تشکیل دولت جدید سودان طی ۱۰ روز آینده

کد خبر: 926092

تشکیل دولت جدید سودان طی ۱۰ روز آینده، عدم حمایت مالی و اقتصادی عربستان و امارات از خارطوم و تکذیب کناره گیری عمرالبشیر از ریاست حزب کنگره ملی ( حزب حاکم ) از مهم ترین تحولات امروز سودان به شمار می رود.

تشکیل دولت جدید سودان طی ۱۰ روز آینده

خبرگزاری تسنیم: سه ماه است که سودانی ها در تظاهرات خود خواهان سرنگونی دولت خارطوم هستند. رئیس جمهور سودان روز شنبه با انحلال دولت و برکناری تمام استانداران، " محمد طاهر ایلار " را مامور تشکیل کابینه جدید کرد و یک سال حالت فوق العاده بر این کشور بر قرار ساخت. معارضان در واکنش به این اقدام اعلام کردند: به تظاهرات تا سرنگونی نظام عمرالبشیر ادامه خواهند داد.

نخست وزیر جدید سودان رایزنی های خود را با احزاب و گروه های سیاسی این کشور با هدف تشکیل دولت جدید خارطوم شروع کرده است و این دولت طی 10 روز آینده تشکیل خواهد شد.

به نوشته روزنامه سودانی " آخر لحظه " در دولت محمد طاهر ایلار سهم حزب کنگره ملی ( حزب حاکم ) کاهش یافته است و او با احزاب و گروه های سیاسی که در روند گفت وگو های ملی شرکت دارند، به گفت وگو نشسته است البته نامزدهای این گروه ها باید توانمندی های لازم را برای به عهده گرفتن پست های مهم دولتی دارا باشند.

این روزنامه سودانی نوشت: چهره های نظامی یا کسانی که سابقه نظامی دارند، حضور کمی در کابینه جدید خارطوم خواهند داشت.

به گفته کارشناسان ، تغییر دولت سودان یکی از مهم ترین پیامدهای تظاهرات مردم این کشور است که در اعتراض به وضعیت بد معیشتی خود صورت گرفته است. در جریان این تظاهرات ، عربستان، امارات و برخی کشورهای عربی وعده اعطای میلیاردها دلار کمک های اقتصادی و مالی به خارطوم دادند اما یکی از مقامات وزارت نفت سودان اخیرا به روزنامه " الانتباه " این کشور گفته است: تاکنون هیچ کشوری به جزء ترکیه کمک های اقتصادی و مالی خود را به سودان ارائه نکرده است.

درهمین حال روزنامه " سودان الیوم " به نقل از برخی منابع آگاه عربی و غربی نوشت: قاهره می کوشد ریاض و ابوظبی را به ضرورت حمایت از عمرالبشیر متقاعد کند تا سودان از بحران کنونی خارج شود.

مصر از ریاض و ابوظبی خواسته است ، به تعهدات خود در خصوص اعطای کمک های مالی اقتصادی به سودان پایبند باشند و عملا از نظام عمرالبشیر حمایت کنند.

به نوشته این روزنامه سودانی ، در شرایط کنونی عربستان به عدم حمایت از خارطوم تمایل پیدا کرده و سیاست سکوت را در پیش گرفته است. در صورتی که عمرالبشیر بتواند از بحران موجود عبور کند، ریاض کمک های خود را در اختیار خارطوم قرار خواهد داد، در غیر این صورت، زمینه را برای جانشین " عمرالبشیر" فراهم می کند.

سیاست امارات نیز در قبال تحولات سودان چندان واضح و آشکار نیست. از یک سو ابوظبی می خواهد نظام عمرالبشیر به دلیل اخوانی بودن و روابطش با قطر و ترکیه سرنگون شود. از سوی دیگر ترجیح می دهد، این نظام در اثر انقلاب مردم سودان سرنگون نشود تا بار دیگر موج انقلاب های عربی دامنگیر رژیم های حاکم بر منطقه شود.

تکذیب کناره گیری عمرالبشیر از حزب کنگره ملی

سرویس امنیت سودان با انتشار بیانیه ای در خصوص کناره گیری عمرالبشیر از ریاست حزب کنگره ملی ( حزب حاکم ) اعلام کرد: سرلشکر " صلاح قوش " مدیر سرویس امنیت سودان در نشست اخیر خود با روسای مطبوعات کشور درباره کناره گیری عمرالبشیر از ریاست حزب کنگره ملی یا باقی ماندن او در این سمت سخنی نگفته است.

به نوشته روزنامه " باج نیوز" در بیانیه سرویس امنیت سودان آمده است: در این دیدار قوش گفته است رئیس جمهور درباره ایجاد تغییرات گسترده در کشور متقاعد شده است تا به مطالبات مردم پاسخ مثبت داده شود. او ملزم به اجرای قانون اساسی است. بر اساس این قانون، عمرالبشیر نمی تواند نامزد انتخابات آینده شود.

بیانیه سرویس امنیت سودان در حالی منتشر شد که تمام رسانه های داخلی و خارجی سودان خبر کناره گیری عمرالبشیر از ریاست حزب کنگره ملی را منتشر کرده اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها