روبیو: اخذ عوارض در تنگه هرمز قابل اجرا نیست

مارکو روبیو در منامه، پایتخت بحرین، و در جریان گفت و گو با خبرنگاران مدعی شد: اگر ایران دارایی های برون مرزی خود را صرف نیروهای نیابتی کند، توافق عملی نخواهد شد.

کد خبر : 1403368

 وزیر امور خارجه آمریکا در جریان گفت وگو با خبرنگاران در حاشیه نشست مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا گفت: اخذ عوارض کشتیرانی از تنگه هرمز قابل اجرا نیست همچنین وی مدعی شد که اسرائیل و لبنان به یک توافق اولیه نزدیک هستند.

به گزارش پنجشنبه ایرنا، مارکو روبیو در منامه، پایتخت بحرین، و در جریان گفت و گو با خبرنگاران مدعی شد: اگر ایران دارایی های برون مرزی خود را صرف نیروهای نیابتی کند، توافق عملی نخواهد شد.

روبیو گفت: ترامپ در صورت عدم توافق با ایران، گزینه‌های متعددی در اختیار دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا با ابراز بی اطلاعی از انتقال دارایی های ایران در قطر گفت: ۳۰۰ میلیارد دلار بودجه بازسازی در جلسه شورای همکاری خلیج فارس مورد بحث قرار نگرفت.

روبیو با یکسان خواندن "هزینه‌" و "عوارض" در مورد تنگه هرمز، گفت: سیستم اخذ عوارض در هرمز قابل اجرا نیست.

وی مدعی شد که کشورهای ساحل جنوبی خلیج فارس هیچ حمایتی از پرداخت عوارض یا هزینه عبور از تنگه هرمز نکرده اند.

روبیو بدون اشاره به تهدیدات مکرر ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد که تهدید ایران علیه اروپا بیش از تهدید آن علیه آمریکاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با ادعای آنکه "به توافق اولیه بین اسرائیل و لبنان نزدیک هستیم"، افزود: آمریکا اکنون در حال نظارت بر حوادث اسرائیل و لبنان است.

وزیر امور خارجه آمریکا خبر داد که نخست وزیر جدید عراق در جریان سفر آتی به آمریکا در واشنگتن با دونالد ترامپ دیدار خواهد کرد. وی افزود: نخست وزیر عراق با ترامپ صحبت کرده و نشانه‌های خوبی دیده می‌شود.

روبیو ساعاتی پیش و در جریان نشست مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا گفته بود: واشنگتن به دنبال ایجاد گفتگوی سازنده‌ای است که منجر به توافق با ایران شود.

وی مدعی شد: تنگه هرمز آبراهی است که هیچ کشوری مالک آن نیست. هیچ کشوری حق ندارد از تنگه هرمز عوارض عبور و مرور وضع کند.

لینک کوتاه :

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: