حاشیه هفته؛ عکسی با برداشت‌های متفاوت

حجاب‌بان‌ها ارگانی بودند یا نیروهای مردمی؟

کد خبر: 1258900

واکنش‌ها به حضور نیروهای امر به معروف و نهی از منکر با عنوان سفیران هدایت در ورودی ایستگاه متروی انقلاب اسلامی بسیار بود و البته ابهامات هم زیاد.

حجاب‌بان‌ها ارگانی بودند یا نیروهای مردمی؟

گروه سیاست سایت فردا: ماجرا از یک عکس شروع شد؛ عکسی که نشان می‌داد گروهی از نیروهای امر به معروف و نهی از منکر با نام «سفیران هدایت» در ورودی یکی از ایستگاه انقلاب اسلامی متروی تهران ایستاده‌اند و وضعیت حجاب مردم را بررسی می‌کنند. این عکس واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و بسیاری پرسیدند که متولی این امر چه ارگانی است؟

مسعود درستی، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران از توضیح درباره پدیده «سفیران هدایت» در مترو امتناع کرد و گفت: «روابط عمومی در این مورد پاسخگو است».

هادی زند، مدیر ارتباطات و روابط بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران نیز از درباره «سفیران هدایت» صرفا به بیان این جمله پرداخت که «تنها نیرویی که طبق قانون، وظیفه حفظ نظم و امنیت در ایستگاه‌های مترو را دارد، یگان حفاظت مترو است».

سی‌ام آبان بود که ویدویی از یک ایستگاه مترو در تهران منتشر شد که نشان می‌داد، تعداد قابل توجهی از نیروهای «سفیران هدایت» در ایستگاه مستقر شده و به مسافران قطار شهری «تذکر لسانی» می‌دهند. صبح روز بعد، روزنامه «همشهری» وابسته به شهرداری تهران گزارشی با عنوان «عزیزم شالِت» منتشر کرد. ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران سفیران هدایت را «نیروهای مردمی» خواند که به دلیل «غفلت نهادهای مسئول» در ایستگاه‌های مترو مستقر شده‌اند و به شهروندان «تذکر صمیمانه» می‌دهند.

در پی انتشار گزارش روزنامه شهرداری تهران، احمد وحیدی، وزیر کشور و علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت به استقرار سفیران هدایت در ایستگاه‌های مترو واکنش نشان دادند. وحیدی در حاشیه جلسه هیأت دولت در این باره گفت: «ما مجوز خاصی برای این کار ندادیم و ظاهرا توسط گروه‌های مردمی انجام می‌شود». زاکانی نیز در واکنش به استقرار حجاب‌بان‌های موسوم به سفیران هدایت در مترو گفت: «شهرداری مجوز این کار را نداده و به صورت خودجوش این کار از سوی مردم شکل گرفته است. اگر کسی در مترو بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، آیا می‌توانیم بگوییم این کار را انجام ندهد؟»

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به این سخنان گفت که «داریم پیگیری می‌کنیم تا ببینیم ماجرا از کجا و چگونه است. صحبت‌های وزیر کشور ابهامات زیادی را ایجاد کرده است. اگر نیرو‌های مردمی هستند که بدون مجوز نمی‌توانند در مترو مستقر شوند. از سوی دیگر هم نیرو‌های زن و هم نیرو‌های مرد یونیفرم و آرم دارند که باید پیگیری و روشن شود».

در ادامه واکنش‌های زیادی به موضوع حضور حجاب‌بان‌ها در مترو ابراز شد. مثلا روزنامه سازندگی این اقدام را بدون مجوز دانست و در واکنش روزنامه کیهان نوشت که امر به معروف و نهی از منکر نیاز به مجوز ندارد و تا امروز هم این واکنش‌ها ادامه دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد