السیسی: اخوان‌المسلمین تهدیدی برای اروپاست

کد خبر: 1037925

رئیس‌جمهور مصر در پایان سفر به پاریس با یک روزنامه فرانسوی مصاحبه کرد و ضمن تروریستی خواندن اخوان‌المسلمین، این گروه را تهدیدی برای اروپا دانست.

السیسی: اخوان‌المسلمین تهدیدی برای اروپاست

خبرگزاری فارس: «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در پایان سفرش به فرانسه که با انتقادات حقوقی متعددی همراه بود، با روزنامه «فیگارو» مصاحبه کرد و مدعی شد که پاریس و قاهره هر دو با تروریسم مقابله می‌کنند و دوشادوش یکدیگر در جبهه‌های مختلف با آن می‌جنگند.

وی افزود: «به نظر می‌رسد که فرانسه در حال حاضر با وضوح بیشتری میزان خطر جماعت اخوان المسلمین برای جامعه و شهروندان اروپایی را درک می‌کند. اخوان المسلمین در مصر و بسیاری از کشورهای منطقه، در فهرست سازمانهای تروریستی قرار دارد و نفوذ آن در امور سازمان‌های خیریه و سازمانهای تروریستی مسلح که کنترل آن را در دست دارند و نیز دخالت آنها در محافل سیاسی نهادی، تهدیدی وجودی برای این کشورها است و این جماعت با پنهان شدن در پشت دین به دنبال توجیه جهان شمولی چشم‌انداز خود است.»

پایگاه خبری «رأی الیوم» با ترجمه این مصاحبه به عربی نوشت که رئیس‌جمهور مصر در ادامه افزود: «مصر بهای سنگینی برای تروریسم پرداخت کرده است. [شمار زیادی از] شهروندان مسلمان، قبطی، نیروهای مسلح و پلیس و حتی نیروهای دستگاه قضایی قربانی اقدامات وحشیانه تروریستی شده‌اند. ما همواره درباره این ایدئولوژی مرگ‌بار که هیچ مرزی نمی شناسد، هشدار داده‌ایم و خواستار هماهنگی بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم هستیم.»

السیسی در پایان خواستار ضرورت مجازات کشورهایی که «این سازمانهای تروریستی» را تجهیز و تسلیح می‌کنند و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کنند، شد.

دادگاه کیفری قاهره به درخواست دادستانی کل مصر، اوایل آذرماه جاری، گروه اخوان المسلمین را به مدت پنج سال دیگر در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار داد و دولت مصر از کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز خواست که نام این سازمان را در فهرست تروریسم قرار دهند.

دولت مصر پس از کودتای عبدالفتاح السیسی» علیه «محمد مرسی» رئیس جمهور سابق در دسامبر سال ۲۰۱۳، اخوان‌المسلمین را یک گروه تروریستی خواند.

رئیس‌جمهور مصر در حالی این سخنان را طرح می‌کند که همزمان با سفرش به پاریس و دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «کنت روث» مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر طی بیانیه‌ای خواستار توقف فروش سلاح به قاهره شد و گفت: السیسی ماهرانه برای حمایت از منافع اروپایی‌ها نقش بازی کرد و خود را این‌چنین نشان داد که دژی مقابل تروریسم و مهاجرت غیرقانونی و دوست اسرائیل و خریدار پایدار سلاح است. دولت‌های اروپایی آن معامله شنیع را به ضرر حقوق و آزادی‌های مردم مصر قبول کردند و همین مسئله سیسی را به ساکت کردن صداهای مخالفان باقیمانده در این کشور تشویق کرد.

وی همچنین خواستار افزایش اقدامات بین‌المللی برای مقابله با نقض حقوق بشر در مصر و تحریم مسئولان ارشد این کشور که به سرکوب می‌پردازند شد.

در حال حاضر، فرانسه بر ایالات متحده آمریکا در فروش اسلحه به مصر پیشی گرفته و به نوشته روزنامه «لوموند فرانسه»، پاریس تنها در سال ۲۰۱۷، سلاح‌هایی به ارزش ۱.۴ میلیارد یورو به قاهره فروخته است.

ماکرون نیز دیروز در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور مصر گفت که فروش اسلحه به مصر مشروط به بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور نخواهد بود.

السیسی نیز در واکنش انتقادات حقوقی متعدد علیه خود، با اشاره به اهمیت سازمان‌های جامعه مدنی گفت که این مسأله را که گفته می‌شود او جزو رهبران مستبد و خشن است، صحت ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها