شرط کره شمالی برای توقف آزمایش‌های اتمی

کد خبر: 514722

وزیر خارجه کره شمالی اعلام کرد کشورش حاضر است در صورت تعلیق رزمایش‌های نظامی امریکا و کره جنوبی از آزمایش‌های اتمی دست بکشد.

پرس تی وی: ری سو یونگ روز شنبه با اشاره به اینکه اقدامات امریکا باعث شد پیونگ‌یانگ به سلاح‌های اتمی روی بیاورد، خاطر نشان کرد توقف رزمایش‌های مشترک واشنگتن و سئول ممکن است مسیر را برای گفتگو و کاهش تنش‌ها هموار کند.
این مقام کره‌ای گفت: «اگر به مسیر تقابل ادامه دهیم نتایجی بسیار فاجعه‌بار، نه فقط برای دو کشور بلکه برای کل جهان رقم خواهد خورد. دست کشیدن امریکا از سیاست خصمانه‌اش علیه کره شمالی بسیار مهم است و واشنگتن برای نشان دادن این موضوع رزمایش‌های نظامی در شبه جزیره کره را متوقف کند. ما نیز پس از آن پاسخی درخور خواهیم داد.»
وی پیشنهاد کره شمالی را «بسیار منطقی» خواند و افزود: «رزمایش‌های نظامی اتمی را در شبه جزیره کره متوقف کنید آنگاه ما نیز آزمایش‌های اتمی خود را قطع می‌کنیم.»
وزیر خارجه کره شمالی تاکید کرد اگر این رزمایش‌ها برای «چند سال» متوقف شود «شاید فرصت‌های جدیدی برای دو کشور و کل جهان فراهم شود.»
وی در خصوص تحریم‌های اعمال شده علیه پیونگ‌یانگ گفت: «اگر آنها فکر کرده‌اند که می‌توانند ما را با تحریم‌ها ناامید کنند، باید بگویم که کاملا در اشتباه هستند. هرچه فشارها علیه یک چیز بیشتر شود، واکنش‌ها برای ایستادگی در برابر آن پرشورتر می‌شود. سیاستمداران امریکایی باید به این موضوع واقف باشند.»
مقام‌های دولت پیونگ‌یانگ رزمایش‌های نظامی واشنگتن و سئول را تمرینی برای تجاوز به کشورشان قلمداد می‌کنند.
کره شمالی پیش از این نیز پیشنهادهای مشابهی را مطرح کرده بود اما امریکا اصرار دارد پیونگ‌یانگ ابتدا از برنامه اتمی خود دست بکشد و پس از آن مذاکرات برگزار شود.
دولت پیونگ‌یانگ در سال 2005 میلادی خود را قدرتی هسته‌ای اعلام کرد و در سال‌های 2006، 2009، 2013 و 2016 چهار آزمایش تسلیحات هسته‌ای انجام داد.
کره شمالی برنامه هسته‌ای و موشکی خود را مانعی در برابر «توطئه‌های امریکا و متحدانش برای براندازی» پیونگ‌یانگ می‌داند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها