«فردا» گزارش می‌دهد:

دولت تصمیم‌گیرنده اصلی درباره قیمت بنزین / مجلس چراغ سبزی نداده است

کد خبر: 1263833

بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها اختیار تعیین قیمت حامل‌های انرژی به دولت واگذار شده است.

دولت تصمیم‌گیرنده اصلی درباره قیمت بنزین / مجلس چراغ سبزی نداده است

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا برخی رسانه‌ها چنین القاء می‌کنند که مجلس چراغ سبزی برای افزایش قیمت بنزین داده است. مطرح‌کنندگان چنین موضوعی سعی می‌کنند تبعات احتمالی افزایش نرخ حامل‌های انرژی را بر دوش مجلس بگذارند؛ در صورتی که پر واضح است که در این زمینه دولت تصمیم‌گیرنده است؛ به چند دلیل:

نخست آنکه همان‌طور که چندروز پیش هم سخنگوی کمیسیون تلفیق اشاره کرد، در لایحه پیشنهادی دولت هیچ اشاره‌ای به تغییر قیمت حامل های انرژی نشده است اما با این حال دولت براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها این اختیار را دارد که قیمت حامل های انرژی را در صورت صلاحدید افزایش دهد. بنابراین افزایش یا ثابت‌ نگاه‌داشتن قیمت بنزین بر اساس قانون با دولت است.

از سوی دیگر این دولت است که باید تبعات احتمالی افزایش قیمت توجه کند. در هر صورت افزایش ناگهانی قیمت بنزین در سال‌های قبل پیامدهای منفی زیادی به همراه داشت و دولت باید نسبت به افکار عمومی پاسخگو باشد.

از طرفی در چند وقت اخیر این مجلس بوده است که مانع اقزایش قیمت بنزین شده است و اگر قرار به افزایش قیمت بنزین باشد این موضوع بر اساس لایحه بودجه سال۱۴۰۳ و با تصمیم دولت اجرا می‌شود. 

ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها قطعاً اشکال ما است اما راه بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز افزایش قیمت آن نیست بلکه راه‌های دیگری هم وجود دارد. همین چند روز پیش بود هم که رئیس مجلس با طرح این موضوع که باید به جای افزایش قیمت بنزین بهره‌وری‌ مطرح کرد: «وقتی سرمایه در حال از بین رفتن است باید از سوی دولت، بخش خصوصی و مردم بهینه شود و اگر همه با هم از آن منفعت ببریم این ۱۰۰ میلیارد دلار تبدیل به سرمایه ملی ما خواهد شد».

قالیباف با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید از طریق بهینه‌سازی در مصرف به بهره‌وری برسد، گفت: «زمانی که دولت امکان خرید دستگاهی برای بهینه‌سازی را ندارد بخش خصوصی حاضر است وقتی توان آن را دارد، این کار را انجام دهد به خصوص که ببیند این کار هم برای خودش و هم برای کشور منفعت دارد. مردم نیز در حوزه تجارت خُرد اگر ببینند زمانی که در منزل نشسته‌اند و مصرفشان نسبت به سال گذشته در همان روز کاهش پیدا کرده در این منفعت شریک خواهند شد قطعاً به سمت مصرف بهینه می‌روند لذا نباید به سمت گران کردن رفت بلکه باید مصرف را بهینه کرد که هیچ سختی نداشته و قطعاً قابل اجرا است».

با این اوصاف موضوع افزایش قیمت بزنین تک بعدی نیست که لزوما با چراغ سبز مجلس باشد یا نباشد، بلکه مجموعه‌ای از عوامل باید در این راستا بررسی شود که دولت تصمیم‌گیرنده اصلی در این موضوع است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد