آثار منفی جنگ تجاری بر بازار بورس اوراق بهادار جنوب شرق آسیا

کد خبر: 861528

برخی کارشناسان اقتصادی در جنوب شرق آسیا می‌گویند:شدت یافتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین و بحران اقتصادی واشنگتن- آنکارا بر بازار بورس اوراق بهادار کشور‌های آسیایی از جمله جنوب شرق آسیا تاثیر منفی داشته است.

آثار منفی جنگ تجاری بر بازار بورس اوراق بهادار جنوب شرق آسیا
ایرنا: اقدام آمریکا در به راه انداختن جنگ تجاری علیه چین و ترکیه نوساناتی را در بازار‌های بورس کشور‌های جنوب شرق آسیا ایجاد کرده و این امر چشم انداز این بازار را نامشخص کرده است.
روزنامه جاکارتا پست اندونزی درگزارشی نوشت:اطلاعات بانک مرکزی و بازار‌های بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد که سرمایه گذاران خارجی در ماه گذشته از بازار‌های اندونزی، تایلند، مالزی، هند و کره جنوبی ۳.۰۲ میلیارد دلار اوراق قرضه خریداری کرده اند.
براساس این گزارش، خرید اوراق قرضه از بازار‌های کره جنوبی و مالزی به ترتیب ۱.۳ میلیارد دلار و ۹۸۴ میلیون دلار بوده است.
درادامه این مطلب اضافه شده است با توجه به شدت گرفتن جنگ تجاری بین آمریکا و چین، روند افزایش نوسانات ارزی ادامه یابد.
'پراکاش ساکپال' Prakash Sakpal, کارشناس اقتصادی آسیا از موسسه تحقیقاتی 'آی ان جی' سنگاپور دراین خصوص گفت که به نظر می‌رسد اقدامات انجام شده تاکنون در مرحله نخست جنگ تجاری باشد و به احتمال زیاد این موضوع ممکن است توسعه بیشتری نیز داشته باشد.
کمیته مقررات تعرفه گمرکی شورای دولتی چین، در واکنش به اقدام دولت آمریکا در افزایش ۲۵ درصدی تعرفه بر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار کالای صادراتی چین، بر پنج هزار و ۲۰۷ قلم کالا وارداتی از آمریکا به ارزش ۶۰ میلیارد دلار، بین پنج تا ۲۵ درصد تعرفه اعمال کردند.
آمریکا و چین پیش از این نیز ۳۴ میلیارد دلار تعرفه بر کالا‌های وارداتی یکدیگر اعمال کرده بودند.
براساس گزارش رسانه‌های آسیایی، علاوه براین از روز ۲۳ آگوست سال جاری (اول شهریور) آمریکا تعرفه‌های جدیدی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار بر روی تعدادی از کالا‌های چینی اعمال می‌کند.
نشریه جاکارتا پست در ادامه نوشت شکاف دیپلماتیک آنکارا و واشنگتن که موجب ایجاد نوسانات ارزی شدید در لیر ترکیه شد، اکنون بر ارز‌های برخی بازار‌های نوظهور مانند روپیه هند و اندونزی نیز تاثیر منفی داشته است.
براساس این گزارش، سرمایه گذاران خارجی پس از تاثیرات ارزی در بازار‌های نوظهور در یک ماه اخیر درتلاش برای سوق دادن سرمایه‌های خود به بازار‌های کشور‌های درحال توسعه هستند.
روپیه اندونزی در هفته گذشته شاهد سقوط نرخ برابری نسبت به دلار بود که این کاهش در سه سال گذشته بی سابقه بوده است.
کارشناس اقتصادی آسیا از مرکز تحقیقاتی سنگاپور اظهار داشت اگرچه ترکیه اعلام کرده که نوسانات ارزی بر تعهدات خارجی این کشور تاثیر نخواهد داشت، اما نوسانات این بازار و جنگ تجاری پکن و آمریکا باعث می‌شود سرمایه‌های خارجی ازز کشور‌های پرریسک مانند هند، اندونزی و فیلیپین به دیگر کشور‌های درحال توسعه منتقل شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها