارشکنی‌ها، برای بسیاری سخت آمده است. ‎#دیپلماسی_انقلاب».

محبوبه نیاورانی، روزنامه‌نگار روزنامه صبح نو نیز چنین نوشت: «مرد خاکستری اصلاحات: "باید هزینه نامزدی قالیباف را افزایش دهیم". دستور از بالا صادر شده؛ بنابراین از عقده، هجمه و تخریب فرصت‌طلبان و پروپاپاندای رسانه‌ای آنان علیه قالیباف تعجب نکنید».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها