کره شمالی: برنامه هسته‌ای را ادامه می‌دهیم

کد خبر: 506040

یکی از مقامات بلندپایۀ پیونگ یانگ با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت «نیمه جنگی» در شبه جزیره کُره وجود دارد، گفته است کره شمالی برنامه‌های موشکی بالستیک و هسته‌ای خود را بدون توجه به موضع امریکا و متحدانش ادامه می‌دهد.

پرس تی وی: سو سه پیونگ، فرستادۀ کره شمالی در سازمان ملل در ژنو، عملیات گستردۀ نظامی مشترک کره جنوبی و امریکا را که به گفتۀ وی با هدف «سرنگونی رهبری جمهوری دموکراتیک خلق کره» انجام می‌شود، محکوم کرد.
کره شمالی چهارمین آزمایش هسته‌ای خود را در ماه ژانویه انجام داد و در ماه فوریه نیز یک موشک دور بُرد پرتاب کرد.
ارتش کره جنوبی روز جمعه گفت کره شمالی موشکی به سمت ساحل شرقی دریا شلیک کرده است.
سو که همچنین نمایندۀ کره در کنفرانس خلع سلاح در سازمان ملل است در مصاحبه‌ با رویترز گفت: «اگر امریکا ادامه دهد، ما نیز باید اقدامات متقابلی انجام دهیم. بنابراین ما باید پیشرفت کنیم، و باید اقدامات بازدارنده انجام دهیم، اقدامات بازدارندۀ هسته‌ای.»
باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، روز پنجشنبه در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای با پارک گیون هی، رئیس جمهور کره جنوبی و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن دیدار کرد و متعهد به افزایش فشارها بر کره شمالی در پاسخ به آزمایشات موشکی و هسته‌ای اخیر این کشور شد. این 3 کشور به دفاع از یکدیگر متعهد شدند و هشدار دادند می‌توانند اقدامات بیشتری برای مبارزه با تهدیدات پیونگ یانگ انجام دهند.
خبرگزاری شینهوا روز جمعه گفت شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین روز پنجشنبه در نشستی با پارک در واشنگتن خواستار گفتمان برای حل «مخمصه» در شبه جزیره کره شده است.
سو در پاسخ به این سوال که آیا کشور منزوی وی از سوی متحدش، یعنی چین و دیگر قدرت‌های جهانی احساس فشار می‌کند یا خیر، پاسخ داد: «ما راه خودمان را ادامه می‌دهیم. درباره این موضوع بحث یا گفتگویی نداریم.»
شورای امنیت در اوایل ماه مارس به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که تحریم‌های بیشتر سازمان ملل را علیه کره شمالی موجب می‌شد.
این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی کره شمالی به بودجه مالی برای ادامۀ برنامه‌های موشک بالستیک و هسته‌ای وضع شدند.
سو افزود: «ما بر خلاف این قطعنامه حرکت می‌کنیم. چرا که عادلانه و منصفانه نیست. در حال حاضر، به این دلیل که این یک جنگ واقعی است ... ما مشغول مقابله با وضعیت نیمه جنگی در شبه جزیره (کُره) هستیم.»
وی با اشاره به عملیات مشترک نظامی نیروهای امریکا و کره جنوبی گفت: «آن‌ها اکنون نیّت واقعی خود را نشان می‌دهند. (هدف آنها) سرنگونی رهبری جمهوری دموکراتیک خلق کره است.»
سو در پاسخ به سؤالی دربارۀ چشم‌انداز از سر گیری مذاکرات شش جانبۀ متوقف شده دربارۀ برنامه هسته‌ای کشورش گفت: «دورۀ خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره گذشته است.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها