«فردا» گزارش می‌دهد

از وین چه خبر؟

کد خبر: 1123135

خبرگزاری دولت نوشته: بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم ها کم شده و هیئت ها سرگرم گفت وگو درباره نحوه اجرا و توالی توافق احتمالی هستند

از وین چه خبر؟

گروه سیاست سایت فردا - دور هشتم مذاکرات وین از فردا با بازگشت روسای هیات‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ ادامه خواهد یافت. مذاکراتی که از  ۸ آذر شروع شده و هنوز هم پر از ابهام و اخبار ضدو نقیض است. طرف‌های غربی از فرانسه که پلیس بد است گرفته تا آمریکا که بیرون از مذاکره مانده بر کم بودن زمان تاکید داشته و می‌خواهند با فضاسازی به ایران فشار آورند. طرف ایرانی و روسی اما خوشبین است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اخیرا از بیشتر شدن خوشبینی‌هایش گفته. با این حال شاهدیم که یک دیپلمات ایرانی نسبت به برخی تخریب‌ها هشدار داده و تاکید دارند که نباید اجازه دهیم دود سفیدی که از وین برخاسته را سیاه کنند! 

در چنین شرایطی روسای هیات‌های مذاکره کننده برای مشورت به پایتخت‌ها برگشتند و این موضوع تحلیل‌های مختلفی را مطرح کرد. مثلا جعفر قنادباشی در گفت‌وگویی گفته که این بازگشت به معنی عدم موفقیت در مقطع فعلی است. با این حال خوشبینی‌ها ادامه دارد و خبرگزاری دولتی ایرنا از کاهش اختلافات در وین نوشته است. 

ایرنا در گزار خود آورده است: «در حالی که امروز هم مذاکره کننده های ارشد ایران و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در وین حضور ندارند و برای مشورت های بیشتر به پایتخت های خود رفته اند، گمانه زنی های رسانه ای جای خبرهای رسمی را گرفته و منابع آگاه به عنوان منابع خبری، در حال شکل دادن به فضای رسانه ای هستند.خبرگزاری ایرنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت: بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم‌ها کم شده و هیئت ها سرگرم گفت‌وگو درباره نحوه اجرا و توالی توافق احتمالی هستند.این منبع که خواست نامش فاش نشود، بیان کرد: اکنون در مرحله‌ای از مذاکرات هستیم که در خصوص مسائل دشوار مشغول رایزنی هستیم و این که چطور می‌توانیم مسائلی را که بر اصول آن توافق شده، به کلمات تبدیل و در سند وارد کنیم.»

بر اساس این گزارش، این منبع آگاه در ادامه اظهاراتش اذعان کرد: در سه موضوع (لغو تحریم ها، تعهدات هسته ای، اجرا/توالی/ راستی آزمایی) همچنان مسائل باز وجود دارد و بخشی از آن ها دشوار است. به گفته وی، این یک مذاکره پیچیده است، به این معنا که همه چیز به همه چیز بستگی دارد. وی با این حال تصریح کرد که فضای مذاکرات بهتر شده و «اکنون ما بیشتر روی پیش نویس و مسائل مختلف متمرکز شده ایم.»

خبرگزاری ایسنا نیز از قول دیپلمات های نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایران در باره آخرین تحولات به ویژه رویکرد ایران به لغو تحریم ها نوشت که تحریم‌های ناقض توافق سال ۲۰۱۵ که مانع عادی‌سازی روابط تجاری ایران با دنیاست و نیز بخشی از ساز و کار فشار حداکثری است که از زمان دونالد ترامپ شکل گرفته، جدای از این که به چه اسمی  اعمال شده است، باید رفع شوند و این موضع قطعی ایران در مذاکرات به ویژه در دولت ابراهیم رئیسی است که از سوی تیم مذاکراتی وی در وین دنبال می شود.همچنین یک منبع آگاه  در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین اتریش، به شبکه خبری المیادین خبر داد که اختلافات در مذاکرات کاهش یافته و به نقاط معدودی منحصر شده‌اند. یکی از این اختلاف‌ها بر سر درخواست ایران برای اخذ تضمین در خصوص خارج نشدن مجدد آمریکا از توافق است.  این منبع اضافه کرد که ایرانی‌ها همچنین خواستار یک مهلت زمانی برای اطمینان از برداشته شدن تحریم‌های آمریکا هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها