گفتوگوی وزیران خارجه آمریکا و انگلیس درباره تنگه هرمز
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیهای از تماس «مارکو روبیو» وزیر امور خارجه این کشور با «ایوت کوپر» همتای انگلیسی او خبر داد.
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیهای از گفتوگوی «مارکو روبیو» وزیر امور خارجه این کشور و «ایوت کوپر» وزیر امور خارجه انگلیس درباره مسائل پیرامون ایران، از جمله وضعیت تنگه هرمز و ایفای نقش بیشتر کشورهای اروپایی در تامین امنیت این قاره خبر داد.
به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیهای از تماس «مارکو روبیو» وزیر امور خارجه این کشور با «ایوت کوپر» همتای انگلیسی او خبر داد.
طبق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، دو طرف درباره مسائل پیرامون ایران و آنچه «تلاشهای مداوم برای احیای آزادی دریانوردی در تنگه هرمز» خوانده شده، گفتوگو کردند.
گفتوگو بر سر آزادی دریانوردی در تنگه هرمز در گفتوگوی طرفین در حالی انجام میشود که پیش از تجاوزگری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران و به ناامنی کشاندن حوزه خلیج فارس، تردد از تنگه هرمز برای تمامی کشتیها به حالت عادی انجام میگرفت و کشورهای اروپایی و آمریکا در فرافکنی آشکار و غیرمنطقی تلاش دارند حاکمیت و حق ایران در دفاع مشروع از سرزمین خود در آب و خاک و آسمان را نادیده بگیرند.
ایران از روزهای آغازین این جنگ تردد کلیه کشتیهای کشورهای متخاصم از این مسیر را ممنوع و تردد دیگر کشتیها را نیز مشروط به هماهنگی با نهادهای ذیربط ایران اعلام کرد. همچنین سازوکاری برای دریافت عوارض تردد ایمن از این آبراه ارائه شده است که طی روزهای اخیر کشتیهای متعددی با پیروی از آن قادر به عبور امن از این مسیر با هدایت ایران بودهاند.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که روبیو و کوپر همچنین درباره اهمیت نقش بیشتر اروپا در تامین امنیت این قاره و ضرورت افزایش هزینههای نظامی و قبول مسئولیت بیشتر در ائتلاف ناتو گفتوگو کردند.
«دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا که پیش از جنگ ایران از کمبود هزینههای دفاعی دیگر کشورهای ناتو و نقش کمرنگ کشورهای اروپایی این ائتلاف در تامین امنیت قاره اروپا انتقاد کرده بود، پس از جنگ ایران از مخالفت برخی از این کشورها از اعزام نیرو برای بازگشایی تنگه هرمز برآشفت و تهدید کرد که خروج از ناتو را بررسی میکند. این امر کشورهای اروپایی را به بررسی طرحی موسوم به ناتوی اروپایی برای موتجه شرایطی واداشته است که آمریکا از ناتو خارج و چتر امنیتی آن از اروپا برداشته شود. اروپا با نگرانی از تحقق این چشمانداز در پی ایفای نقش رهبری بیشتر در ناتو است که دههها بر عهده آمریکا بوده. اگرچه چالشهای پیش روی این کشورها به دلیل اتکای طولانی مدت به ساختارهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا غیرقابل چشمپوشی است.
گفتوگوی تلفنی وزیران خارجه قطر و مصر درباره تحولات منطقه
وزیران خارجه قطر و مصر درباره تحولات مربوط به آتش بس بین ایران و آمریکا تلفنی گفتوگو کردند.
به گزارش ایسنا، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر درباره تحولات منطقه صحبت کرد.
طبق گزارش الجزیره، دو طرف درباره تلاشها برای حل اختلافات بین ایران و آمریکا و آتش بس میان دو طرف صحبت کردند.
شایان ذکر است، تبادل پیام و پیشنهاد میان ایران و آمریکا با میانجی گری پاکستان طی هفته جاری شدت گرفته است.