نگرانی چین از خرید سامانه اس-۴۰۰ توسط هند

کد خبر: 1008438

چین نگران است که اقدام دهلی نو برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 روسی و استفاده از آن در مناطق مرزی مورد منازعه باعث تشدید تنش‌ها شود.

نگرانی چین از خرید سامانه اس-۴۰۰ توسط هند

خبرگزاری فارس: نشریه چینی «Sina» در مقاله‌ای به وعده مسکو به هند برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-400 به دهلی نو پرداخت.

این نشریه چینی با اشاره به این موضوع که احتمال دارد دهلی نو از این سامانه دفاع موشکی در مناطق مورد مناقشه با پکن استفاده کند ابراز نگرانی و تاکید کرد که این اقدام توازن قوا در منطقه را مختل کرده و باعث افزایش درگیری‌های مرزی خواهد شد.

بر اساس گزارش این روزنامه چینی، اس-۴۰۰ روسیه برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به سامانه‌های دفاعی مشابه چین چه از لحاط بُرد و چه از نظر سرعت دارد به همین دلیل است که پکن ۳ میلیارد دلار برای خرید ۶ سکوی پرتاب اس-۴۰۰ روسیه اختصاص داده است.

اما اقدام روسیه در تامین سامانه اس-400 به هند در برهه حساس کنونی باعث ایجاد چالش‌های بزرگی خواهد شد و بر اساس نظر نویسنده این مقاله، استقرار این سلاح در مرزهای هند، تهدیدی برای کشورهای همجوار خواهد شد و حتی باعث وارد شدن روسیه به درگیری‌های منطقه‌ای می‌شود.

دو کشور همسایه هند و چین، یک مرز مشخص ندارند و تنها یک خط کنترل واقعی برای جداسازی دو قلمرو دارند که در سال ۱۹۶۲ بعد از جنگ میان دو کشور ایجاد شد، به همین دلیل در چندین دهه اخیر، درگیری‌های مرزی زیادی بین دو کشور رخ داده است.

اواسط ژوئن امسال ارتش چین و هند در دره «گالوان» در مرز مشترک با یکدیگر درگیر شدند که در نتیجه آن ۲۰ سرباز هندی کشته شدند.

چین سربازان هندی را به تعدی به خط کنترل واقعی در مرز متهم کرد و از طرف دیگر هند گفت که چین در تلاشی یک‌طرفه به دنبال تغییر محدوده این مرز توافق شده بوده است.

در پی این درگیری، چین و هند به سرعت وارد مذاکره شدند و دو روز بعد از درگیری وزارت خارجه چین موقعیت در این منطقه را باثبات و تحت کنترل اعلام کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها