عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سومالی

کد خبر: 1040811

امضای چهار توافقنامه همکاری میان رباط و تل آویو، خروج نظامیان آمریکایی از سومالی و پایان ماموریت صلحبانان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در دارفور از مهم ترین رویدادهای خبری امروز قاره سیاه بود.

عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سومالی

خبرگزاری تسنیم: در سفر هیئت صهیونیستی به مغرب چهار توافقنامه همکاری در زمینه‌های ، صنایع آب ، سرمایه گذاری و امور مالی ، لغو رویداد دیپلماتیک و برقراری خط پروازی مستقیم میان تل آویو- رباط میان دو طرف امضاء شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی مغرب، این توافقنامه‌ها در سطح مدیران کل به امضای دو طرف رسیده‌است.

دولت مغرب یک دولت ائتلافی است و حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در این دولت شرکت دارد. عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی، حزب عدالت و توسعه را در وضعیت دشواری قرار داد. هر چند که نخست وزیر مغرب که وابسته به این حزب است از برقراری روابط دیپلماتیک با تل آویو حمایت کرد اما وزیران وابسته به حزب عدالت و توسعه از حضور در مراسم امضای توافقنامه همکاری با تل آویو خودداری کردند.

لغو محدودیت ورود مقامات سودانی

وزیر خارجه آمریکا دستور لغو محدودیت ورود مقامات نظامی و غیر نظامی سودان به ایالات متحده را صادر کرد.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، این محدودیت‌ها در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون در سال 1996 وضع شد و بر اساس آن ورود مسئولان نظامی و غیر نظامی سودانی به آمریکا ممنوع شد. به دنبال موافقت سودان با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دولت واشنگتن نام این کشور را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کرد و متعهد شد یک میلیارد دلار کمک اقتصادی در اختیار خارطوم قرار دهد.

در همین حال، یک گروه اقتصادی از آمریکا در خارطوم با مقامات وزارت دارایی سودان درباره انجام اصلاحات لازم در ساختار اقتصاد این کشور به گفت وگو نشست تا بسترهای لازم برای بهره مندی سودان از شرایط جدید فراهم شود.

عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سومالی

پنتاگون از استقرار رزمناو آمریکا در سواحل سومالی برای حمایت و تامین امنیت خروج 700 نظامی آمریکایی از سومالی خبر داد.

به نوشته رسانه‌های عرب زبان، رزمناو « یو. اس. اس. مکین " با شناورهایی که این کشتی جنگی را همراهی می‌کنند، در ساحل شاخ آفریقا مستقر شده‌است تا امنیت خروج نظامیان آمریکایی از سومالی را تامین کند.

پایان ماموریت صلحبانان در دارفور

شورای امنیت سازمان ملل از پایان ماموریت صلحبانان این سازمان و اتحادیه آفریقا در ایالت دارفور سودان در 31 دسامبر 2020 خبر داد.

به گزارش رویترز، 15 عضو شورای امنیت موافقت کردند: ماموریت کمیته مشترک صلحبانان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در31 دسامبر سال جاری در دافور پایان یاید و این نیروها ظرف 6 بایستی خاک سودان را ترک کنند.

صلحبانان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا 13 سال در دارفور مستقر بودند اما ساکنان این منطقه می‌گفتند صلحبانان حمایت لاز م را از آنان به عمل نمی‌آوردند.

خروج صلحبانان سازمان ملل از دارفور در حالی انجام می‌شود که دولت انتقالی خارطوم با گروه‌های مسلح این منطقه توافق صلح امضاء کرده‌است.

درجریان درگیری‌ها دارفور که در سال 2003 به وقوع پیوست، بیش از دو میلیون و 500 هزار غیرنظامی آواره شدند و حدود 300 هزار نفر نیز جان خود را از دست دادند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها