هشدار چین و روسیه به امریکا

کد خبر: 516536

روسیه و چین متعهد شدند با افزایش حضور نظامی امریکا در شبه جزیره کره مقابله کنند و از واشنگتن خواستند از نصب و راه اندازی سیستم ضد موشکی جدید خود در این شبه جزیره چشم‌پوشی کند.

پرس تی وی: سرگئی لاوروف و وانگ ئی، وزرای خارجه روسیه و چین روز جمعه طی نشستی در پکن مخالفت خود را با استقرار سیستم تادِ امریکا در کره جنوبی ابراز داشتند.
لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با همتای چینی خود گفت: «کشورهای مربوطه نباید اقدامات پیونگ یانگ را بهانه‌ای برای افزایش حضور نظامی خود در شبه جزیره کره قرار دهند.»
امریکا و کره جنوبی ماه گذشته مذاکرات رسمی را برای احتمال استقرار سامانه موشکی تاد جهت مبارزه با آنچه تهدید موشکی کره شمالی می‌نامند، آغاز کردند.
لاوروف افزود: «اعتقاد داریم که استقرار سیستم ضد موشکی تاد این مشکل را حل نمی کند.»
وانگ ئی نیز گفت: «چین هم از ایالات متحده می‌خواهد از استقرار سیستم موشکی پیشرفته در منطقه خودداری کنند. این (اقدام امریکا) امنیت استراتژیک روسیه و چین را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهد.»
وزیر خارجه چین افزود: استقرار سیستم موشکی امریکا در منطقه «ریختن بنزین بر آتشِ وضعیت وخیم کنونی است و حتی احتمال دارد توازن استراتژیک منطقه‌ای را بر هم زند.»
کره شمالی در ماه فوریه (بهمن/ اسفند 94) یک موشک دوربرد را پرتاب و اعلام کرد هدف از این اقدام قرار دادن ماهواره در مدار زمین بوده است.
امریکا و کره جنوبی این اقدام پیونگ یانگ را پوششی برای آزمایش موشک بالستیک بین قاره ای دانسته و محکوم کردند.
اقدامات تحریک آمیز امریکا
امریکا طی ماه‌های اخیر در اقدامی تحریک آمیز با برگزاری رزمایش‌های مشترک در منطقه، مقامات کره شمالی را نگران کرده است.
در نیمه اسفند 1394 رزمایش‌های مشترک امریکا و کره جنوبی با شرکت 17 هزار نیروی امریکایی و بیش از 300 هزار نیرو از کره جنوبی برگزارشد.
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در توجیه این رزمایش گفته بود: «ما این تهدیدها را جدی گرفته و دوباره از پیونگ‌یانگ می‌خواهیم از لفاظی‌ها و رفتار تحریک‌آمیز و همچنین تهدید بپرهیزد.»
ری سو یونگ، وزیر خارجه کره شمالی 4 اردیبهشت 1395 اعلام کرد اقدامات امریکا باعث شد پیونگ‌یانگ به سلاح‌های اتمی روی بیاورد.
دولت پیونگ‌یانگ در سال 2005 خود را قدرتی هسته‌ای اعلام کرد و در سال‌های 2006، 2009، 2013 و 2016 چهار آزمایش هسته‌ای انجام داد.
کره شمالی برنامه هسته‌ای و موشکی خود را مانعی در برابر «توطئه‌های امریکا و متحدانش برای براندازی» پیونگ‌یانگ می‌داند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها