افتضاح فرار گولانی

کد خبر: 1263609

روزنامه یدیعوت آحارانوت به‌نقل از یک افسر ارتش: برای تخریب همه تونل‌های حماس، به همه بمب‌های جهان نیاز داریم. امریکا به‌دلیل پیشروی کند ارتش در نوار غزه از تل‌آویو ناامید شده است. ارتش اسرائیل بوی پایان جنگ را حس می‌کند و تلاش دارد قبل از آن به دستاورد‌هایی دست یابد

افتضاح فرار گولانی

در سلسله پیروزی‌های مقاومت فلسطین، «تیپ گولانی» به عنوان زبده‌ترین نیروی ارتش صهیونیستی، نیرو‌های خود را از غزه خارج کرد؛ اقدامی که صهیونیست‌ها آن را با هدف سازماندهی مجدد در صفوف نیرو‌ها و نفس تازه کردن برای بازگشت قدرتمندانه به عرصه میدانی توجیه کردند، اما این عقب‌نشینی زیر تازیانه‌های محکم مقاومت رقم خورد که ده‌ها نفر از نظامیان این گروه را به هلاکت رساندند.

به گزارش «جوان»، درحالی که مقامات رژیم صهیونیستی مدعی هستند که دستاورد‌های زیادی در نوار غزه کسب و جنبش حماس را تضعیف کرده‌اند، گزارش‌هایی که از هفتادوششمین روز درگیری‌ها در غزه مخابره می‌شود، خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. پس از سلسله اخبار منتشر شده از ضربات حماس به نیرو‌های صهیونیستی در غزه، اکنون گزارش‌ها از عقب‌نشینی تعدادی از صهیونیست‌ها از مواضع خود حکایت دارد. شبکه ۱۳ اسرائیل پنج‌شنبه شب گزارش داد که سربازان «تیپ گولانی» غزه را ترک کردند تا صفوف خود را سازماندهی کنند. بر اساس اعلام این شبکه، تیپ گولانی بیش از ۷۰ روز را در غزه سپری کرد و ۴۴ جنگجو را از دست داد و جنگجویان تصمیم گرفتند برای استراحت و دیدار با خانواده‌های خود چند روز غزه را ترک کنند. این شبکه صهیونیستی تأکید کرد: مقامات سیاسی اسرائیل به زودی به بررسی انتقال به مرحله بعدی جنگ در غزه از جمله ارزیابی نیرو‌های ارتش که در داخل این باریکه هستند، خواهند پرداخت. پایگاه صهیونیستی «واللا» نیز گزارش داد، مرحله بعدی جنگ در غزه، مرخص کردن سربازان ذخیره، ایجاد حصار امنیتی و انجام حملات متمرکزتر است.

بر اساس آنچه روزنامه‌های عبری گزارش داده‌اند، پیش از این، یک فرمانده نظامی سابق ارتش اشغالگر به میزان خسارات وارده به نیرو‌های اسرائیلی از زمان جنگ غزه اعتراف کرده بود. موشه کاپلینسکی، فرمانده سابق تیپ گولانی، اعتراف کرد: «این تیپ از ۷ اکتبر یک چهارم نیرو‌های خود را از دست داده است و گفت که تلفات جانی زیاد بوده و ۸۲ افسر و سرباز زخمی و کشته شده‌اند.» تصاویر و فیلم‌هایی که از نیرو‌های گولانی در غزه منتشر شده است، نشان می‌دهد که آن‌ها پس از دستور عقب‌نشینی و بازگشت به خانه به جشن و پایکوبی پرداخته‌اند و نشان می‌دهد که در دو ماه گذشته چقدر تحت فشار بوده‌اند.

رسانه‌های عبری زبان سعی دارند عقب‌نشینی نیرو‌های گولانی از غزه را با هدف تجدید قوا برای بازگشت قدرتمند به میادین جنگ توجیه کنند، اما این عقب‌نشینی نه اختیاری بلکه اجباری بوده است زیرا توان رویارویی با گروه‌های مبارز فلسطینی را نداشتند. یدیعوت‌آحارونوت از قول یک افسر ارتش نوشته که برای تخریب همه تونل‌های حماس به همه بمب‌های جهان نیاز داریم. امریکا به‌دلیل پیشروی کند ارتش در نوار غزه ناامید شده است. ارتش اسرائیل بوی پایان جنگ را حس می‌کند و تلاش دارد قبل از آن به دستاورد‌هایی برسد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات ارشد این رژیم بار‌ها گفته‌اند تا زمانی که به اهداف اعلانی خود در غزه دست پیدا نکنند خبری از آتش‌بس و عقب‌نشینی در کار نیست، اما روند تحولات میدانی آن‌ها را وادار کرده تا تصمیم دشواری بگیرند.

تیپ گولانی زبده‌ترین نیرو در ارتش اسرائیل به شمار می‌رود و این عقب‌نشینی که به ادعای صهیونیست‌ها تاکتیکی و برای نفس تازه کردن است، نشان می‌دهد اشغالگران در غزه به بن‌بست خورده‌اند و با وجود حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی نمی‌توانند پیشروی کنند. نکته جالب اینکه سربازان این تیپ از نخبگان ارتش محسوب می‌شوند و برخی از یگان‌های آن به‌ویژه «اغوز» تحت آموزش‌های سخت و آزمایش‌های سخت مربوط به راه‌اندازی کمین، شناسایی و استتار هستند. اشغالگران اخیراً اعلام کردند که پس از کمین نیرو‌های مقاومت در غزه، بیشترین تلفات را در بیش از یک ماه گذشته متحمل شده‌اند. نیرو‌های القسام (شاخه نظامی حماس) اخیراً در منطقه شجاعیه با کمین‌گذاری، توانستند تلفات سنگینی را به تیپ گولانی وارد کنند که ضربه محکمی به تل‌آویو بود. از آنجا که مقامات تل‌آویو آمار دقیقی از میزان تلفات خود منتشر نمی‌کنند، بدون تردید آمار واقعی از تلفات گولانی بیش از این تعدادی است که مقامات نظامی عنوان کرده‌اند. این درحالی است که دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش صهیونیستی هفته گذشته در سخنانی گفت که نیرو‌های ارتش در برابر موج حملات نیرو‌های حماس خسته و فرسوده شده‌اند. مقامات اسرائیل مدعی بودند که می‌توانند در مدت کوتاهی حماس را نابود کرده و غزه را اشغال کنند، اما با گذشته ۱۱ هفته هنوز دستاورد چندانی کسب نکرده‌اند و برای جبران شکست‌های خود با حملات هوایی غیرنظامیان را به خاک و خون می‌کشد. تغییر تاکتیکی هم که رسانه‌های اسرائیلی در غزه از آن سخن می‌گویند پیش‌تر اجرایی شد و با ورود ارتش به جنوب غزه تلفات صهیونیست‌ها بیشتر شد.

هلاکت چند نظامی صهیونیست

همزمان با عقب‌نشینی تیپ گولانی، رزمندگان گردان‌های القسام، روز جمعه ۱۱ نفر از نیرو‌های کماندوی ارتش صهیونیستی را در شمال غزه به هلاکت رساندند. به گزارش شبکه المیادین، مجاهدان القسام سپس نیرو‌های پشتیبانی دشمن را هم که هشت نفر بودند، با بمب ضدنفر هدف قرار دادند. مجاهدان القسام همچنین گروهی از نظامیان اسرائیلی را روی یک خودروی زرهی در منطقه مسجد فلسطین در شهر غزه با راکت ضدنفر و راکت ضدزره تاندوم هدف قرار دادند. رزمندگان القسام همچنین دو نظامی ارتش رژیم اشغالگر را در اطراف مسجد فلسطین در شهر غزه با اسلحه تک‌تیراندازی «غول» هدف قرار دادند. گردان‌های القسام روز پنج‌شنبه همچنین اعلام کرد، یکی از تک‌تیراندازان این گردان‌ها در منطقه المغراقه در مرکز غزه، یک نظامی صهیونیستی را روی تانکی هدف قرار داد و سپس این تانک را هم با راکت ضدزره مورد هدف قرار داد. از سوی دیگر، ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام دیروز اعلام کرد: از ابتدای نبرد تاکنون، ۷۲۰ خودروی نظامی دشمن را به صورت کلی و جزئی منهدم کردیم. به گزارش الجزیره، ابوعبیده افزود: مجاهدان ما طی یک هفته اخیر در بیش از ۱۵عملیات نیرو‌های اشغالگر را با سلاح تک‌تیراندازی هدف قرار دادند. مجاهدان قسام به انهدام خودرو‌های زرهی دشمن و به قتل رساندن نیرو‌های آن در کمین‌های مرگ ادامه می‌دهند. وی ادامه داد: ارتش دشمن تنها به دنبال نمایش تصویر پیروزی و کسب دستاورد برای خود است. دشمن شکست خورده و سردرگم، از تجربه‌های تاریخ حتی یک درس هم نگرفته است.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد