کره شمالی پرتاب ماهواره به مدار زمین را تایید کرد

کد خبر: 490275

دولت پیونگ یانگ علیرغم هشدار آمریکا و برخی از کشورهای همسایه وعده خود مبنی بر شلیک موشک دوربرد و قرار دادن ماهواره در مدار زمین را عملی کرد.

خبرگزاری مهر: به نقل از رویترز، کره شمالی امروز یکشنبه هفتم فوریه سال ۲۰۱۶ موشک دوربردی را که حامل یک ماهواره بود به فضا پرتاب کرد. این در حالیست آمریکا و کشورهای همسایه کره شمالی قرار دادن ماهواره در مدار زمین را بهانه ای برای به آزمون گذاشتن فناوری موشکی این کشور در راستای نقض قوانین سازمان ملل متحد می دانند.
به گزارش رسانه ملی کره شمالی، دولت پیونگ یانگ ماهواره مورد نظر را با موفقیت در مدار زمین جا داده است. به نظر می رسد که راکت حامل ماهواره در ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت سئول از پایگاهی در شمال غربی کره شمالی شلیک شده و به هنگام پرواز از روی جزیره «اوکیناوا» در جنوب ژاپن عبور کرده است.
این در حالیست که واحد فرماندهی استرتژیک آمریکا از ردگیری یک فروند موشک به هنگام ورود به فضا خبر داده و ارتش کره جنوبی هم با ذکر این مطلب که ماهواره با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته گزارش های اولیه مبنی بر امکان ناموفق بودن این آزمایش را به چالش کشیده است.
کره شمالی بر ماهیت علمی برنامه موشکی خود تاکید می کند حال آنکه آمریکا، کره جنوبی و حتی چین گمان می کنند که پرتاب راکت با هدف توسعه موشک های بالستیک قاره پیما صورت می گیرد.
دولت پیونگ یانگ پیشتر در ۶ ژانویه ۲۰۱۶ با انجام چهارمین آزمایش هسته ای خود خشم جامعه بین الملل را برانگیخت حال آنکه آزمایش موشکی امروز هم واکنش های تندی را در پی داشته است.
در همین راستا، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن مشروعیت این آزمایش را زیر سوال برده و آن را ناقض قوانین سازمان ملل توصیف کرد.
«سوزان رایس» مشاور امنیتی کاخ سفید آمریکا هم این اقدام را تحریک آمیز خوانده و مدعی شد که این آزمایش با هدف بی ثبات کردن منطقه صورت گرفته است.
«پارک گئون های» رئیس جمهوری کره جنوبی این آزمایش را اقدامی تحریک آمیز و غیر قابل بخشش توصیف کرد. این در حالیست که «شینهوا» روزنامه رسمی چین با انتشار مطلبی بر موضع پکن مبنی بر لزوم حفظ آرامش تاکید کرد.
به گفته برخی منابع، انتظار می رود که شورای امنیت سازمان ملل به اصرار ژاپن، آمریکا و کره جنوبی امروز یکشنبه جلسه فوق العاده ای را برای بررسی آزمایش موشکی کره شمالی برگزار کند.
کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود که در تاریخ ۸ تا ۲۵ فوریه آزمایش پرتاب ماهواره را انجام خواهد داد حال آنکه دیروز تاریخ مورد نظر را به ۷ تا ۱۴ فوریه تغییر داد. اما آنطور که به نظر می آید پیونگ یانگ با انجام این آزمایش در تاریخ ۷ فوریه تصمیم خود را در اولین فرصت عملی کرده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها