«فردا» گزارش می‌دهد

پول‌های ایران آزاد می‌شود؟

کد خبر: 1120998

نشانه‌های مختلفی مشاهده می‌شود که احتمال آزادسازی برخی از منابع ملی بلوکه شده ایران را تقویت می‌کند؛ موضوعی که حتما بر روند مذاکرات هم اثرگذار خواهد بود.

پول‌های ایران آزاد می‌شود؟

گروه سیاست سایت فردا - مذاکرات برجامی در وین ادامه دارد و اخبار زیادی از جزئیات مذاکرات منتشر نشده است، پیش بینی سخت به نظر می‌رسد اما تا دلتان بخواهد حدس و گمان در میان است. یکی از این گمانه‌های نیز فراهم شدن بستر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران است . البته میزان و طریقه بازگشت این پول‌ها نیز هنوز از مبهمات است. 

برگشت پول‌های ایران اما از مسائل مهم و اثرگذار بر روند مذاکرات احیای برجام است. شاهدش اظهاراتی که چندی قبل امیرعبداللهیان درباره آزادی 10 میلیارد پول ایران بیان کرده بود و از سوی برخی‌ها پیش شرط ایران تلقی شد. بعد از آن هم مدام در میان سخن تحلیلگران داخلی و خارجی از اثرگذاری چنین اقدامی در پیشرفت مذاکرات شنیده و خوانده‌ایم.

حتی همین چند روز قبل بود که ایرنا خبر داد آمریکایی‌ها به واسطه سه کشور اروپایی به ایران پیشنهاد کرده‌اند که در ازای آزاد سازی بخشی از پول‌های بلوکه‌ شده‌اش، غنی‌سازی 60 درصدی را متوقف کند.

حالا طرف‌های مقابل از روسیه گرفته تا آمریکا از پیشرفت‌های هفته اخیر در مذاکرات می‌گویند و نشانه‌هایی نیز مشاهده می‌شود. مثلا اخباری که دیروز درباره سفر نمانده کره جنوبی به وین منتشر شد. خبرگزاری کره نوشته بود که سفر معاون وزیر خارجه آنها به خاطر حل مساله دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی است. همان بدهی 7 میلیارد دلاری که از خرید میعانات گازی ایران در سال 2018 به جای مانده است. 

این اما تنها نشانه نیست. نشانه بعدی قطعا اظهارات اخیر سخنگوی وزارت برق عراق است که وعده داده طلب ایران را به زودی بپردازند. این طلب هم از جمله منابع مالی بلوکه شده ایران است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها