هدر رفت سالانه ۳۱ درصد آب شرب کشور

کد خبر: 1265069

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به هدر رفت بیش از ۳۱ درصد آب شرب کشور گفت: چهار برابر نُرم جهانی هدررفت آب داریم.

هدر رفت سالانه ۳۱ درصد آب شرب کشور

شبکه خبر در برنامه صف اول، چالش‌ها و راهکار‌های صنعت آب و فاضلاب را با حضور هاشم امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بررسی کرد. او بخشی از این برنامه می‌گوید «  ما در کشوری هستیم که دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک است. متوسط بارندگی در دنیا حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلی متر است و در قاره آسیا ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلی متر در سال، ولی در کشور ما این عدد حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر است و میزان بارش‌ها ناهمگن در بخشی از اقلیم ما بارش‌ها بالای هزار میلی متر در بخشی از اقلیم ما بارش‌ها بسیار ناچیز است و این باعث شده که مدیریت تأمین آب شرب و بهداشت سختی‌های خودش را داشته باشد و مسئولان امر در حوزه وزارت نیرو با دقت به این موضوع بپردازند و موضوع را رصد کنند. امسال ما در چهارمین سال خشکسالی هستیم و در حقیقت بیش از ۵ دهه اطلاعات و آماری که ما داریم یکی از بدترین سال‌های کشور محسوب می‌شود. در حوزه صنعت آب و فاضلاب هم به جهت همین شرایطی که در بارش‌ها داشتیم برنامه ریزی بسیار دقیقی را داریم انجام می‌دهیم که ما حداقل بتوانیم آب شرب و بهداشت مردم را در شهر‌ها و روستا‌ها تأمین کنیم.

 

در کل کشور اکنون در حوزه شهری حدود ۹۹ و ۹ دهم درصد جمعیت شهری را تحت پوشش آب شرب و بهداشت داریم و در روستا‌ها حدود ۸۷ درصد. این شاخص برخورداری در روستا‌ها در ابتدای دولت سیزدهم ۸۲ درصد بود و هدف گذاری دولت این است که با اقداماتی که انجام می‌دهد به خصوص در بخش روستایی عدد را به ۹۰ درصد برساند.

این میزان آب شرب را ما در ۱۶۹ تصفیه خانه در سطح کشور داریم تصفیه می‌کنیم و به دست مردم می‌رسانیم. البته این نکته را هم اشاره کنم که ۶۰ درصد آبی که به دست مردم می‌رسد از طریق منابع زیرزمینی است و ۴۰ درصد از طریق منابع سطحی است که این ۴۰ درصد در این ۱۶۹ تصفیه خانه تصفیه می‌شود و شاخص‌ها و استاندارد‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم در عین حالی که قریب به ۹۵۰ آزمایشگاه کنترل کیفی به صورت روزانه این کیفیت آب تحویلی را در سطح شهر‌ها و روستا‌ها رصد می‌کنند. قریب به ۵۵۰ هزار نمونه میکروبی را ما در طول سال به طور متوسط از نمونه آبی که در دسترس مردم قرار می‌دهیم نمونه می‌گیریم و ۲۰ میلیون نمونه میکروبی در عین حالی که دستگاه‌های بالادستی ما در حوزه کیفیت آب مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هم این آب را رصد می‌کنند کیفیتش را در منازل مردم و اگر اشکالی و ایرادی به لحاظ کیفی داشته باشد به ما متذکر می‌شوند و جمع مخازن آب ما در کشور که به هر حال بخشی از این آب را به جهت افزایش تاب آوری و پایداری شبکه ما حفظ می‌کنیم حدود ۲۱ و ۶ دهم میلیون متر مکعب است که حدود ۱۴۶ هزار کیلومتر خطوط انتقال داریم و ۳۵۳ هزار کیلومتر شبکه توزیع که این آب را به بتوانیم در اختیار مردم قرار دهیم.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد