حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با «فردا»:

رئیس‌جمهور بعدی از هر طیفی باشد، راهبردهای سیاست خارجی ایران تغییر نمی‌کند

کد خبر: 1293448

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم قابل قبول بود و دستاوردهای زیادی در این حوزه به دست آمد.

رئیس‌جمهور بعدی از هر طیفی باشد، راهبردهای سیاست خارجی ایران تغییر نمی‌کند

گروه سیاست سایت فردا: با شهادت سید ابراهیم رئیسی باید رئیس‌جمهور بعدی تعیین شود و مشخص نیست که او از چه طیف و جناحی باشد. حالا و در این بین این پرسش وجود دارد که با تغییر دولت چه قدر محتمل است که سیاست خارجی ایران دستخوش تحولاتی شود؟

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «کمتر از یک ماه تا انتخابات زودهنگان ریاست‌جمهوری باقی است و به زودی ثبت‌نام‌های انتخاباتی هم انجام می‌شود و طبیعی است که رئیس‌جمهور بعدی باید در سطح و شایستگی ایران و ایرانی باشد. واقعیت این است که سیاست خارجی دولت سیزدهم قابل قبول بود و دستاوردهای زیادی در این حوزه به دست آمد. با این اوصاف به نظر می‌رسد که دولت بعدی در کلیات همان مسیر را ادامه دهد. البته ممکن است دولت بعد تفاوت نگاه‌هایی در عرصه دیپلماسی با دولت آقای رئیسی داشته باشد اما باید بدانیم که سیاست‌های کلی در حوزه خارجی چندان در اختیار رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه نیست».

او ادامه داد: «با این همه تصور می‌کنم به دلیل موفقیت‌های دولت شهید رئیسی در عرصه سیاست خارجی هر رئیس‌جمهوری بیاید، سعی خواهد کرد در همان مسیر گام بردارد. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود تا در آن شرایط بتوانیم ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «ما مشاهده کردیم که سیاست خارجی دولت سیزدهم هوشمندانه بود ولی اگر رئیس‌جمهور بعدی از طیف اصلاح‌طلبان باشد شاید شاهد تغیراتی جزئی در حوزه سیاست خارجی باشیم زیرا نگاه آنها به طور کلی معطوف به غرب است و اعتقادی به گسترش ارتباطات با همسایگان ندارند. البته حتی آنها هم نمی‌توانند سیاست خارجی دولت آقای رئیسی را زیر سؤال ببرند».

هانی‌زاده در پایان گفت: «اگر از آن سوی محور هم روی کار آیند یعنی نیروهایی که به شدت نسبت به غرب بدبین هستند و بیشتر سعی می‌کنند سیاست خارجی را در حوزه جهان اسلام توسعه دهند هم نمی‌توانند از مسیر آقای رئیسی خارج شوند. در مجموع می‌شود گفت که رئیس‌جمهور بعدی از هر طیفی که باشد، تغییری در راهبردهای سیاست خارجی ایران ایجاد نمی‌شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد