سناریوی «سوریه سازی» ایران از زاهدان /خواب آشفته دشمن برای پروژه تجزیه طلبی

کد خبر: 1177673

حوادث تروریستی زاهدان در کنار کشف مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره در مناطق مختلف کشور را شاید بتوان به عنوان ورود رسمی سناریونویسان ضدایرانی برای سوریه سازی ایران عنوان کرد. گرچه قطعاً این اتفاق به دلایل گوناگون از جمله پشتوانه مردمی کشور، نیروهای مسلح مقتدر و تجربه به بلوغ رسیده ملت ایران نمی تواند به غایت مطلوب خود برسد اما باید با حساسیت به این دست تحرکات که تلاش دارند ایران را به لبه پرتگاه ناامنی ببرند توجه داشت.

سناریوی «سوریه سازی» ایران از زاهدان /خواب آشفته دشمن برای پروژه تجزیه طلبی

روزی که اولین گلوله از اسلحه معارضان سوری در دمشق خارج شد کمتر کسی فکر می‌کرد سوریه در حال قربانی شدن برای یک طراحی غربی جهت شکل گیری جنگ داخلی، تجزیه و دخالت کشورهای آمریکایی و اروپایی است. اما این اتفاق رقم خورد و مردم این کشور اصلی ترین قربانیان آن شدند. حوادث تروریستی زاهدان در کنار کشف مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره در مناطق مختلف کشور را شاید بتوان به عنوان ورود رسمی سناریونویسان ضدایرانی برای سوریه سازی ایران عنوان کرد. گرچه قطعاً این اتفاق به دلایل گوناگون از جمله پشتوانه مردمی کشور، نیروهای مسلح مقتدر و تجربه به بلوغ رسیده ملت ایران نمی تواند به غایت مطلوب خود برسد اما باید با حساسیت به این دست تحرکات که تلاش دارند ایران را به لبه پرتگاه ناامنی ببرند توجه داشت.

در پی حوادث تروریستی روز جمعه زاهدان که بر اثر تیراندازی تروریست‌های «جیش الظلم»  به نمازگزاران، حمله‌ آنها به سه کلانتری، تیراندازی کور در معابر عمومی و تخریب اموال عمومی با کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از مردم بی‌گناه همراه بود، فرمانده کل سپاه در پیامی با تأکید بر اینکه انتقام از خون شهدای سپاه و بسیج و مردمانی را که قربانی جنایت جمعه سیاه زاهدان شدند در دستور کار خود می‌دانیم، گفت: به مردمان صبور و نجیب این استان اطمینان می‌دهیم راه مقابله بی‌وقفه با توطئه‌های استکبار جهانی و تروریست‌های مزدور و اجیر شده توسط سرویس‌های امنیتی بیگانه تا سر حد شهادت ادامه خواهد داشت. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی در این پیام با اشاره به شهادت مظلومانه 4 پاسدار و بسیجی حافظ حریم امنیت، تصریح  کرد: در این حادثه دست‌های پلید سردمداران نظام سلطه و استکبار بویژه حاکمان رژیم تروریست‌پرور امریکا و دولت جعلی و جنایتکار صهیونیستی در فرماندهی تروریست‌های تجزیه‌طلب و بقایای گروهک خائن، خبیث و تروریستی عبدالمالک ریگی معدوم دیده می‌شود.

وی با تقدیر از هوشمندی، هوشیاری، بردباری و بصیرت مثال‌زدنی یکایک زاهدانی‌های مؤمن که همیشه پیرو آموزه‌های پیامبراعظم (ص)  و پاسدار وحدت، اخوت و یکپارچگی بین مذاهب اسلامی هستند، افزود: مرزداران واقعی ایران اسلامی در منطقه راهبردی جنوب شرق به واقع شما مرزنشینان عزیز بلوچ و سیستانی هستید که رزمندگان حافظ امنیت به پشتوانه شما ضربات مهلک و ویرانگری را به اردوگاه شیطان و تروریست‌های جلاد و خون آشام در این دیار وارد می‌سازند.

فرمانده کل سپاه سپس تأکید کرد:  به فضل الهی پاسداران انقلاب و بسیجیان دریادل منطقه، متحد و یکپارچه با سایر نیروهای امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی استان که امنیت و آرامش مردم را خط قرمز خود می‌دانند، هرگونه تهدید و خطر در این مسیر مبارک را با قاطعیت، صلابت و شجاعت پاسخ خواهند داد.

دادستان استان سیستان و بلوچستان از دستگیری هشت شرور مسلح خبر داد. به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام یک منبع مطلع در زاهدان «عبدالمجید ریگی» و «یاسر شه‌بخش» از اعضای این گروهک جنایتکار نیز در جریان این حمله تروریستی به هلاکت رسیدند. این افراد قصد داشتند ضمن تحریک مردم و توزیع اسلحه‌های گرم، نسبت به تخریب اموال عمومی، خرابکاری و ترور اقدام کنند که با هوشیاری مردم زاهدان ناکام ماندند.  

واکنش سخنگوی دولت به حوادث زاهدان

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در واکنش به حوادث تروریستی زاهدان با تأکید بر اینکه آبادانی ایران عزیز در سایه امنیت محقق می‌شود، در حساب توئیتری‌اش نوشت: «اغتشاش، بهترین فرصت برای تروریست‌های اجاره‌ای است تا امنیت، وحدت، جان و مال ایرانیان را به خطر بیندازند. شهادت تعدادی از نیروهای نظم و امنیت و جان باختن تعدادی از مردم زاهدان درپی حمله تروریستی به پاسگاه و بیمارستان را تسلیت می‌گویم.» احمد وحیدی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور نیز در سخنانی تأکید کرد:  ایران اسلامی با اتکا به مردم و با نشاط و امید روزافزون به آینده، همه نقشه‌های دشمنان را نقش برآب می‌کند و چون همیشه بر دهان مزدوران گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب ضربه محکمی می‌زند. ابوذر مهدی نخعی فرماندار زاهدان مرکز استان سیستان بلوچستان نیز روز گذشته اعلام کرد: شهر زاهدان با تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی در آرامش کامل به سر می‌‌برد.  

شهادت 4 نفر از نیروهای سپاه و بسیج

روابط عمومی قرارگاه سپاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای آمار شهدا و مجروحان سپاه و بسیج در حادثه تروریستی روز جمعه زاهدان را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه سرهنگ پاسدار سید حمیدرضا‌ هاشمی (سید علی موسوی)، محمدامین آذرشکر (نیروی خرید خدمت) و محمدامین عارفی از نیروهای سپاه و بسیج بودند که به درجه رفیع شهادت نائل شدند. همچنین سعید برهان‌زهی ریگی از بسیجیان اهل سنت طرح امنیت سپاه که در حوادث تروریستی جمعه مجروح شده بود، روز گذشته در بیمارستان به شهادت رسید.

سرهنگ ابراهیمی زاده مسئول روابط عمومی قرارگاه نیروی زمینی سپاه جنوب شرق همچنین آمار مجروحان نیروهای سپاه و بسیج در این حادثه را ۳۲ نفر اعلام کرد.

همچنین ساعاتی پس از شهادت سردار رشید اسلام شهید سرهنگ «سید علی موسوی» فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان، اعلام شد که عامل شهادت وی که یک تک تیرانداز بود، به هلاکت رسید.

 تکذیب شایعه زخمی شدن پسر مولوی عبدالحمید

روز جمعه برخی رسانه‌های معاند شایعاتی مبنی بر سوء قصد به فرزند مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان منتشر کردند که این شایعه بلافاصله از سوی مولوی عبدالبصیر اسماعیل زهی نوه مولوی عبدالحمید تکذیب شد. وی حادثه رخ داده در زاهدان را بسیار تلخ و ناگوار توصیف کرد و گفت: این حادثه باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه دست‌هایی در کار بوده که حادثه امروز(جمعه) در زاهدان به وجود آمده است.

پیش از آن مولوی عبدالحمید امام جمعه مسجد مکی زاهدان در مصاحبه‌ای با صدا و سیما در ارتباط با حوادث تروریستی زاهدان گفت: حادثه امروز(جمعه) ناگوار است. باید مشخص شود که چه دست‌هایی در کار بود که این حادثه بوجود آمد. آنچه الان نیاز جامعه است آرامش است. همه مردم زاهدان و استان، آرامش خود را حفظ و از هر نوع تعرض و تحریکی اجتناب کنند. وی خطاب به مردم سیستان و بلوچستان تأکید کرد: مواظب باشید که دشمنان هدف دیگری دارند و می‌خواهند از شرایط سوء استفاده کنند. به دشمنان قسم خورده فرصت داده نشود که منطقه را متشنج کنند و برادر کشی راه بیندازند.  

روایت دادستان استان از اهداف معاندان

روز گذشته همچنین سعید تجلیلی فرماندار سراوان، با اشاره به مورد سوء قصد قرار گرفتن مهدی فانی خلیل آباد قاضی شعبه دوم سراوان توسط افراد ناشناس، گفت که او خوشبختانه از سوء قصد جان سالم به در برده و نیروهای امنیتی در حال شناسایی افرادی هستند که این اقدام را انجام دادند.

دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حوادث روز جمعه زاهدان از حمله به یک پاسگاه آغاز شده و افراد معاند نظام در جریان این حمله اقدام به تخریب در پاسگاه کرده و با به آتش کشیدن یک خودرو، چند نفر از مأموران فراجا را مصدوم می‌کنند، تأکید کرد: حمله کنندگان به پاسگاه انتظامی وابسته به گروهک‌های معاند و تجزیه‌طلب بوده‌اند و گروهک‌های ضد تمامیت ارضی کشور از آنها اعلام حمایت کرده‌اند؛ این اقدام آنها هیچ ارتباطی به مردم نداشته است. این افراد در اقدامی تروریستی با اسلحه وارد خیابان شده و به سمت مأموران و حتی مردم عادی تیراندازی کردند و با ادعای حمایت از مردم فهیم بلوچ چند پاساژ متعلق به همین مردم فهیم و بانک‌ها را آتش زدند.

شمس آبادی با اعلام اینکه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در حال شناسایی کامل افراد مسلح این اقدام تروریستی هستند و دستور دستگیری برخی اشرار شناسایی شده نیز صادر شده است، از دستگیری هشت نفر از اشرار مسلح که قصد افزایش دامنه ناامنی‌ها را داشتند خبر داد و تصریح کرد: هدف معاندین نظام برهم زدن وحدت بین شیعه و سنی است و هم علمای اهل تشیع و هم مولوی‌های اهل تسنن از اقدامات این گروهک معاند نظام اعلام بیزاری و برائت کرده‌اند. روز جمعه تعدادی از تروریست‌های گروهک موسوم به «جیش الظلم» به طمع وجود برخی اعتراضات و اغتشاشاتی که در بعضی شهرهای کشور جریان دارد به سمت سه کلانتری حمله کردند و آن را به رگبار بستند. به روایت حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان، مقارن ساعت ١٣ بود که عده‌ای آشوبگر و اغتشاشگر در پوشش نمازجمعه به یکی از پاسگاه‌ها یورش بردند و مواد آتش‌زا به داخل پاسگاه انداختند و منجر به آتش گرفتن برخی خودروهای انتظامی شدند. در مقابل واکنش نیروهای انتظامی قاطع بود. بعد از اینکه پلیس این افراد را متفرق کرد آنها در چند نقطه شهر زاهدان به آتش زدن اماکن عمومی و غارت اموال مردم اقدام کردند.

تروریست‌های تجزیه‌طلب بجز حمله به کلانتری به چند بانک نیز حمله و چند فروشگاه زنجیره‌ای را هم غارت کردند. تعداد تلفات این حادثه ۱۹ کشته و ۲۰ مجروح اعلام شد که تعدادی از این آمار مربوط به شهدای نیروهای نظامی کشورمان بوده است. گفتنی است پس از این حوادث گروهک تروریستی جیش‌الظلم مسئولیت عملیات تروریستی زاهدان را برعهده گرفت.

کشف محموله سنگین سلاح و مهمات جنگی

در اقدامی دیگر با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان، محموله سنگین سلاح و مهمات جنگی در راستای اغتشاشات و سایر اقدامات امنیتی قبل از ورود به ایران، در مرزهای سیستان و بلوچستان کشف و ضبط شد. به گزارش تسنیم، «مهدی شمس‌آبادی» دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان در این رابطه اظهار داشت: در این عملیات 90 قبضه سلاح و 60 هزار انواع مهمات کشف و ضبط شده است.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها