جنگ لفظی بخاطر خط راه‌آهن

کد خبر: 620820

وزارت خارجه ترکمنستان با صدور بیانیه‌ای نسبت به اظهارات معاون رئیس شرکت راه آهن کشور تاجیکستان در زمینه همکاری‌های ریلی کشورش با ازبکستان، اعتراض و آن را غیردوستانه توصیف کرد.

خبرگزاری فارس: در عشق‌آباد، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ترکمنستان با صدور بیانیه‌ای، به گفته‌های معاون رئیس شرکت راه آهن تاجیکستان در خصوص بررسی ارتباط ریلی مستقیم بین این کشور و ازبکستان نسبت به بیان عبارت «بدون عبور از خاک ترکمنستان‌» توسط وی اعتراض کرده و آن را غیره دوستانه توصیف نمود.
بر اساس این بیانیه، خبرگزاری «اوستا» تاجیکستان در تاریخ 24 ژانویه (5 بهمن) خبری را منتشر کرده‌ است که در آن «عثمان قلندراف» معاون رئیس شرکت راه آهن تاجیکستان اعلام نموده که نمایندگان شرکت‌های راه آهن این کشور و ازبکستان در حال بررسی موضوع ساخت خط‌ آهن مستقیم بین 2 کشور «بدون عبور از خاک ترکمنستان‌» هستند.
وزارت خارجه ترکمنستان ضمن اعتراض به استفاده از عبارت «بدون عبور از خاک ترکمنستان‌» که مقام مذکور راه آهن تاجیکستان آن را بی جا بکار برده‌ است، اعلام می‌دارد که این موضوع موجب نگرانی عشق‌آباد و عدم درک طرف ترکمنی شده‌ است.
براساس این گزارش، عشق‌آباد و «دوشنبه» با توجه به روابط دوستانه سنتی، تعداد زیادی طرح‌های همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بین 2 کشور با مشارکت طرف تاجیک در دست تهیه و اجرا دارند و در جهت توسعه بیش از پیش مناسبات حرکت می‌کنند، اما اظهارات مذکور مقام راه آهن تاجیکستان بر خلاف این جریان است.
در بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه این کشور همچنین آمده است: زمانی که مقام مذکور تاجیک عبارت «بدون عبور از خاک ترکمنستان‌» را بیان می‌کند، یعنی فراموش کرده است که عشق‌آباد و دوشنبه متعهد شده‌اند، تعاملات فعالی در زمینه ایجاد مسیرهای جدید ریلی از جمله خط آهن ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان داشته باشند.
طرف ترکمنی در ادامه با اشاره به اینکه اظهارات قلندراف از بعد انسان‌دوستی نیز غیراخلاقی است، افزود: ترکمنستان در دوران سختی برای کشور دوست تاجیکستان، از طریق راه آهن کمک‌های انسان‌دوستانه را برای آسیب‌دیدگان تاجیک ارسال کرده است و در آینده نیز این اقدامات بشردوستانه را در مقابل این کشور دوست و همسایه ادامه خواهد داد.
وزارت خارجه ترکمنستان در پایان این بیانیه مطبوعاتی اعلام نموده است: انتظار داریم که مقامات رسمی دوشنبه از بیان اظهارات غیردوستانه نسبت به عشق‌آباد خودداری و ممانعت کنند.
قلندراف معاون رئیس شرکت راه آهن تاجیکستان 2 روز پیش اعلام کرده بود که نمایندگان شرکت‌های راه آهن این کشور و ازبکستان در حال بررسی موضوع ساخت خط آهن مستقیم بین 2 کشور «بدون عبور از خاک ترکمنستان‌» هستند.
به گفته وی، خط آهن مورد بررسی از مسیر «دوشنبه- پخته‌آباد- بایسون- کارشی- تاش‌گذر» می‌گذرد که می‌تواند فاصله و مدت جابجایی بارها و مسافران‌ بین 2 کشور را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.
نگرانی عشق‌آباد تنها جهت استفاده از الفاظ مقام مذکور تاجیکی از عبارت «بدون عبور از خاک ترکمنستان‌» که در زمینه همکاری‌های ریلی بین تاجیکستان و ازبکستان مطرح شده‌است، می‌باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها