استاد آمریکایی: تغییری در سیاست آمریکا در خاورمیانه رخ نمی‌دهد

کد خبر: 1025817

«نورمن فینکلشتاین» استاد دانشگاه و نویسنده مطرح آمریکایی، با بیان اینکه «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز خواهد شد، گفت که سیاست خارجی آمریکا در غرب آسیا، پس از انتخابات تغییری نخواهد کرد.

استاد آمریکایی: تغییری در سیاست آمریکا در خاورمیانه رخ نمی‌دهد

خبرگزاری فارس: «نورمن فینکلشتاین» استاد دانشگاه و اندیشمند آمریکایی در مصاحبه‌ای به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و سیاست‌های این کشور در منطقه غرب آسیا و جهان پرداخت.

او در گفتگو با وبگاه خبری عربی۲۱، و در پاسخ به اینکه به نظر او چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز می‌شود، گفت که اگر این سؤال را در ماه فوریه (هشت ماه پیش) از او می‌پرسیدند، می‌گفت که ترامپ به راحتی پیروز خواهد شد و بایدن در جریان مناظرات شکست بدی خواهد خورد.

فینکلشتاین سپس گفت که دو عامل اساسی باعث شد تا نظر او تغییر کند، «کرونا» و «اقتصاد» و از این لحظه به بعد می‌تواند بگوید که بایدن برنده خواهد شد. با این حال نمی‌توان گفت که چه اتفاقی قرار است بیفتد و کسی به طور دقیق نمی‌داند که ترامپ قرار است چه اقدامی در پیش بگیرد.

این استاد آمریکایی افزود: «جامعه آمریکا اکنون همانند جوامع جهان سوم شده است؛ کسی حرف دیگری را باور نمی‌کند. یک مثال واضح بزنیم؛ آیا واقعا ترامپ به کرونا مبتلا شده؟ کسی به طور دقیق نمی‌داند. ترامپ در مورد هر چیزی دروغ می‌گوید و چه بسا در این باره نیز دروغ بگوید. از نظر عقیده شخصی معتقد نیستم که او در این خصوص دروغ گفته باشد، اما به صراحت نیز نمی‌توانم ابتلای او را به کرونا تأیید کنم.»

فینکلشتاین در این باره ادامه داد: «ما در یک مرحله‌ای از تاریخ هستیم که کسی هیچ چیزی را دیگر باور نمی‌کند. من از هم اکنون به بعد یک کلمه از نوشته‌های نیویورک تایمز را باور نمی‌کنم، چرا که این روزنامه فقط یک هدف دارد و آن هم شکست ترامپ است. هر کاری می‌کنند و هر چیزی می‌گویند تا ترامپ پیروز نشود. هیچ روزنامه‌ای قابل اعتماد نیست؛ بنابراین عقلانی سخن گفتن در خصوص اتفاقات جاری دشوار است. کشور به شدت سیاسی و غیر شرافتمندانه شده و این شامل همه می‌شود.»

ترامپ تهدیدی بی سابقه

فینکلشتاین در ادامه گفت که برخی افرادی که وی به آراء و نظرشان احترام قائل است، همچون «نوام چامسکی» و «برنی سندرز» و افرادی دیگر همگی بر این عقیده‌اند که ترامپ یک تهدید بی سابقه برای آمریکا و جهان است و همانند وی تا کنون در آمریکا وجود نداشته است.

او با بیان یانکه ترامپ به شکل خطرناکی به جناح راست افراطی در جهان وابسته است، او را شبیه افرادی، چون «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان، رودریگو دوتیرتی «رئیس جمهور فیلیپین»، «ناریندا مودی» نخست‌وزیر هند و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل دانست که همگی آن‌ها سیاستمدارانی تندرو و دست راستی هستند.

فینکلشتاین، جناح راستگرای افراطی را همچون جریان فاشیسم در دهه سوم قرن بیستم دانست و گفت که ترامپ همانند یکی از رهبران فاشیسم در آن زمان است، کسانی که به گفته وی دستور انداختن معلولین به اتاق‌های گاز را صادر می‌کردند.

این استاد آمریکایی، سپس گفت: «شاید ندانی و احتمالا روزنامه‌نگاران این نکته را نمی‌دانند که هلوکاست در ابتدا برای یهودیان نبود، بلکه عملیات نسل‌کشی کسانی بود که دارای ناتوانی جسمی و ذهنی بودند و هنگامی که نوع تمسخر ترامپ از اینکه بایدن در دانشکده حقوق درس نخوانده و در کلاسش نفر آخر بوده را می‌بینی، متوجه می‌شوی که ترامپ کسانی را مسخره می‌کند که از ناتوانی جسمی و یا ذهنی به هنگام تولد رنج می‌برند؛ بنابراین ترامپ از همان نوع افرادی است که دستور سوزاندن کسانی که به گمان او فایده‌ای ندارند را امضاء می‌کند. یعنی همان افرادی که به جناح راست افراطی تعلق دارند.»

قشر متوسط در آمریکا از بین رفته است

«فینکلشتاین» در بخش دیگری از سخنان خود گفت که شرایط امروز جهان همچون دهه سوم قرن بیستم است، به عنوان مثال در آمریکا، دیگر طبق متوسط وجود ندارد، در حدود ۲۰ درصد مردم در شرایط بسیار خوبی زندگی می‌کنند و یک درصد نیز در شرایط فوق‌العاده به سر می‌برند و هشتاد درصد باقی مانده درگیر مشکلات و درد و رنج هستند و به دنبال کسی می‌گردند که راه‌حل بهتری داشته باشد.

به گفته وی در دیگر کشور‌های جهان نیز طبقه متوسط از میان رفته است، به جز چین که توانسته وضعیت اقتصادی خود را در شرایط خوبی نگه دارد. در چین علی‌رغم وجود فساد، مردم می‌بینند که در طول چند دهه اوضاع اقتصادی بسیار بهبود یافته است، اما در آمریکا در ۳۰ سال گذشته هیچ اتفاقی که سطح معیشت مردم را بهبود بخشد، نیفتاده است.

این استاد آمریکا گفت که به بایدن رأی خواهد داد و سپس گفت که در شهر نیویورک اکثر مردم طرفدار دموکرات‌ها هستند و رأی دادن یا ندادن وی تأثیری در نتیجه انتخابات ندارد. (اشاره به سیستم الکترال در انتخابات آمریکا)

«تغییری در خاورمیانه رخ نخواهد داد»

«نورمن فینکلشتاین» در خصوص تأثیر انتخابات آمریکا در منطقه غرب آسیا، بروز هرگونه تغییر محسوسی را بعید دانست و در خصوص مصر و فلسطین که مورد سؤال خبرنگار بود، گفت که میان اوباما و ترامپ تفاوت ریشه‌ای در خصوص نوع نگاه به دو کشور مذکور وجود ندارد.

او در این خصوص تأکید کرد که برخی اختلافات وجود دارد، اما باید به یاد داشته باشیم که دموکرات‌ها از توافق میان اسرائیل، امارات و بحرین به گرمی استقبال کردند و تا کنون دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه کمتر به انتقاد از نتانیاهو پرداخته‌اند.

«نورمن فینکلشتاین» در این باره افزود: «در زمان اوباما میان او و نتانیاهو اختلافات شخصی وجود داشت، چرا که نتانیاهو جز راست‌گرای سنتی محسوب می‌شد و یک یهودی و سفید پوست متعصب بود. همچنین او یک نظامی بود و هنگامی که با اوباما دیدار کرد، نتوانست این مسائل را مخفی نگه دارد و با نگاه تحقیرآمیز با اوباما رفتار کرد. اما در بخش سیاسی، باید یادآور شد که اوباما بزرگترین کمک نظامی به اسرائیل را در تاریخ یعنی ۴۰ میلیارد دلار در طول ۱۰ سال را ارائه داد.»

این اندیشمند آمریکایی در پایان گفت در سطح سیاسی ایالات متحده آمریکا همواره حامی اسرائیل بود، دولت اوباما و ترامپ در این باره تفاوتی ندارند و صرفا در بخش روابط شخصی اختلاف وجود دارد، چرا که نتانیاهو در اساس یک فاشیست است. اما در سیاست‌ها تفاوتی وجود نخواهد داشت. بایدن گفته است که به محض رسیدن به صندلی ریاست‌جمهوری از مردم مصر در مقابل عبدالفتاح السیسی حمایت خواهد کرد؛ اما همه می‌دانند که آمریکا در دوره اوباما از کودتای السیسی حمایت کرد، بنابراین تغییری در سیاست خارجه آمریکا در خاورمیانه رخ نخواهد داد، چه بایدن پیروز شود و چه دونالد ترامپ.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها