شرح بولتون از اصرار ترامپ به خروج از افغانستان

کد خبر: 1002182

مشاور امنیت ملی سابق دولت آمریکا در کتاب جدید خود نوشته است که دونالد ترامپ در حالی همواره از خارج ساختن نظامیان آمریکایی از افغانستان حمایت می‌کرد که از تهدیدهای مربوط به تروریسم در این کشور به خوبی آگاه بود.

شرح بولتون از اصرار ترامپ به خروج از افغانستان

خبرگزاری ایسنا: به نقل از اسپوتنیک، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق دولت آمریکا در بخشی از کتاب خود با نام "اتاقی که در آن اتفاق افتاد" به موضوع افغانستان پرداخت و جوانبی کمتر شناخته شده از تلاش‌های صلح افغانستان تحت رهبری زلمای خلیل‌زاد، فرستاده ویژه کشورش به این تلاش‌های صلح را فاش کرده است.

بولتون می‌نویسد، اولین باری که او در فرآیند صلح افغانستان درگیر شد مربوط به تاریخ ۱۰ مه ۲۰۱۸ بود؛ زمانیکه خلیل زاد گفت: عده‌ای به عنوان نمایندگان شاخه‌های طالبان که خواستار مذاکرات صلح هستند به او نزدیک شده‌اند. در ادامه این بخش از کتاب بولتون آمده است: او (خلیلزاد) با کسان دیگری در دولت آمریکا در خصوص صداقت این نمایندگان طالبان صحبت کرد اما به دنبال این بود در صورت اثبات واقعی بودن نیت آنها به من یک پیام اولیه بدهد و تا اواخر ژوئیه خلیلزاد به من اعلام داشت که آنها نیت‌شان واقعی است. من دلیلی برای آنکه تماس‌ها نباید ادامه یابد ندیدم هر چند که من انتظار زیادی نداشتم و او ابتدای کار تبدیل به یک مذاکره کننده در کانال پشتی با طالبان شد. در عرض یک ماه نقش خلیلزاد به حد یک فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا که تعدادشان رو به افزایش بود ارتقا پیدا کرد.

بولتون در بخش دیگری از کتابش از سیاست‌های آمریکا در زمینه خارج ساختن سربازان آمریکایی از افغانستان انتقاد کرد. او فکر می‌کرد که ترامپ اغلب در حالی خواستار خروج سربازان آمریکایی از افغانستان می‌شد که از تهدیدهای تروریسم در این کشور اطلاع داشت.

بولتون در ادامه تاکید کرد: ما در ساعت ۲ بعد از ظهر ۸ نوامبر با حضور مایک پنس، جیمز ماتیس، جوزف دانفورد و مایک پامپئو به همراه چلی کوتز هاستل و خود من و عده‌ای دیگر در جلسه‌ای حاضر شدیم. پامپئو شروع کننده نشست بود اما ترامپ سریعا مداخله کرده و گفت، ما داریم شکست می‌خوریم و آنها می‌دانند که دارند ما را شکست می‌دهند.

بولتون نوشته است: پامپئو بار دیگر تلاش کرد اما ترامپ در ادامه گفت راهبرد من (به معنی آنچه که ژنرال‌هایش در سال ۲۰۱۷ آن را به آن کشاندند) اشتباه بوده است و ابدا آن چیزی که من می‌خواهم نیست. ما همه چیز را از دست داده‌ایم و این یک شکست تمام عیار و یک تلف شدن و یک شرمساری است. من متنفرم از اینکه درباره این تلفات صحبت کنم.

بولتون در ادامه خاطرنشان کرد: هنگامی که ژنرال ماتیس درباره این تهدید داعش در افغانستان صحبت کرد ترامپ گفت بگذارید روسیه به آن بپردازد. ما ۷۰۰۰ مایل فاصله داریم اما همچنان هدف هستیم و آنها به سواحل ما خواهند آمد. این چیزی است که همه آنها می‌گویند.

بولتون خاطرنشان می‌کند، در همین نشست ترامپ به او گفت: ما هرگز خارج نخواهیم شد و میلیون‌ها نفر کشته شدند. تریلیون‌ها دلار صرف شد و ما نمی‌توانیم این کار را بکنیم. آنچه که آنها قبلا گفتند یک مدت شش ماهه دیگر بود در حالیکه ما همچنان داریم لگد می‌خوریم.

همچنین بولتون در کتاب خود عنوان کرد: دونالد ترامپ دائما اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان را با حامد کرزای، رئیس جمهور سابق این کشور اشتباه می‌گرفت. او درباره یک دیدار با ترامپ درباره افغانستان می‌نویسد: ترامپ پرسید مذاکرات چطور ادامه میابد اما فورا صحبت را قطع کرده و به پاسخ پامپئو پرداخت و موضوع فساد مزمن میان مقام‌های افغانستان را به ویژه اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و ثروت‌هایش مطرح کرد اما متاسفانه همانطور که دائما این اشتباه را می‌کرد، غنی را با حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان اشتباه گرفت. این امر مورد توجه قرار نگرفت و من به دانفورد پیام دادم که ورود پیدا کرده و بگوید کاهش خشونت‌ها در اثر راهبرد فعلی ما به این معنی است که ما توانستیم فرآیند جاری مبارزه با تروریسم و دیگر ماموریت‌های در حال اجرا را با منابع کاهش یافته حتی بدون توافق با طالبان تکمیل کنیم.

همچنین مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ تصریح داشته که اواخر سال ۲۰۱۸ "بی تردید افغانستان تبدیل به یک نقطه دردناک برای ترامپ شده و یکی از اصلی‌ترین شکایت‌های رئیس جمهور آمریکا از اعضای به اصطلاح "محور بزرگسالان" (اشاره به وجود مقامهایی در اطراف ترامپ که اقدامات بی مهابای او را کنترل می‌کنند) بود؛ محوری که بسیار محبوب رسانه‌ها واقع می‌شد. ترامپ، ضمن داشتن توجیهاتی، معتقد بود که به ماتیس همه آزادی عمل مورد درخواست او را به منظور تمام کردن کار طالبان همچون تمام کردن کار به اصطلاح خلافت داعش داده است.

به نوشته بولتون، ترامپ در عین حال در پذیرش مسئولیت برخی تصمیمهای خود مشکل داشته و به جایش جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق دولتش را مقصر شکستهای رخ داده در افغانستان می دانسته است.

او ظاهرا خطاب به ماتیس گفته است: من به تو چیزی را که میخواستی دادم. اختیارات نامحدود و عدم وجود هیچگونه محدودیت. تو داری شکست میخوری. دارند به تو لگد میزنند. تو شکست خوردی.

همچنین دونالد ترامپ در یکی از نشستهای مربوط به اواخر ۲۰۱۸ درباره افغانستان تصریح داشته است: این یک نمایش وحشتناک است. در یک مقطع ما مجبور به خروج می‌شویم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها