قزاقستان و الگوی ایران در کاهش وابستگی به نفت

کد خبر: 510526

مدرن‌سازی اقتصاد قزاقستان و کاهش وابستگی به فروش نفت و گاز، «نظربایف» را به تهران کشاند.

خبرگزاری فارس: «اسن اوسوب علیف» رئیس مرکز پژوهشی «راه‌حل‌های عاقلانه» در یادداشتی اختصاصی عنوان کرد: تقویت همکاری‌های اقتصادی و امنیتی در این برهه مهم به نظر می‌رسد.
در این یادداشت آمده است: همانگونه که وضعیت اقتصادی قزاقستان نشان می‌دهد، اقتصاد این کشور تا به حال به فروش نفت و گاز وابستگی شدیدی داشته و دارد و به دلیل کاهش قیمت نفت در 2 سال اخیر، ارزش پول ملی قزاقستان نیز به شدت کاهش یافته است.
از سوی دیگر، قزاقستان نیز مانند روسیه برای خود اهدافی را پیش بین کرده است تا اقتصاد خویش را مدرن‌سازی کند و وابستگی آن را به نفت کاهش دهد و از طرفی دولت این کشور نیز در سال 2015 برای دستیابی به این اهداف، اقداماتی را اتخاذ نمود که ایجاد تغییرات اساسی در اقتصاد را دنبال می‎‌کرد.
در چارچوب این اقدامات، برنامه‌ای با نام «100 گام مشخص در جهت تحقق پنج اصلاح اساسی» و برنامه حزبی موسوم به «نورلی جال» در جهت توسعه پروژه‌های زیرساختی در حوزه جاده‌ها، راه‌آهن، مسیرهای آبی و هوایی و البته تقویت لجستیکی، مطرح شده است.
به همین سبب، اهداف مطرح شده برای دولت به قدر کافی بزرگ هستند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را می‌طلبند.
از طرفی با لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران و احتمال بازگشت این کشور به اقتصاد جهانی، برای قزاقستان فرصت‌های بزرگی را به منظور جذب سرمایه و توسعه پروژه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی ایجاد می‌کند.
روشن است که سفر «نورسلطان نظربایف» به ایران در این برهه از زمان نه تنها دارای اهمیت است بلکه باید آن را اتفاق مهمی در جهت بهبود اوضاع اقتصادی بین 2 کشور و همچنین تحقق برنامه‌هایی جهت مدرن‌سازی اقتصاد برای قزاقستان و کاهش وابستگی آن به فروش نفت و گاز باشد.
ایران در زمینه توسعه اقتصاد تحت شرایط تحریمی و با توجه به رعایت توازن ضروری وابستگی به فروش منابع انرژی جهت توسعه کشور، تجربه فراوانی دارد.
همچنین ایران از نگاه قزاقستان مانند بازاری بزرگ می‌باشد که برای ورود به کشورهای خاورمیانه و خاورنزدیک چشم‌انداز خوبی را نیز داراست.
گفت‌وگوی قزاقستان و ایران در حوزه امنیتی باید حتما شامل تبادل تجربه در مبارزه با تروریسم، برقراری همکاری تنگاتنگ میان ارگان‌های ذیربط و به طور کلی تقویت اعتماد متقابل در این حوزه باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها