لقب جدید ترامپ برای نتانیاهو
ترامپ نیز پیشتر در مورد نتنیاهو عنوان کرده بودکه او هر کاری که من از او بخواهم انجام خواهد داد. بدون من، اسرائیل دیگر وجود نخواهد داشت، زیرا هیچ رئیسجمهوری دیگری حاضر به انجام کارهایی که من (برای اسرائیل) انجام دادم، نخواهد بود.»
یک رسانه صهیونیستی با اشاره به روند افزایش تنش در روابط رئیسجمهوری آمریکا و نخستوزیر رژیم صهیونیستی گزارش داد که ترامپ در محافل خصوصی، نتانیاهو را «نیرنگباز» توصیف کرده است.
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، انتقادهای علنی «دونالد ترامپ» رئیسجمهوری آمریکا و «جیدی ونس» معاون وی از بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی در هفتههای اخیر به اوج رسیده که حاکی از بحرانی عمیق در روابط شخصی و سیاسی میان دو طرف است.
بر اساس این گزارش، هرچند نتانیاهو همچنان مدعی هماهنگی کامل با رئیسجمهوری آمریکا است؛ اما ترامپ و معاونش در مصاحبهها و نشستهای خبری اخیر، بارها از رویکرد رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو انتقاد کردهاند.
ترامپ در یکی از این اظهارات گفته است: «رابطه من با نتانیاهو خوب است، ... اما باید او را کمی عاقل نگه داریم.» وی همچنین با انتقاد از حملات ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، نتانیاهو را مورد انتقاد تند قرار داده است.
همچنین جیدی ونس در این خصوص گفت: «هر کسی در اسرائیل که فکر میکند بزرگترین مشکلش رئیس جمهوری ایالات متحده است، باید از خواب بیدار شود و واقعیت وضعیت اسرائیل را درک کند.»
ترامپ نیز پیشتر در مورد نتنیاهو عنوان کرده بودکه او هر کاری که من از او بخواهم انجام خواهد داد. بدون من، اسرائیل دیگر وجود نخواهد داشت، زیرا هیچ رئیسجمهوری دیگری حاضر به انجام کارهایی که من (برای اسرائیل) انجام دادم، نخواهد بود.»
شبکه ۱۲ در ادامه گزارش با اشاره به کتاب جدید «مگی هابرمن» و «جاناتان سوان» نوشت: این کتاب تا آخر همین هفته منتشر میشود و در بخشی از آن آمده است ترامپ در گفتوگو با یکی از مشاوران خود، نتانیاهو را «نیرنگباز» خوانده است. از نگاه نویسندگان، این لقب از جمله توصیفهای بسیار تند در ادبیات سیاسی ترامپ به شمار میرود.
این گزارش، عملیات نظامی اسرائیل در لبنان پس از آتشبس با ایران و افزایش تلفات غیرنظامیان را از مهمترین نقاط اصطکاک میان واشنگتن و تلآویو دانست و افزود که دولت آمریکا از رویکرد کنونی اسرائیل در لبنان به شدت ناراضی است.
همچنین «آسی شریب» کنسول پیشین رژیم صهیونیستی در نیویورک، در گفتوگو با شبکه ۱۲ گفت که نتانیاهو در آمریکا به چهرهای «منفی» تبدیل شده و حتی مخالفت با او، برای ترامپ و دولت آمریکا، امتیاز سیاسی به دنبال دارد.
وی افزود: احساس کلی درآمریکا این است که اسرائیل و نتانیاهو در جنگ علیه ایران بازنده شدند.
شریب در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر در ایالات متحده گفته میشود که ما در تحقق وعدههایمان شکست خوردهایم. ترفندهایی که نتانیاهو در گذشته علیه دیگر روسای جمهور دموکرات انجام داده است، دیگر نمیتوانند کارساز باشند.
«اودی زومر» رئیس مرکز رهبری «باراک» در دانشگاه تلآویو نیز با اشاره به پیامدهای سیاسی این تنشها گفت که آمریکاییها شناخت دقیقی از سیاست داخلی اسرائیل دارند و ترامپ با پیامهای اخیر خود، بهطور ضمنی این نکته را به نتانیاهو منتقل میکند که حمایت واشنگتن از او، دیگر یک مزیت سیاسی در آمریکا محسوب نمیشود.
شبکه ۱۲ همچنین گزارش داد که مجموعهای از عوامل از جمله اختلاف پیرامون نحوه مواجهه با ایران، انتقاد آمریکا از عملیات اسرائیل در لبنان، ملاحظات انتخاباتی ترامپ و حتی برخی مسائل شخصی مرتبط با نتانیاهو، در شکلگیری این شکاف نقش داشتهاند.
این شبکه تلوزیونی در پایان با اشاره به سوابق پرتنش اما متغیر روابط رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی، نوشت که هنوز نمیتوان با قطعیت درباره آینده روابط ترامپ و نتانیاهو داوری کرد، اما شواهد موجود نشان میدهد که این مناسبات، در یکی از بحرانیترین مقاطع خود قرار گرفته است.