چالش دموکراسی؛ شرمساری برای آمریکا

کد خبر: 1043847

اعلام پیروی بایدن همراه شد با شورش هواداران ترامپ در واشنگتن و اشغال ساختمان کنگره. اقدامی که چهار نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی به جای گذاشت.

چالش دموکراسی؛ شرمساری برای آمریکا

گروه سیاست سایت فردا - این هم از دموکراسی آمریکایی که دیشب حسابی خودش را نشان داد. افتضاحی بزرگ که ثابت کرد، از ادعا تا واقعیت را بسیاری است و آنطور که برخی گمان می‌کنند، یا جلوه می‌دهد آمریکا مهد آزادی و دموکراسی و کنش‌های متمدانه نیست. شروع غائله اخیر که با ادعا‌های ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات کلید خورده بود، جلسه شمارش آرای الکترال در صحن کنگره آمریکا بود. جلسه‌ای که با هجوم طرفداران خشمگین ترامپ به آشوب کشیده شد. دونالد ترامپ با سخنرانی تحریک آمیز خود، هوادارنش را به صحن آورده بود و آنان نیز دفتر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان را گرفته و بعد از بهم‌ریختن وسایل و ... سرگرم خواندن اسناد و ایمیل‌ها شدند. همکاری اف بی آی و مردم این وضعیت چنان پیش رفت که پلیس «اف بی آی» برای تعیین هویت حمله کنندگان به کنگره خواستار کمک شد. برای این کار نیز وب‌سایتی را راه‌اندازی کرد تا راه ارتباطی پلیس و مردم باشد. مردم با ارسال عکس و ویدئو در این وب‌سایت به شناسایی آشوبگران کمک می‌کنند. استعفای معاون مشاور امنیت ملی در پی همین حوادث بود که «پاتینگر» یعنی معاون مشاور امنیت ملی آمریکا از سمت خود استعفا کرد.

تعلیق توییتری ترامپ شبکه اجتماعی توییتر نیز نسبت به این حوادث بی‌تفاوت نبود و حساب کاربری ترامپ را به مدت ۱۲ ساعت تعلیق کرد. همچنین اعلام شد که در صورت تکرار نقض قوانین این حساب را به صورت دائم مسدود می‌کند.

چالش آرای پنسیلوانیا نتیجه آرای الکترال در پنسیلوانیا نیز خود داستانی بود. اعتراض به نتایج آراء الکترال ایالت پنسیلوانیا با مخالفت ۹۲ سناتور در مقابل موافقت تنها هفت سناتور در سنا رد شد. هفت سناتوری که به نتایج آراء الکترال ایالت پنسیلوانیا اعتراض داشتند شامل سناتور «تد کروز» از ایالت تگزاس، «جاش هاولی» از ایالت «میزوری»، «سینتیا لومیس» از ایالت ویومینگ، سناتور «راجر مارشال» از ایالت کانزاس، سناتور «ریک اسکات» از ایالت فلوریدا، سناتور «تامی توبرویل» از ایالت آلاباما و سناتور «سیندی هاید اسمیت» از ایالت میسیسیپی می‌شوند.

اعتراض جمهوری‌خواهان به نتایج ایالت «پنسیلوانیا» سبب شد که کار شمارش متوقف شده و کنگره به مدت دو ساعت درباره این موضوع بحث کند. جمهوری‌خواهان حتی با نتایج الکترال کالج (مجمع گزینندگان) ایالت پنسیلوانیا هم مخالفت کرده و از «تخلفات متعدد قانون اساسی» سخن گفتند. یکی از معترضین به این هم سناتور «جاش هاولی» بود و سبب شد که این مجلس نیز چند ساعت را صرف رایزنی در این باره کند.

اعتراض‌ها به آرای نووادا و میشیگان اعتراض‌ها درباره نتایج آرای الکترال به پنسیلوانیا محدود نبود و بحث به آرای نووادا هم کشید «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا با اعتراض «مو بروکس» نماینده جمهوری‌خواه کنگره به آراء الکترال کالج (مجمع گزینندگان) ایالت نووادا به دلیل عدم حمایت سناتور‌ها رد کرد. تلاش جمهوری‌خواهان برای مخالفت با آراء الکترال ایالت میشیگان که در آن پیروزی بایدن تأیید شده بود نیز در جلسه مشترک کنگره با شکست مواجه شد.

تأیید پیروزی بایدن و حمله به کنگره نتایج انتخابات در ایالت آریزونا هم که معلوم شد، نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان جلسه مشترک تشکیل دادند، تا پیروی نهایی بایدن رسما اعلام شود. درست همین وقت بودئ که ترامپ با سخنرانی تحریک آمیز در جمع طرفدارانش زمینه ساز ثبت یک روز تاریخی ننگین در آمریکا شد. حمله هواداران ترامپ به کنگره با واکنش‌هایی همراه بود. مثلا باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در واکنش به حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به ساختمان کنگره و اخلال در جلسه کنگره برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» بعنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا گفت: «لحظه بی‌آبرویی و شرمساری بزرگ برای ایالات متحده آمریکا».

تمدید ۱۵ روزه وضعیت اضطراری شرایط پیش آمده موجب شد که «موریل بوزر» شهردار واشنگتن دی سی اعلام کند وضعیت اضطراری و منع تردد در این شهر به مدت ۱۵ روز و تا زمان مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری آمریکا تمدید می‌شود. شهردار واشنگتن دی سی در این خصوص گفت: «امروز بسیاری با هدف خشونت و تخریب به واشنگتن آمدند و دست به خشونت و تخریب زدند و آجر و شیشه نوشابه پرتاب کردند و دست به سلاح بردند و همچنان برای ادامه این اقدامات انگیزه دارند». طبق اعلام بوزر، وضعیت اضطراری و منع تردد تا ساعت ۱۵:۰۰ روز ۲۱ ژانویه (دوم بهمن ماه) برقرار خواهد بود. گفتی است، روز گذشته در پی خشونت‌های هواداران ترامپ و حمله آن‌ها به ساختمان کنگره، مقام‌های واشنگتن دی سی از ساعت ۱۸:۰۰ عصر تا ۰۶:۰۰ صبح قوانین منع رفت و آمد اعلام کرده بودند.

۴ کشته در جبهه ترامپ طبق آخرین خبر‌ها رئیس پلیس شهر «واشنگتن دی سی» اعلام کرده که در جریان خشونت طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اطراف کنگره دست‌کم چهار نفر جان خود را از دست دادند. «رابرت کونتی» رئیس پلیس شهر واشنگتن دی سی طی یک کنفرانس خبری در خصوص مرگ سه نفر دیگر در حوادث شب گذشته کنگره گفت: «بعلاوه، سه مرگ دیگر امروز در اطراف منطقه کنگره گزارش شده است-یک زن و دو مرد- که در نتیجه شرایط اورژانسی پزشکی جان خود را از دست داده‌اند».

موضع معاون ترامپ افتضاح به بار آمده چندان بود که حتی معاون ترامپ هم نتوانست از آن حمایت کنند. پنس با محکوم کردن خشونت طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا، تاکید کرد کسانی که مرتکب این اقدامات شده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. سخنگوی کاخ سفید می‌گوید گارد ملی آمریکا به دستور ترامپ برای استقرار در ساختمان کنگره اعزام شده است. این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا با به‌کارگیری نیرو‌های گارد ملی در واشنگتن مخالفت کرده بود. بایدن نیز قرار است به زودی بیانیه‌ای در خصوص تحولات کنگره صادر کند. پلیس ساختمان کنگره آمریکا برای مقابله با طرفداران ترامپ، درخواست نیروی کمکی کرده است. مأموران یونیفورم‌پوش و ویژه سرویس مخفی آمریکا نیز در ساختمان کنگره حاضر شده‌اند.

واکنش ناتو «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با «شوکه‌کننده» خواندن صحنه‌هایی که در کنگره آمریکا رخ داده، گفت همه باید به نتایج انتخابات احترام بگذارند. یک نماینده کنگره آمریکا می‌گوید نیرو‌های پلیس کنگره برای محافظت از جان قانونگذاران آمریکا دست به سلاح شده است. بر اساس برخی گزارش‌ها، شخصی که هدف گلوله قرار گرفته یکی از طرفداران ترامپ بوده است.

اعزام گارد ملی به کنگره سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اعلام اعزام گارد ملی برای کمک به نیرو‌های امنیتی فدرال در کنگره، گفت کریستوفر میلر سرپرست پنتاگون نیز با سران کنگره در تماس است برخی منابع نیز از پیدا شدن یک دستگاه انفجاری در مقر کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه در واشنگتن خبر دادند. دقایقی بعد از پیدا شدن یک بمب دست‌ساز در ساختمان مقر کمیته حزب جمهوری‌خواه، ساختمان مقر کمیته ملی حزب دموکرات نیز به ظن وجود بسته مشکوک، تخلیه شد. شبکه ای‌بی‌سی نیوز گزارش داد که ترامپ در کاخ سفید در حال تماشای خشونت‌ها در ساختمان کنگره آمریکا است. منابع خبری می‌گویند حداقل یک بسته انفجاری در صحن کنگره آمریکا پیدا شده است.

بایدن: این شورش است، نه اعتراض جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نیز در واکنش به این قضایا که از نگاه او شورش است نه اعتراض، خواست در نطقی تلویزیونی از معترضان بخواهد تا به محاصره ساختمان کنگره پایان دهند. بایدن طی نشست خبری گفت: در این ساعت، دموکراسی ما تحت حملات بی‌سابقه‌ای قرار گرفته که تا کنون شاهد آن نبودیم. چیزی که شاهد آن هستیم، بخش کوچکی از افراطی‌هایی هستند که به بی‌قانونی پایبند هستند». بایدن تاکید کرد: «این اعتراض نیست، این شورش است. امروز، یادآور دردناکی است از اینکه دموکراسی بسیار شکننده است. این یک نمایش فجیع است که باید جلوی آن بایستیم. رئیس‌جمهور ترامپ باید مقابل آن بایستد». دقایقی بعد، اما در پیامی که قرار بود با هدف آرام‌کردن هواداران خود و پایان‌دادن به آشوب‌ها در کنگره باشد، مجدداَ مدعی وقوع تقلب در انتخابات شد.

ادعای ترامپ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: «از درد و رنج شما مطلع هستم. ما انتخاباتی داشتیم که از ما ربوده شد، ولی همین الان باید به خانه بروید. باید صلح داشته باشیم».

در حالی که معترضان از در شمالی ساختمان کنگره نیز وارد شده‌اند، ان‌بی‌سی برآورد کرده که «جان اوساف»، دیگر کاندیدای دموکرات انتخابات سنا هم در دور دوم انتخابات پیروز شده و دموکرات‌ها کنترل سنا را به دست گرفته‌اند.

تدارکات برکناری ترامپ «یلهان عمر»، عضو مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که در حال فراهم آوردن مقدمات استیضاح ترامپ است. به گفته او، ترامپ باید از سمت خود برکنار شود. «تد لیو» نماینده کنگره آمریکا از پنس خواست تا اجرای متمم بیست‌وپنج قانون اساسی آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کند. شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که هواداران ترامپ قصد دارند تمام شب را در ساختمان کنگره آمریکا بمانند. انتقال آراء الکترال به مکانی امن یک سناتور آمریکایی خبر داد صندوق‌های آراء مجمع گزینندگان آمریکا (الکترال کالج) هم‌اکنون به مکان امن و افشانشده‌ای در سنای آمریکا منتقل شده تا شمارش آراء از سر گرفته شود «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به تحولات کنگره آمریکا گفت: «باور نمی‌کردم [روزی]شاهد چنین تصاویری در قدرتمندترین دموکراسی جهان باشم».

سرایت خشونت این طور که به نظر می‌رسد، خشونت‌ها به کنگره محدود نمانده به ایالات دیگر نیز سرایت کرده است. روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش داد که شبه‌نظامیان حامی ترامپ اطراف ساختمان کنگره محلی ایالت جورجیا تجمع کرده‌اند. شبکه سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که قانونگذاران آمریکایی از ساختمان کنگره تخلیه شده و به یک پایگاه نظامی نزدیک منتقل شده‌اند. برخی منابع خبری نیز گزارش دادند که پلیس واشنگتن با بیرون کردن هواداران ترامپ از کنگره، امنیت این ساختمان را تأمین کرده است.

بازگشت امنیت به کنگره خشونت در کنگره ۴ ساعت طول کشید، اما در نهایت مسولان امنیتی خبر دادند، که امنیت برقرار شده است. ترامپ، اما در توئیتر خود با اصرار بر تنش‌زایی در بحبوحه خشونت‌ها در کنگره، نوشت: «این‌ها چیز‌ها و اتفاقاتی است که وقتی یک پیروزی قاطع در انتخابات را به‌صورت غیرمجاز و شرورانه از وطن‌پرستان بزرگ می‌گیرند، رخ می‌دهد؛ کسانی که برای مدت‌ها بسیار بد و ناعادلانه با آن‌ها رفتار شده بود. با صلح و صمیمیت به خانه بروید. این روز را برای همیشه به یاد داشته باشید». «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز با غیرقابل قبول خواندن شورش و بی‌قانونی در کنگره، گفت مجرمانی که در این آشوب دست داشتند، مجازات می‌شوند.

احتمال موج استعفا در کاخ سفید سی‌ان‌ان از استعفای رئیس کارکنان «ملانیا ترامپ» همسر رئیس‌جمهور آمریکا در پی خشونت هواداران وی در کنگره، خبر داد. همچنین گفته می‌شود جمعی از مقامات و مشاوران کاخ سفید نیز به دلیل دعوت ترامپ برای تظاهرات و حمایت از آنها، قصد استعفا دارند. «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین دولت آمریکا در واکنش به این تحولات گفت: «تهاجم امروز به کنگره که با هدف منکوب کردن دموکراسی آمریکا انجام شد، به دلیل تحریکات ترامپ بود. او با توسل به ریاست‌جمهوری برای تخریب اعتماد‌ها به انتخابات ما و مسموم کردن احترام ما به هموطنان خود، تلاش کرد». متیس سپس افزود: «ترامپ، همانطور که لیاقتش را دارد، یک مرد بدون کشور خواهد شد».

از سر گیری جلسه سنا با حضور مایک پنس در کرسی ریاست مجلس سنا، جلسه تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و شمارش آراء الکترال دوباره شروع شد. پنس در آغاز جلسه گفت: «امروز، روز سیاهی در تاریخ کنگره ایالات متحده بود. کسانی که امروز در کنگره ما آشوب به پا کردند، شما پیروز نشدید. خشونت هرگز پیروز نمی‌شود». «اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک خبر داد که ۱۰۰۰ نیروی گارد ملی این ایالت را برای حفاظت از کنگره به واشنگتن اعزام می‌کند. شبکه «سی‌بی‌اس» گزارش داد، زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه اعضای کابینه ترامپ مشغول گفتگو درباره احتمال فعال‌سازی متمم شماره ۲۵ قانون اساسی آمریکا جهت برکناری ترامپ از قدرت هستند، اما هنوز هیچ طرح رسمی به مایک پنس ارائه نشده است.

رسانه‌های آمریکایی از استعفای «سارا متیوز» معاون سخنگوی کاخ سفید در پی خشونت هواداران ترامپ در کنگره خبر دادند. شبکه ای‌بی‌سی نیوز هم گزارش داد «آنا ریکی نیکِتا» مسئول امور اجتماعی کاخ سفید سومین مقام آمریکایی است که بعد از بحران کنگره، از سمت خود در دولت ترامپ استعفا داد. منابع سی‌ان‌ان نیز گفتند «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا، «مت پوتینگر» معاون وی و «کریس لیدل» معاون رئیس کارکنان کاخ سفید نیز به فکر استعفا از دولت ترامپ هستند.

از سر گیری جلسه مجلس نمایندگان با حضور ««نانسی پلوسی» در کرسی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، جلسه تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و شمارش آراء الکترال دوباره شروع شد. سی‌ان‌ان گزارش داد تعداد سران حزب جمهوری‌خواه که معتقدند ترامپ باید پیش از تاریخ بیستم ژانویه از قدرت برکنار شود، در حال افزایش است. منابع مطلع به سی‌ان‌ان خبر دادند که ترامپ به اطرافیان خود گفته ورود «مارک شورت» رئیس کارکنان پنس به کاخ سفید را ممنوع کرده است. «لیندزی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه در نشست کنگره گفت: «جو بایدن و کاملا هریس، قانونی انتخاب شدند و در تاریخ بیستم ژانویه رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور آمریکا خواهند شد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها