عراقچی:در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عمان توافق شد
در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عمان توافق شد؛ایران و عمان گفتوگوهایی را برای «تعیین چارچوب اداره آینده و خدمات دریایی در تنگه هرمز» انجام خواهند داد.
وزیر امور خارجه با اشاره به تماس تلفنی امروزش با همتای عمانی گفت: تأکید کردیم که ایران و عمان گفتوگوهایی را برای «تعیین چارچوب اداره آینده و خدمات دریایی در تنگه هرمز» انجام خواهند داد.
فارس، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران امروز (پنجشنبه) ۴ تیرماه با بدر البوسعیدی همتای عمانی تلفنی گفتوگو کرد.
عراقچی که عصر دوشنبه اول تیرماه به همراه محمدباقر قالیباف به مسقط سفر و در این سفر با همتای عمانی و سلطان هیثم بن طارق دیدار کرده بود، امروز درباره این گفتوگوی تلفنی عنوان کرد که توافق شده ایران و عمان گفتوگوهایی را برای «تعیین چارچوب اداره آینده و خدمات دریایی در تنگه هرمز» انجام دهند.
وی در این باره خاطرنشان کرد: س از بیانیه مشترک اخیر در مسقط، امروز گفتوگویی سازنده با جناب بدر البوسعیدی داشتم.
رئیس دستگاه دیپلماسی در همین خصوص در شبکه ایکس نوشت: ما بار دیگر تأکید کردیم که ایران و عمان گفتوگوهایی را برای «تعیین چارچوب اداره آینده و خدمات دریایی در تنگه هرمز» انجام خواهند داد.
وی تصریح کرد: ما برای پیشبرد این روند مصمم هستیم و این کار را با هماهنگی و در تبادل نظر با همسایگان خود به انجام خواهیم رساند.
به گزارش فارس، در پی سفر قالیباف به مسقط سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران بیانیهای مشترک صادر و بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حفظ تنگه هرمز بهعنوان یک آبراه امن و باز برای کشتیرانی بینالمللی تأکید و بر حاکمیت و حقوق حاکمه خود بر آبهای سرزمینی واقع در این تنگه پای فشردند.
در این بیانیه آمده است: دو کشور توافق کردند که گفتوگوهای خود درباره این موضوع را از طریق تشکیل یک کمیته مشترک بین دو وزارت امور خارجه ادامه دهند تا درباره نحوه اداره آینده کشتیرانی در تنگه هرمز، خدمات مرتبطی که در این زمینه ارائه خواهد شد و همچنین هزینههای مربوط به این خدمات، مطابق با استانداردهای بینالمللی، به تفاهم برسند. در همین راستا، طرفین همچنین توافق کردند با کشورهای ساحلی منطقه و نیز سایر طرفهای ذیربط، رایزنی و گفتوگوهایی انجام دهند. طرفین تأکید کردند که تمامی ترتیبات مربوط به تنگه هرمز باید بهطور کامل حاکمیت و حقوق حاکمه دو کشور ساحلی را محترم بشمارند.
در بند ۵ یادداشت تفاهم اسلامآباد که ۲۸ خردادماه به امضای رؤسای جمهور ایران و آمریکا رسید، آمده است: «با امضای این یادداشت تفاهم، جمهوری اسلامی ایران ترتیباتی را با حداکثر تلاش خود برای عبور ایمن کشتیهای تجاری، بدون هزینه فقط برای ۶۰ روز، از خلیج فارس به دریای عمان و بالعکس، اتخاذ خواهد کرد. تردد کشتیهای تجاری بلافاصله آغاز، و با توجه به ضرورت رفع موانع فنی و نظامی و مینزدایی توسط جمهوری اسلامی ایران، ظرف ۳۰ روز برقرار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران با سلطنت عمان برای تعیین اداره آینده و خدمات دریایی در تنگه هرمز، مطابق با حقوق بین الملل قابل اجرا و حقوق حاکمیتی کشورهای ساحلی تنگه هرمز، گفتوگو خواهند کرد و با دیگر کشورهای ساحلی خلیج فارس نیز تبادل نظر میکنند.»