سعید آجورلو:
به مذاکره اتکا نمیکنیم؛ از آن استفاده میکنیم
برخلاف ادعای برخی منتقدان، ایران لبنان را نفروخته، بلکه لبنان را جزئی از خود میداند.
سعید آجورلو، عضو کمیته رسانهای مذاکرات، در کانال تلگرامی خود به سخنان تازه شیخ نعیم قاسم، دبیرکل حزبالله لبنان، درباره تفاهم ایران و آمریکا واکنش نشان داد.
شیخ نعیم قاسم گفته که لازم است از مسیر تفاهم میان ایران و آمریکا، بهعنوان پشتوانهای اساسی برای حاکمیت لبنان استفاده شود.
او همچنین با قدردانی از ایران تأکید کرده ایران توانسته به تفاهمنامهای دست یابد که به گفته او «اعلام رسمی شکست آمریکا و اسرائیل» است.
پاسخ آجورلو به منتقدان مذاکره
آجورلو در واکنش به این سخنان نوشت اگر عدهای نگویند این جملات به شیخ نعیم تحمیل شده یا او را مصالحهجو و عافیتطلب نخوانند، این مواضع نشان میدهد تیم مذاکرهکننده ایران در جهت منافع حزبالله گام برداشته است.
به نوشته او، برخلاف ادعای برخی منتقدان، ایران لبنان را نفروخته، بلکه لبنان را جزئی از خود میداند.
مذاکره تاکتیک است، نه راهبرد
آجورلو تأکید کرده در موضوع لبنان، مثل سایر مسائل، هیچ اعتمادی از سوی ایران به آمریکا وجود ندارد؛ اما روی کاغذ، متن خوبی درباره لبنان وجود دارد که لازم بوده، هرچند کافی نیست.
او نوشته کاهش آتش از روز سفر سوئیس کاملاً محسوس بوده، اما هر لحظه امکان بازگشت شرایط وجود دارد و به همین دلیل باید آماده تدبیر تازه بود.
به گفته عضو کمیته رسانهای مذاکرات، مذاکره برای ایران «تاکتیک» است نه راهبرد؛ ایران به مذاکره اتکا نمیکند، اما از آن استفاده میکند.
اگر امتیاز بگیریم، میگیریم
آجورلو در ادامه نوشته اگر محاصره با راهحل مذاکره باز شود، اگر معافیت نفتی صادر شود و اگر با پولهای قطر امکان خرید فراهم شود، یعنی ایران از میز مذاکره دستاورد ساخته است.
او تأکید کرده سخنان شیخ نعیم نیز نشانه درستی همین مسیر است، اما این به معنای اعتماد به آمریکا نیست.
آجورلو نوشته ایران هنوز از فضای جنگ خارج نشده و در حال تلاش برای تحقق شروط رهبری است؛ شروطی که به گفته او محور اصلی مطالبات ایران در مسیر مذاکرات است.
جمعبندی او این است که تحقق این شروط یعنی ایران اراده خود را تحمیل کرده و این مسیر باید ادامه پیدا کند؛ چه با مذاکره، چه با ابزارهای دیگر.