ماجرای مشاجره اخیر چین و ترکیه

کد خبر: 928102

به دنبال مشاجره اخیر چین و ترکیه بابت اقلیت اویغور ساکن در چین، یک دپیلمات چینی آنکارا به پیامد‌های اقتصادی تهدید کرد.

ماجرای مشاجره اخیر چین و ترکیه

خبرگزاری فارس: به دنبال انتقاد ترکیه از چین بابت بدرفتاری این کشور با مسلمانان «ایغور» ساکن در منطقه «سین کیانگ» در غرب چین یک دیپلمات ارشد چین، آنکارا را به پیامد‌های اقتصادی تهدید کرد.

به نوشته وبگاه «العربی» «دنگ لی» دیپلمات ارشد چین در آنکارا روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» گفت که با تداوم انتقاد از سیاست‌های داخلی پکن، ترکیه روابط اقتصادی خود با ما را به خطر می‌افکند.

این دیپلمات ارشد اظهار داشت: «ممکن است اختلاف نظر یا سوء تفاهمی بین دوستان وجود داشته باشد، اما باید آن‌ها را از طریق گفت: وگو حل کنیم. انتقاد علنی دوست شما در هر مکان، رویکرد سازنده‌ای نیست.»

وی در ادامه اظهار داشت: «اگر مسیر غیرسازنده‌ای را انتخاب کنید، این امر بر اعتماد و درک متقابل تاثیر منفی خواهد گذاشت و در روابط تجاری و اقتصادی اثر خواهد گذاشت.»

این در حالی است که چین در پی افزایش سرمایه گذاری در ترکیه از جمله اجرای پروژه‌های زیرساختی بسیار عظیم است.

«مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته و در نشست سازمان ملل نگرانی آنکارا را در این زمینه مطرح کرد و از چین خواست تا احترام به حقوق بشر و آزادی مذهبی را مورد توجه قرار دهد.

چین، در مقابل اتهام‌های ترکیه را رد کرده و می‌گوید که اویغور‌ها در اردوگاه‌های مورد انتقاد آنکارا آموزش‌های مجدد می‌بینند. دولت چین سه شنبه گذشته در اقدامی تنبیهی علیه ترکیه، کنسولگری خود را در «ازمیر» سومین شهر بزرگ این کشور تعطیل کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها