«فردا» گزارش می‌دهد:

چرا ردصلاحیت روحانی برای او توفیق اجباری بود؟

کد خبر: 1271230

اگر روحانی در صحنه می‌ماند با بحران مقبولیت عمومی روبه‌رو و اعتبار سیاسی-اجتماعی‌اش بیش از پیش مخدوش می‌شد.

چرا ردصلاحیت روحانی برای او توفیق اجباری بود؟

گروه سیاست سایت فردا: حسن روحانی ردصلاحیت شد تا اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها بار دیگر بهانه‌جویی‌هایشان را آغاز کنند. آنها که تا پیش از اعلام خبر ردصلاحیت روحانی در پی تأییدصلاحیت تعداد زیادی از نیروهایشان در انتخابات مجلس سکوت کرده بودند و بهانه‌ای برای حمله به اصل انتخابات نداشتند، حالا بهانه را یافته‌اند و می‌کوشند مانند ادوار گذشته انتخابات را یک‌سویه جلوه دهند.

سیاست اصلاح‌طلبان از گذشته همین بوده است که در دوره‌هایی که تصور می‌کنند پایگاه رأی ویژه‌ای ندارند و به تعبیر خودشان نمی‌توانند موج انتخاباتی راه بیندازند، دست پیش را می‌گیرند که مباد دست بیفتند! به این معنی که آنها در چنین شرایطی برای سرپوش گذاشتن عدم مقبولیت خود انتخابات را زیر سوال  می‌برند و نهادهای نظارتی را به انواع و اقسام مسائل اتهام می‌زنند تا چنین القاء کنند که نگذاشتند تا اصلاح‌طلبان وارد صحنه شوند! اما واقعیت چیز دیگری است.

اصلاح‌طلبان از میانه دولت دوم روحانی به دلیل حمایت بی‌دریغشان از دولت او نزد مخاطبانشان بی‌اعتبار شدند و اعتماد سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به جبهه اصلاحات به شدت مخدوش شد. در انتخابات مجلس سال98 آنها دیدند که سرلیست انتخاباتی‌شان در تهران یعنی مجید انصاری بسیار کمتر از آخرین نفر لیست اصولگرایان رأی آورد. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 هم رأی عبدالناصر همتی کمتر از آراء باطله بود. آنها بر فراموشی جمعی حساب باز کرده بودند و تصور می‌کردند با گذشت زمان مردم بار دیگر به جبهه اصلاحات رجوع می‌کنند اما چنین نشد و همچنان آنها نتوانستند سرمایه اجتماعی‌شان را احیا کنند.

بر می‌گردیم به روحانی؛ شخص روحانی را باید عامل دلزدگی پایگاه اجتماعی اصلاحات از اصلاح‌طلبان بدانیم. حالا تصور کنیم که آیا خود او که سایه نامش بر سر اصلاح‌طلبان باعث ریزش رأی آنهاست، می‌توانست رأی‌آور باشد؟ بسیار بعید به نظر می‌رسید. روحانی اگر وارد عرصه انتخابات می‌شد می‌خواست دست به دامن اصلاح‌طلبان شود که خود اصلاح‌طلبان هم راضی به حمایت صددرصدی از او نبودند چه رسد به اندک سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان. به نظر می‌رسد ردصلاحیت بار روحانی را سبک کرد زیرا او اگر می‌ماند با چالش مقبولیت عمومی رو‌به‌رو می‌شد و به احتمال بسیار زیاد بیش از پیش اعتبار سیاسی-اجتماعی‌اش مخدوش می‌شد. پس شاید ردصلاحیت برای حسن روحانی نوعی توفیق اجباری بود!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد