«فردا» گزارش می‌دهد

اصلاح رویه گشت ارشاد؟

کد خبر: 1176094

پس از بهارستان، ستاد امر به معروف نیز ازضرورت تغییر شیوه گشت ارشاد سخن گفت.اسماعیلی وزیر ارشاد هم از تدوین طرح جدیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. همزمان گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس اعلام کرد هیچ گونه آثار ضرب و شتم درباره مهسا امینی وجود ندارد

اصلاح رویه گشت ارشاد؟

گروه سیاست سایت فردا - درگذشت تلخ مهسا امینی و اندوهی که به جان جامعه ریخت؛ بار دیگر نگاه‌ها را به سوی گشت ارشاد و برخوردها مورد انتقاد آن برگرداند. به هرحال در ماه‌ها اخیر در چند فقره شاهد بودیم که رویکردهای ماموران خاطی در این بخش زیر مجموعه نیروی انتظامی خاطر مردم را مکدر کرده بود. 

فوت مهسا امینی نیز  - فارغ از دلایل و چگونگی آن که به گواه پزشکی قانونی، به خاطر ضرب و شتم و خشونت نبوده - مزید بر علت شد تا بار دیگر مطالبه تغییر رویه در فعالیت‌های گشت ارشاد مطرح شود. اعتراضاتی در برخی شهرها شکل گرفت و مثل همیشه مورد سوءاستفاده گروه‌های معاند واقع شد. موج سواری رسانه‌های آن طرف آبی هم که به جای خود. 

 

در این بین اما شاهد شکل گیری زمزمه‌هایی برای تغییر رویه در گشت ارشاد بود. یکی از نشانه‌ها آن بود که رئیس مجلس در نطق خود در صحن علنی تاکید کرد این موضوع را تا اصلاح ساختارها پیگیری خواهد کرد. 

 

برخی نمایندگان نیز خبر دادند که دنبال طرحی برای پایان دادن به برخوردهای غیرقانون و قهری مواجهه با مقوله حجاب هستند.

در عین حال ، خبرهایی از ستاد امر به معروف و نهی از منکر به گوش می رسد که آن ها نیز همانند اهالی خانه ملت به مدل فعلی گشت ارشاد انتقاد دارند و به دنبال اصلاح شیوه موجود گشت ارشاد هستند. در همین زمینه و به گزارش خبر آنلاین سید علی خان محمدی،  سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در گفت و گوی اخیر خود با تاکید بر این که با فعالیت گشت های ارشاد در شهر، به شکل کنونی مخالف هستیم، گفت :« با سازوکارهای غیرمستقیم باید به صورت قاطع تر اما کم هزینه تر امر به معروف و نهی از منکر تحقق یابد.

زمزمه‌های مورد اشاره اما وقتی گمانه تغییر رویه در گشت ارشاد را تقویت کرد و حتی احتمال جمع شدن آن را مطرح کرد که وزیر ارشاد در حاشیه نشست هیات دولت، با اشاره به اینکه «دستگاه های مختلف وضعیت موجود را آسیب شناسسی کرده و دنبال اصلاح شیوه گشت ارشاد هستند» گفت: «اگر ایراد به قانون است باید قانون اصلاح شود و این موضوع در جلسات متعدد شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شده است . نتیجه این بررسی ها تهیه طرحی بوده که با تصمیمات جدید به نظرم برخی از مشکلات فعلی را اصلاح خواهد کرد و در مسیر خوبی است و ابلاغ خواهد شد . »

وی در پاسخ به این انتقاد که چرا دستگاه های دیگر فرهنگی کار نمی کنند و فقط پلیس در حوزه حجاب و عفاف فعال است ، به خراسان گفت :« حتما در همه دستگاه های مسئول نقایصی وجود دارد و ما باید در همه عرصه ها برای اقناع عمومی کار کنیم ولی امروز با یک تهاجم گسترده فرهنگی روبه رو هستیم و در همین اتفاق اخیر مشخص است رسانه های برانداز چه واکنش هایی دارند. »

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها