فیلیپین ناو جنگی خود را از دریای جنوبی چین خارج کرد

کد خبر: 866949

کوالالامپور- ایرنا- منابع رسانه‌ای گزارش دادند: فیلیپین یکی از بزرگترین کشتی‌های جنگی خود را از منطقه مورد منازعه مانیل و پکن در دریای چین جنوبی خارج کرده است.

فیلیپین ناو جنگی خود را از دریای جنوبی چین خارج کرد
ایرنا: از رسانه‌های آسیایی، کشتی جنگی فیلیپین در منطقه ' shoal' در شرق جزایر اسپارتلی قرار داشت که مورد اختلاف فیلیپین و چین در این پهنه آبی است.
چین بیش از ۹۰ درصد از این دریای استراتژیک را در تملک خود می‌داند، اما فیلیپین، مالزی، ویتنام و برونئی وتایوان با این کشور دراین منطقه اختلافات مرزی دارند.
چین در هفت صخره بزرگ این جزیره اقدام به نصب تجهیزات و رادار‌های نظامی کرده است.
کشتی جنگی 'گرگوری دل پیلار' Gregorio del Pilar بزرگترین کشتی جنگی فیلیپین دراین منطقه بود که در ماه‌های اخیر دراین منطقه اقدام به گشت نظامی در این دریا کرده بود.
درپی اقدام فیلیپین پکن نیز نیرو‌های گارد ساحلی خود را به این منطقه اعزام کرد که این موضوع تنش‌ها را در این پهنه ابی به ویژه در یکماه اخیر افزایش داده بود.
این درحالی است که برخی منابع خبری اعلام کردند فیلیپین به دلیل مشکلات فنی ایجاد شده دراین کشتی جنگی که احتمال داشت برای آن خطر آفرینی کند، آن را از منطقه خارج ساخته است.
فیلیپین که مورد حمایت ناو‌های آمریکایی در دریای جنوبی چین است در ماه‌های اخیر بیش از گذشته بر حضور نظامی چین در این دریا ابراز گلایه مندی و شکایت داشته است.
مانیل در یک دهه اخیر یکی از منتقدان پر سر و صدای گسترش اقدامات نظامی چین در دریای جنوبی چین بوده است.
این کشور جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۱۱ چین را متهم کرد که کشتی‌های های این کشور در نزدیکی جزایر اسپارتلی (منطقه مورد اختلاف پکن و مانیل دردریای جنوبی چین) سرگرم اقدامات اکتشاف منابع زیر زمینی و فسیلی هستند و مدتی بعد در سال ۲۰۱۳ علیه چین دردیوان داوری لاهه شکایت کرد.
اگرچه دیوان دراین داوری حق را به فیلیپین داد، اما چین با رد این موضوع اعلام کرد که حاکمیت بیش از ۹۰ درصد از این دریا به پکن تعلق دارد.
با این حال، رودریگو دورته، رئیس جمهوری فیلیپین، پس به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۶ تلاش کرده اختلافاتش با چین را از طریق گفت: وگو حل و فصل کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها