یارانه معیشتی | یارانه | زمان واریز یارانه | یارانه شهریور

یارانه جدید رئیسی ؛ 3 میلیون برای هر ایرانی | جزئیات

کد خبر: 1089237

رئیس جمهور کشورمان دیروز در بخش دوم از اظهاراتش در پارلمان به سوالاتی درباره یارانه ، بورس و سهام عدالت پاسخ داد.

یارانه جدید رئیسی ؛ 3 میلیون برای هر ایرانی | جزئیات

اخبار اقتصادی / یارانهیارانه اولین بار در دولت احمدی نژاد پرداخت شد. یارانه در ابتدا به تمامی مردم کشور تعلق گرفت. پس از مدتی متاسفانه یارانه اقشار خاصی از مردم حذف شد. اخبار جدید درباره یارانه را در مطلب با هم میخوانیم.

براساس اطلاعات دریافت شده در مجموع ۲۲۹ میلیون و۴۰۲ هزار و ۵۰۰ خانوار سال گذشته مشمول دریافت یارانه معیشتی شدند که در فروردین ماه تعداد خانواده هایی که یارانه معیشتی می گیرند ۱۸ میلیون ۵۶۲ هزار ۹۱۷ خانوار بوده ولی در اسفند ماه تعداد آنها افزایش یافته و به ۱۹ میلیون و ۶۲۲ هزار ۸۳۷ خانوار رسید.تعداد نفراتی که سال گذشته یارانه معیشتی گرفتند، در مجموع ۷۰۱ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۱۶ نفر بود که حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از فروردین ماه سال ۹۹ تا پایان همان سال به تعداد کسانی یارانه معیشتی می گیرند اضافه شد. به نظر می‌رسید که آمار مشمولان دریافت یارانه معیشتی ثابت بماند اما طبق آمار، تعداد آنها زیاد شده است رئیسی در دوره انتخابات وعده هایی درباره یارانه جدید داد و حالا باید دید که تا چه حد به وعده هایش عمل می کند.

یارانه

رئیس جمهور بر اجرای قانون هدفمندی یارانه تاکید کرد اما این را نیز گفت که کار کارشناسی بر روی آن انجام خواهد شد.

او گفت: سهام عدالت و بورس در دستور کار قرار دارد، به ویژه جاماندگان سهام عدالت که ما به کمک مجلس آن را دنبال خواهیم کرد. عزیزان کمی هم باید حوصله کنند تا وزرا با رای اعتماد مجلس مشغول و مسلط به کار شوند. ما از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد که اختیار دادن به استان ها به صورت خاص یا در جلسه هیات دولت دعوت کردن را مورد توجه قرار خواهیم داد تا مشکلات استان ها ادامه دار نباشد و حل شود.

اظهارات مهم رئیسی درباره یارانه 1400

یارانه

رئیسی گفت: درباره هدفمندسازی یارانه که البته قانون است و باید آن را اجرا کنیم اما ما کارشناسی ها را انجام می دهیم و به مجلس اعلام خواهیم کرد. بسیاری از طرح ها که در مجلس ارائه می شود اگر همسو با دولت باشد در نهایت به نتایج خوبی منجر خواهد شد و پیشنهاد می کنم که عزیزان این مسئله را در ارائه طرح ها مدنظر داشته باشند تا دولت و مجلس همسو پیش روند.

مطابق با وعده دولت و افراد نزدیک به رئیس جمهور جدید، میزان یارانه این افراد به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

با توجه به ترکیب گزینه های پیشنهادی وزارتخانه در کابینه سید ابراهیم رئیسی، به نظر می‌رسد که رویکردهای اقتصادی کابینه محمود احمدی‌ نژاد در زمینه های مختلف در دولت جدید نیز تکرار خواهد شد. با این حال به نظر می رسد که تصحیحات اندکی نسبت به سیاست های دولت های نهم و دهم در دستور کار دولت جدید قرار خواهد گرفت.

توضیحات رئیس جمهور درباره هدفمندی یارانه

یارانه

یکی از موضوعات برجای مانده از دولت نهم و دهم، موضوع هدفمندی یارانه ها بود که همچنان در وضعیت پرابهامی به سر می‌برد و به چالشی خطرناک و پیچیده برای دولت های پس از احمدی‌نژاد تبدیل شد. اکنون افزایش مبلغ یارانه پرداختی در گرو افزایش قیمت حامل های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل، برق، آب و گاز است تا میزان پرداختی به دهک ها و اقشار هدف افزایش پیدا کند. در نتیجه باعث می شود که فشار پرداخت یارانه های ارزش زدوده به مردم، همچنان بر دولت وارد شود ولی به علت سقوط ارزش میزان یارانه پرداختی به نسبت سال ۱۳۹۰ که معادل ۴۵ دلار ارزش داشت، به میزانی کمتر از ۲ دلار، ارزش این پرداختی برای کمک به معیشت دهک های آسیب پذیر را به شدت کاهش داده است.

این به معنای تداوم وضعیت فعلی به شکل کژدار و مریز است. در غیر این صورت باید قیمت حامل های انرژی به شکل دفعی و ناگهانی و یا تدریجی و پلکانی به قیمت فوب خلیج فارس یا آمستردام برسد. در مرحله دوم نیز باید یارانه پرداختی به دهک های بالاتر درآمدی حذف شود و بر مبلغ یارانه دهک‌های آسیب پذیر و با حاشیه درآمد کمتر پرداخت شود تا صورتی از درآمد پایه همگانی UBI برای فقرا تدارک دیده شود.

با افزایش پنجاه درصدی قیمت بنزین، و حذف تنها ۱۰ میلیون نفر از یارانه بگیران فعلی، می شود مبلغ پرداختی یارانه به هر نفر را تا ۷۵۰ هزار تومان افزایش داد که نیازمند یک برنامه ریزی پیچیده و دقیق توسط دولت و مجلس برای جلوگیری از اعتراضاتی مشابه با اعتراضات آبان ۹۸ است. در صورت آزادسازی قیمت همه حامل های انرژی نیز می شود تا ۳ میلیون تومان به هر فرد ایرانی یارانه داد!

در هر حالتی غیر از شرایط یاد شده، هرگونه افزایش مبلغ یارانه ها مساوی با افزایش پایه پولی و نقدینگی کشور خواهد بود و در نتیجه نرخ تورم نیز به شکلی فزاینده افزایش خواهد یافت.

 

۸

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها