نرفتن السیسی به نشست ریاض جنجالی شد

کد خبر: 1043456

غیبت رئیس جمهور مصر در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بحث برانگیز شده است.

نرفتن السیسی به نشست ریاض جنجالی شد

خبرگزاری مهر: به نقل از القدس العربی، غیبت «عبدالفتاح السیسی» در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا واقع در عربستان سعودی سؤال برانگیز شده است.

هیأت مصری به ریاست سامح شکری وزیر خارجه این کشور برای شرکت در نشست مذکور وارد عربستان سعودی شده است.

غیبت رئیس جمهور مصر در این نشست، همزمان با هجمه گسترده رسانه های مصری علیه قطر و روند آشتی میان کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می گیرد.

پیش از این، یک منبع آگاه در شورای همکاری خلیج فارس از مشارکت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس خبر داده بود.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرده بود که رئیس جمهور مصر به دعوت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در این نشست شرکت می کند.

منبع مذکور بیان کرد که مشارکت السیسی گواه این است که در این نشست بحران میان دوحه و چهار کشور عربی حل و فصل خواهد شد و عللی که زمینه ساز این بحران شده است از بین خواهد رفت.

منابع دیپلماتیک عربی: گشودن حریم هوایی به روی قطر به معنای آشتی نیست

برخی منابع دیپلماتیک عربی فاش کردند که موافقت قاهره با گشودن حریم هوایی مصر به روی قطر به معنای آشتی با این کشور نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی منابع دیپلماتیک عربی در قاهره گفتند که توافق اولیه برای بازگشایی حریم هوایی مصر، عربستان، امارات و بحرین به روی قطر در ازای چشم‌پوشی دوحه از برخی مسائل از جمله درخواست غرامت از چهار کشور عربی، حاصل شده است.

روزنامه مصری «الشروق» به نقل از این منابع درباره موافقت قاهره برای بازگشایی حریم هوایی مصر به روی قطر نوشت که عملی شدن این موافقت بستگی به این دارد که قطر برخی خواسته‌ها و شروط مصر را اجرا کند.

این منابع درباره ماهیت توافقی که قرار است در اجلاس شورای همکاری خلیج‌ فارس در عربستان سعودی امضا شود، گفتند که این توافق شامل ۱۳ بند اساسی است که اختلافات زیادی در مورد تعداد زیادی از این بندها وجود دارد و قرار است کمیته‌های نمایندگی چهار کشور و قطر به منظور گفت‌وگوی مستقیم با حضور میانجی‌ کویتی تشکیل شود.

بنابر این گزارش، پرونده گروه اخوان‌المسلمین در رأس پرونده‌هایی قرار دارد که مانع پیشرفت سریع در روند آشتی است.

شبکه سعودی العربیه امروز سه‌شنبه گزارش کرد که پس از عربستان سعودی، مصر نیز با بازگشایی حریم هوایی خود به روی هواپیماهای قطر موافقت کرده است.

چهل‌ویکمین دوره اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس امروز سه‌شنبه در حالی در عربستان سعودی برگزار می‌شود که شاه بحرین و سلطان عمان در این اجلاس حضور ندارند و امیر قطر نیز پس از چند سال قطع رابطه با ریاض برای شرکت در این اجلاس امروز وارد عربستان شد.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها