چین چند مقام دولت ترامپ را تحریم کرد

کد خبر: 1046562

وزارت خارجه چین اعلام کرد چند مقام ارشد دولت سابق آمریکا از جمله وزیر خارجه سابق این کشور را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

چین چند مقام دولت ترامپ را تحریم کرد

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) چند مقام ارشد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را تحریم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارتخانه این کشور قرار گرفته گفت: «طی سال‌های گذشته، برخی سیاستمداران چین‌ستیز در ایالات متحده بنا به منافع شخصی و از روی تعصب و نفرت‌ورزی علیه چین، بدون در نظر گرفتن منافع مردم چین و آمریکا اقدام به برنامه‌ریزی، پیشبرد و اجرای برخی اقدامات دیوانه‌وار کرده‌اند که مصداق دخالت در امور داخلی چین بوده و به تضعیف منافع چین، رنجش مردم این کشور و لطمه به روابط پکن و واشنگتن منجر شده است.»

وزارت خارجه چین تصریح کرده بنا به این دلایل ۲۸ فرد که حاکمیت چین را نقض کرده و مقصر اصلی اقدامات مرتبط با چین بوده‌اند در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

اسامی و سمت این افراد به شرح زیر است:

«مایکل آر. پامپئو»، وزیر خارجه دولت ترامپ

«پیتر کی ناوارو»، دستیار دونالد ترامپ

«رابرت او براین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ترامپ

«دیوید استیلول»، دستیار وزیر خارجه سابق آمریکا در امور آسیا و اقیانوسیه

«متیو پاتینگر»، معاون سابق مشاور امنیت ملی کاخ سفید

«الکس ام آزار»، وزیر بهداشت سابق آمریکا

«کیث کراچ»، معاون وزیر خارجه سابق آمریکا

«کلی کرافت»، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا؛ و

«استیو کی بانون»، استراتژیست ارشد آمریکا

وزارت خارجه چین تصریح کرده ورود این افراد و خانواده‌های آنها به سرزمین اصلی چین، هنگ‌کنگ و شبه‌جزیره ماکائو ممنوع خواهد بود و شرکت‌ها و موسسات مرتبط با آنها نیز برای انجام تجارت با چین با محدودیت‌هایی مواجه خواهند بود.

تنش‌ها میان آمریکا و چین در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بر سر مسائل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا، مسائل هنگ‌کنگ، تحریم‌ها، کارکنان رسانه‌ها در دو کشور و غیره شدت گرفت.

پکن: ترمیم آسیبی که پامپئو به وجهه آمریکا وارد کرد آسان نیست

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت وزیر خارجه دولت ترامپ آسیب زیادی به خودش، وجهه کشورش و اعتبار ایالات متحده وارد کرد که ترمیم آن آسان نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) در جلسه مطبوعاتی روزانه با این سوال مواجه شد که آیا کسی در چین برای «مایک پامپئو» احساس دلتنگی خواهد کرد.

او در پاسخ به این سوال ابتدا به زبان انگلیسی گفت «البته» و سپس به زبان چینی افزود: او هر روز ما را کلی سرگرم می‌کرد. ما هر روز شاهد یک نمایش بزرگ بودیم.

این دیپلمات چینی در ادامه گفت: اما فکر می‌کنم او آسیب زیادی به خودش، وجهه کشورش و اعتبار ایالات متحده وارد کرد.

چونینگ تاکید کرد: آسیبی که جبران آن دشوار خواهد بود. فکر می‌کنم خیلی برای مردم آمریکا غم‌انگیز است.

به گزارش شبکه روسی «آرتی»، سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت پامپئو در دوران فعالیتش به عنوان وزیر خارجه آمریکا به دروغ‌پراکنی پرداخت و تاریخ او را محاکمه‌ای عادلانه خواهد کرد.

از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا در سال ۲۰۱۶ که امروز پایان آن رقم خواهد خورد، تقابل و تنش این کشور با چین به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

آمریکا علاوه بر وارد شدن به جنگ تجاری با چین، به بهانه‌های مختلف در امور داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان مداخله کرد و از یک سو جدایی‌طلبان هنگ‌کنگی و تایوانی را تحت حمایت قرار داد و از سویی دیگر پکن را در شیوع ویروس کرونا در جهان مقصر دانست؛ روندی که به نظر نمی‌رسد در دولت جدید آمریکا هم پایان یابد و نامزد وزارت خارجه بایدن هم هنوز روی کار نیامده گفت که ترامپ حق داشت در قبال چین سخت‌گیر باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها