ایزدی: مذاکرات نباید در وین ادامه یابد

کد خبر: 1069548

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سرانجام مذاکرات وین توضیح می‌دهد.

ایزدی: مذاکرات نباید در وین ادامه یابد

باشگاه خبرنگاران:  فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سرانجام مذاکرات وین گفت: قصد طرف آمریکایی این است که به برجام برگردد، اما برجام جدیدی که منافعشان را تامین می‌کند که یکی از راه‌های دست‌یابی به آن مذاکرات وین است، ولی چون نمی‌خواهد که تمام تعهدات برجامی خود را اجرا کند نسخه جدید برجام را مطرح خواهند کرد.

وی افزود: قوه مجریه تمایل دارد تا قبل از انتخابات مسیری برای بازگشت به برجام گشوده شود، از این جهت هم دولت و هم طرف مقابل علاقه‌مند به بازگشت به برجام هستند، البته مسیری که درحال طی شدن است نتیجه خوبی برای ما ندارد و دستاورد‌های ایران از بین رفته و موجبات برجام دو و سه خواهد شد، چرا که حزب دموکرات آمریکا قصد داشت از طریق برجام فعلی به برجام امنیتی، موشکی و... دست یابد که ترامپ با تصمیماتش در کار آنان اخلال ایجاد کرد و حالا دموکرات‌ها می‌خواهند به آن مسیر بازگردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اینکه چه کسی سیاست خارجی کشور را تعیین می‌کند بیان کرد: در قانون اساسی مشخص شده که سیاست خارجی کشور در شورای امنیت ملی طراحی می‌شود و ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است از این جهت، سیاست خارجی کشور در دست دولت است و وزات امور خارجه در این شورا یک رای دارد، بنابراین اینطور نیست که وزیر امور خارجه سیاست خارجی دولت رامشخص کند.

ایزدی درباره نقش رهبری در تعیین سیاست خارجی تصریح کرد: رهبری در این امور در چارچوب قانون اساسی عمل می‌کند و اگر تصمیمی اتخاذ شود که به مبانی انقلاب آسیب زده و مسیر انقلاب را منحرف کند، رهبری دخالت می‌کند که قانون اساسی هم همین را از رهبری می‌خواهد.

وی ادامه داد: این دولت است که نقش به سزایی در سیاست خارجی دارد چرا که سیاست‌های خارجی هر دولت در طول سال‌های اخیر باهم متفاوت بوده، ولی رهبری همان فرد است، در یک دولت می‌بینیم که بحث مذاکره مطرح و انجام می‌شود، اما دولت دیگری تمایلی به مذاکره ندارد؛ بنابراین اگر کسی بگوید که همه سیاست خارجی توسط رهبری یا دولت تعیین می‌شود صحیح نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برافراشته شدن پرچم اسرائیل در مقابل ساختمان صدر اعظم اتریش بیان کرد: باتوجه به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، مذاکرات نباید در وین ادامه یابد چرا که اتریش با این عمل ادعای بی‌طرفی خود را نقض کرده است و بهتر است ادامه مذاکرات در کشور دیگری دنبال شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها