جزئیات حضور سعید محمد در جلسه کمیسیون صنایع

کد خبر: 1121792

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به گزارش دبیر شورای عالی مناطق آزاد به این کمیسیون اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، از سال 92 به بعد حجم صادرات در این مناطق به شدت کاهش یافته و 1.6 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

جزئیات حضور سعید محمد در جلسه کمیسیون صنایع

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از حضور سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در این کمیسیون خبر داد و اظهار داشت: آقای محمد در این جلسه گزارش مبسوطی از آخرین وضعیت مناطق آزاد و مسائل و مشکلات آنها ارائه کرد.

وی ادامه داد: از جمله مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های مناطق آزاد که در این گزارش ارائه شد، وسعت بیش از حد این مناطق و عدم اهتمام به صادرات و سرمایه‌گذاری صنعتی در آنهاست که با وجود ظرفیت‌های بالقوه این مناطق، برای تقویت اقتصاد ملی اقدام گسترده‌ای نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: عملکرد چند دهه گذشته مناطق آزاد با آنچه در قانون اداره مناطق آزاد پیش‌بینی شده، فاصله جدی و انحراف قابل ملاحظه‌ای دارد و این مناطق در مجموع نتوانسته‌اند انتظارات مدنظر قانون را برآورده کنند، لذا نیاز است که با رویکرد جدیدی به اداره این مناطق پرداخته شود.

کاهش ناخواسته حجم واردات در مناطق آزاد به دلیل محدویت‌های ارزی و کرونایی

کریمی با بیان اینکه مناطق آزاد در چند دهه اخیر عمدتا به دروازه واردات تبدیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: البته در سال‌های اخیر به خاطر محدودیت‌های ارزی و نیز کاهش مسافرت‌ها به دلیل کرونا ناخواسته از حجم واردات به این مناطق کاسته شده، به طوری که در 9 ماهه اول امسال تنها حدود یک میلیارد دلار واردات به این مناطق صورت گرفته که نسبت به گذشته کاهشی بوده است.

وی تصریح کرد: صرف نظر از محدودیت‌های ارزی و کرونایی اخیر، اما از سال 92 به بعد حجم صادرات در این مناطق به شدت کاهش یافته و 1.6 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است و این نشان می‌دهد که این مناطق از رسالت اولیه خود فاصله گرفته‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: علاوه بر این، با وجود آنکه این مناطق به عنوان مناطق آزاد تجاری و صنعتی تعریف شده‌اند اما کلا حدود 400 واحد صنعتی در این مناطق ایجاد شده و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری صنعتی گسترده‌ای در آنها صورت نگرفته است.

کریمی با بیان اینکه تب افزایش تعداد مناطق آزاد همیشه در بین مسئولان داغ است، گفت: امیدواریم در دوره جدید این انحرافات برطرف شود؛ چراکه در سال‌های گذشته نیز دائما به دنبال انتصاب نورچشمی‌ها و وابستگان خود در مدیریت این مناطق بوده‌اند و این منجر به ناکارآمدی مدیریتی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی شده است.

وی در پایان تأکید کرد: جمع‌بندی اعضای کمیسیون در جلسه امروز این بود که تیم مدیریتی مناطق آزاد شامل مدیران عامل و اعضای هیات مدیره متناسب با سیاست‌های دوره جدید تغییر یابند و ضمن کنار گذاشتن افراد ناکارآمد، با آرایش جدیدی برای احیای ظرفیت‌های این مناطق اقدام شود./فارس

انتهای پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها