«فردا» گزارش می‌دهد؛

سطح دوم منازعه در کابینه صهیونیست‌ها/ رمزگشایی از مجادله گالانت-نتانیاهو

کد خبر: 1294148

از تقابل و منازعه ای جدی تر در کابینه نتانیاهو سخن می گوییم که حتی می تواند منتج به از بین رفتن ترکیب کابینه و فروپاشی آن گردد.

سطح دوم منازعه در کابینه صهیونیست‌ها/ رمزگشایی از مجادله گالانت-نتانیاهو

گروه بین‌الملل سیاست فردا - حنیف غفاری: اگرچه اختلاف میان بنی گانتز و نتانیاهو، دو عضو کابینه اضطراری رژیم اشغالگر قدس به دلیل اختلافات سیاسی این دو چندان قابل تعجب نیست، اما اکنون سطح منازعه در اراضی اشغالی ، به درون کابینه اصلی رژیم صهیونستی کشیده شده و نتانیاهو و گالانت را در برابر یکدیگر قرار داده است. اخیرا یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس سکوت  خود را شکسته و انتقاد از سیاست‌های نخست وزیر و رهبر حزب حاکم لیکود را آغاز کرده است؛ حزبی که خود او هم عضوی از آن است.گالانت خواهان موضع‌گیری شفاف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره آینده جنگ در غزه شده و درخواست بحث و گفت‌وگو درباره جایگزین حماس در نوار غزه را مطرح کرده است. اما نتانیاهو می‌گوید قبل از حذف نظامی حماس در عملیات غزه، درباره این موضوع صحبت نمی‌کند! به عبارت بهتر، گالانت رسما تصورات نتانیاهو در خصوص آینده جنگ غزه را به چالش کشیده و آن را نوعی توهم قلمداد کرده است. 

گالانت معتقد است که نتانیاهو در آینده پژوهی جنگ غزه، خطای فاحشی مرتکب شده و در نهایت، وی به هیچ یک از اهداف سه گانه خود یعنی آزادی اسرای صهیونیست ( آن هم بدون انعقاد پیمان آتش بس)، نابودی حماس و اشغال نوار غزه دست پیدا نخواهد کرد. گالانت نماینده دیدگاه تشکیلات نظامی و امنیتی اسرائیل است که ماه‌ها است تلاش می‌کند نگرانی خود را درباره این مسئله ابراز کند که نتانیاهو و همراهانش در تحلیل و حتی توصیف میدانی و فرامتنی خود از جنگ غزه دچار خطایی محض و جبران ناپذیر شده اند. 

.حدود دو ماه پیش هرتزل لوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در پیامی روشن به کابینه جنگ، درباره خطر مطرح نشدن موضوع آینده جنگ هشدار داد.این پیام راه به جایی نبرد و نتانیاهو به صراحت اعلام کرد که قبل از حذف حماس هیچ بحثی درباره برنامه‌های بعد از جنگ برای غزه در کار نخواهد بود. در سوی مقابل، دیدگاه گالانت را می‌توان به این صورت خلاصه کرد که « حذف حماس عملا  امکان‌پذیر نیست».

طی روزهای اخیر، پس از عملیات موفقیت آمیز حماس در جبالیا که منجر به هلاکت و اسارت جمعی از نظامیان صهیونیست گردید بسیاری از استراتژیستهای نظامی و امنیتی در اراضی اشغالی، انتقادات گالانت به نتانیاهو را در خصوص آینده جنگ غزه برجسته ساخته اند. تحلیلگران اسرائیلی بر این باورند که این اظهار نظرها ممکن است پیامی خطاب به ساکنان اراضی اشغالی  درباره ناکامی در دستیابی به اهداف جنگ، و مقدمه‌چینی برای توجیه افکار عمومی در روبرو شدن با این سوالات باشد: چه کسی مسئول نتایج جنگ است؟ این مسئولیت به گردن کابینه رژیم صهیونیستی  می‌افتد یا ارتش؟

ما از تقابل و منازعه ای جدی تر در کابینه نتانیاهو سخن می گوییم که حتی می تواند منتج به از بین رفتن ترکیب کابینه و فروپاشی آن گردد. جنگ غزه نه تنها تبدیل به پاشنه آشیل نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و کابینه وی، بلکه تبدیل به پاشنه آشیل رژیم اشغالگر و نامشروع صهیونیستی خواهد شد. برخی سیاستمداران حاضر در کابینه نتانیاهو مانند اسموتریچ و بن گویر، خواستار برکناری گالانت از مسند وزارت جنگ هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد