قرقیزستان، اتحادیه گمرکی و چالش‌های فرارو

کد خبر: 684500

انتخابات آینده ریاست جمهوری قرقیزستان تنها رویداد اصلی قرقیزها در سال 2017 نیست چرا که در ماه آگوست، مقررات جدید اتحادیه گمرکی برقرار خواهد شد و این کشور در شرایطی نیست که به آنها عمل کند.

خبرگزاری فارس: به نقل از «کا-پورتال.رو»، با اطمینان می‌توان گفت که انتخابات آینده ریاست جمهوری قرقیزستان تنها رویداد اصلی در انتظار قرقیزها برای سال 2017 نیست چرا که در ماه آگوست سال جاری مقررات جدید اتحادیه گمرکی برقرار خواهد شد و این کشور در شرایطی نیست که به آنها عمل کند.
دولت «بیشکک» با ناتوانی در رساندن قرقیزستان به استانداردهای اتحادیه گمرکی، سرانجام ناخوشایندی را برای این کشور رقم می‌زند.
این مسئله مقامات و سیاستمداران قرقیزی را که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند، زیر سؤال می‌برد.
چرا پس از این همه سال دولت قرقیزستان نتوانست این کشور را کمی به استانداردها نزدیک‌تر کند؟
مشکلات بلندمدت بسیاری اعم از مقیاس پائین، عدم وجود تجهیزات مدرن و بودجه کم در کشاورزی قرقیزستان وجود دارند که مسائلی اساسی هستند.
مشکلات دیگری نیز در 5 سال گذشته پس از الحاق قرقیزستان به اتحادیه گمرکی ظاهر شد که باعث کاهش تولیدات کشاورزی شد.
دلیل رکود اقتصادی قرقیزستان ضعف اتحادیه گمرکی نیست بلکه آمادگی نامطلوب دولت این کشور است چرا که هیچ مقررات فنی، پست‌های بازرسی و آزمایشگاهی برای صدور گواهینامه محصولات کشاورزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجود ندارد و آزمایشگاه‌های دامپزشکی نیز همه در وضعیت نابسامانی قرار دارند.
چندی پیش، یک آزمایشگاه کنترل گیاهی تأسیس شد که تعداد آنها هنوز هم کافی نیست تا هر تولیدکننده بتواند طی یک یا 2 ساعت به نتایج آزمایش خود برسد.
آزمایشگاه کنترل دامپزشکی وجود ندارد و علاوه بر این قرقیزستان فاقد کشتارگاه است و تنها کشتارگاهی که چندی پیش خارج از بیشکک تأسیس شد، مجوز ندارد.
علاوه بر این در مقررات اتحادیه گمرکی که از 12 آگوست برقرار خواهد شد، تنها گوشت قرمز مورد تأیید کشتارگاه‌های معتبر و قانونی قابل انتقال است.
پرورش دهندگان دام استانداردهای خود را دارند که براساس آن کشتارگاه باید با فاصله معینی از مکان‌های پرورش باشند به عنوان مثال در هر منطقه حداقل یک کشتارگاه باید موجود باشد چرا که گاو هنگام حمل و نقل وزن خود را از دست می‌دهد.
بنابراین قرقیزستان به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرد و نتوانست شرایط خود را با مقررات اتحادیه گمرکی تطابق دهد اگرچه که برای انجام آن زمان بسیار و امتیازات و بودجه کافی دریافت کرد!
آزمایشگاه‌های دامپزشکی در قرقیزستان باید در سال 2015 ساخته می‌شد اما دولت زمان کافی نداشت که تا 2017 زمان اضافه درخواست کرد که باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد.
مشکل تنها در بخش کشاورزی و دام نیست چراکه در حال حاضر وسایل نقلیه قرقیزستان را برای دریافت فرم مالیات به «آلماتی» می‌فرستند.
مقامات قرقیزستان می‌خواهند زمانی که این کشور به اتحادیه گمرک پیوست، چرخه ورود اتومبیل به این کشور کاهش پیدا کند.
در گذشته ده‌ها هزار وسیله نقلیه وارد کشور می‌شد که در حال حاضر این رقم به صد عدد رسیده است.
دولت باید امکان تکمیل فرم‌های قانونی وسایل نقلیه را برای شهروندان خود ایجاد می‌کرد.
علاوه بر این نکته مهم دیگری نیز وجود دارد که مربوط به مواد غذایی است که بر اساس مقررات اتحادیه گمرکی، تولیدکنندگان مواد غذایی باید مبتنی بر اصول اتحادیه محصولات مواد غذایی را تولید، بسته بندی و نگهداری کنند که این مؤثرترین روش پیشگیرانه برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی است.
در این رابطه در قرقیزستان تنها شرکت آب معدنی «آک-باتا» مجوز اتحادیه گمرکی را دریافت کرده است.
برای به دست آوردن این گواهینامه نیاز به پیمودن یک راه بسیار طولانی است که دولت قرقیزستان هیچ کمکی به داوطلبان ارائه نکرد و تنها بانک جهانی مقداری از بودجه آنها را تأمین کرد.
دولت قرقیزستان شرایط را برای کسب مجوز برای تولیدکنندگان ایجاد نکرد، خود دولت نیز باید مراحل نظارتی را به تعویق بیاندازد یا راه حل دیگری بیاندیشد چرا که کشتارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در مدت 2 ماه به سطح مورد نظر نمی‌رسند.
اما اگر دولت قرقیزستان هیچ اقدامی نکند، این کشور با چالشی اقتصادی و اجتماعی رو برو خواهد شد.
انتهای پیام/ح
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها