تأثیر تعامل قوا در افزایش مشارکت در انتخابات

کد خبر: 1269844

مشارکت شهروندان در انتخابات متغیر وابسته‌ای است که متغیر‌های مستقل متعددی دارد. به عنوان نمونه، یکی از متغیر‌هایی که بر میزان مشارکت شهروندان در انتخابات تأثیرگذار است، درجه اعتبار دولت و دولتمردان و میزان اعتماد به آن‌ها نزد شهروندان است.

تأثیر تعامل قوا در افزایش مشارکت در انتخابات

به عبارت دقیق‌تر، مردم وقتی در انتخابات مشارکت پرشوری دارند که تصورشان از مجموعه دستگاه‌های نظام، تصوری مثبت، معتبر و مبتنی بر رضایت و امیدآفرینی باشد. بر این اساس، به میزانی که دولتمردان و دستگاه‌های نظام نزد مردم قادر به خلق رضایت، اعتبار و امید باشند، مشارکت مردم در انتخابات افزایش خواهد یافت. با این حال، سؤال این است که این رضایت‌آفرینی، امیدآفرینی و خلق اعتبار چگونه صورت می‌گیرد؟

عوامل و متغیر‌های متعددی نیز در این زمینه مطرح است که در این میان می‌توان به توانمندی در ارائه پاسخ معتبر به مسائل اجتماعی و دغدغه‌های زندگی روزمره مردم و در درجه بعدی، ارسال پیام انسجام، وحدت، همدلی و هم‌افزایی به جامعه از سوی مسئولان و دستگاه‌ها دولتی اشاره کرد. درواقع، اصل بر این است که دستگاه‌های دولتی و مسئولان مختلف در حل مشکلات کشور و پاسخگویی به مطالبات شهروندان کارآمد باشند، اما اگر در این زمینه به طور کامل هم نتوانند توفیق داشته باشند، نباید پیام ضعف، اختلاف، گسیختگی، تفرقه و اختلاف به جامعه صادر کنند. در حالت اخیر، طبیعی است که مردم با مشاهده وضعیت مسئولان و دستگاه‌های مختلفی، رغبتی برای مشارکت در انتخابات نخواهند داشت. به تعبیر عامیانه، وقتی رابطه دستگاه‌ها و قوای مختلف مانند حالت پیش گفته باشد، مردم چرا باید در انتخابات شرکت کنند؟! مردم در انتخابات شرکت می‌کنند که مشکلات‌شان حل شود و وضعیت کشور بهبود یابد، نه اینکه در انتخابات شرکت کنند که فلان مسئول یا مسئولان را انتخاب کنند تا با قرار گرفتن در مصادر امور، گرفتار اختلاف و رقابت‌های ناسالم شوند و به گونه‌ای رفتار کنند که نتوانند امید و اعتماد را در جامعه احیا و تقویت کنند.

با توجه به آنچه گفته شد، تعامل مثبت قوا و دستگاه‌های مختلف با هم، در اطمینان‌بخشی، تقویت امنیت روانی و خاطرجمعی مردم و در نهایت، افزایش اعتماد آن‌ها به نظام و مسئولان برای حل مشکلات مؤثر خواهد بود و از این نظر، می‌تواند محرک مناسبی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات باشد.

به عبارت دیگر، شرکت در انتخابات هم حق و هم تکلیف است؛ حق مردم برای تعیین سرنوشت است و باز از همین نظر، عرصه ادای تکلیف است. مسلم است که شور و رغبت مردم برای مشارکت در این عرصه ادای حق و تکلیف، وابسته به پیامی و تصوری است که از سوی نظام و دستگاه‌های آن در ذهن مردم نقش بسته است. بنابراین، در هفته‌ها و روز‌های منتهی به انتخابات، به منظور تقویت مشارکت مردم در انتخابات، میزان تعامل و هم‌افزایی قوا و دستگاه‌های مختلف کشور باید بیش از پیش تقویت شده و با کار‌های فاخر رسانه‌ای به اطلاع مردم رسانده شود.

درواقع، مردم باید احساس کنند که دستگاه‌های مختلف نظام در تعامل مثبت و هم‌افزا با هم در حال تلاش جدی و البته اثربخش، در حال تلاش برای حل مشکلات کشور و گره‌گشایی از مشکلات زندگی روزمره مردم هستند. به طور طبیعی، مردم باید نتیجه این تعامل را هم در سهولت امور روزمره خود به‌ویژه در ادارات، اخذ مجوزها، دریافت وام‌ها، ثبت‌نام خودرو، دریافت تسهیلات مسکن و هر موضوع دیگری که جزو دغدغه‌های مهم مردم است، مشاهده کنند.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد