گفتوگوی عراقچی و البوسعیدی درباره تردد دریایی در تنگه هرمز
در این تماس تلفنی، آخرین تحولات مربوط به تردد دریایی در تنگه هرمز و ترتیبات موقت پیشبینی شده برای دوره ۶۰ روزه بررسی و دو طرف بر اهمیت تداوم هماهنگیها، رایزنیهای دوجانبه و تعاملات فنی و کارشناسی در این زمینه تأکید کردند.
در گفتوگوی تلفنی امروز وزرای خارجه ایران و عمان آخرین تحولات مربوط به تردد دریایی در تنگه هرمز و ترتیبات موقت پیشبینیشده برای دوره ۶۰ روزه بررسی و بر اهمیت تداوم هماهنگیها، رایزنیهای دوجانبه و تعاملات فنی و کارشناسی در این زمینه تأکید شد.
خبرگزاری فارس: سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه سلطنت عمان، صبح امروز (پنجشنبه) چهارم تیرماه در گفتوگویی تلفنی درباره آخرین تحولات منطقهای و موضوعات مورد اهتمام مشترک به تبادل نظر پرداختند.
در این تماس تلفنی، آخرین تحولات مربوط به تردد دریایی در تنگه هرمز و ترتیبات موقت پیشبینی شده برای دوره ۶۰ روزه بررسی و دو طرف بر اهمیت تداوم هماهنگیها، رایزنیهای دوجانبه و تعاملات فنی و کارشناسی در این زمینه تأکید کردند.
عراقچی و البوسعیدی همچنین با ابراز خرسندی از نتایج سفر اخیر هیأت ایرانی به مسقط و مذاکرات انجام شده، بر تداوم رایزنیها و پیگیری موضوعات مورد علاقه مشترک از طریق کانالهای دیپلماتیک و همکاری مستمر بین دو کشور تأکید کردند.
هیأت ایرانی به ریاست محمدباقر قالیباف و با همراهی عراقچی روز دوشنبه اول تیرماه و پس از بازگشت از سوئیس به تهران، به مسقط رفتند و در این سفر ضمن دیدار با البوسعیدی با سلطان هیثم بن طارق سلطان عمان دیدار و گفتوگو شد.
در پی این سفر سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران بیانیهای مشترک صادر و بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حفظ تنگه هرمز بهعنوان یک آبراه امن و باز برای کشتیرانی بینالمللی تأکید و بر حاکمیت و حقوق حاکمه خود بر آبهای سرزمینی واقع در این تنگه پای فشردند.
در این بیانیه آمده است: دو کشور توافق کردند که گفتوگوهای خود درباره این موضوع را از طریق تشکیل یک کمیته مشترک بین دو وزارت امور خارجه ادامه دهند تا درباره نحوه اداره آینده کشتیرانی در تنگه هرمز، خدمات مرتبطی که در این زمینه ارائه خواهد شد و همچنین هزینههای مربوط به این خدمات، مطابق با استانداردهای بینالمللی، به تفاهم برسند. در همین راستا، طرفین همچنین توافق کردند با کشورهای ساحلی منطقه و نیز سایر طرفهای ذیربط، رایزنی و گفتوگوهایی انجام دهند. طرفین تأکید کردند که تمامی ترتیبات مربوط به تنگه هرمز باید بهطور کامل حاکمیت و حقوق حاکمه دو کشور ساحلی را محترم بشمارد. (اینجا بخوانید)
در بند ۵ یادداشت تفاهم اسلامآباد که ۲۸ خردادماه به امضای رؤسای جمهور ایران و آمریکا رسید، آمده است: «با امضای این یادداشت تفاهم، جمهوری اسلامی ایران ترتیباتی را با حداکثر تلاش خود برای عبور ایمن کشتیهای تجاری، بدون هزینه فقط برای ۶۰ روز، از خلیج فارس به دریای عمان و بالعکس، اتخاذ خواهد کرد. تردد کشتیهای تجاری بلافاصله آغاز، و با توجه به ضرورت رفع موانع فنی و نظامی و مینزدایی توسط جمهوری اسلامی ایران، ظرف ۳۰ روز برقرار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران با سلطنت عمان برای تعیین اداره آینده و خدمات دریایی در تنگه هرمز، مطابق با حقوق بین الملل قابل اجرا و حقوق حاکمیتی کشورهای ساحلی تنگه هرمز، گفتوگو خواهند کرد و با دیگر کشورهای ساحلی خلیج فارس نیز تبادل نظر میکنند.»