گزارش آسوشیتدپرس از آخرین روزهای ریاست‌جمهوری ترامپ

کد خبر: 1044858

به نظر می‌رسد ترامپ در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری انجام بسیاری از وظایفش را متوقف کرده است.

گزارش آسوشیتدپرس از آخرین روزهای ریاست‌جمهوری ترامپ

ایسنا: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در سه هفته گذشته، بمبی در یک شهر مهم منفجر شد و رئیس جمهور حرفی درباره آن نزد. کروناویروس به سطح ترسناک جدیدی از مرگ و میر در آمریکا رسید، بدون آنکه ترامپ به این نقاط عطف وحشتناک اذعان کند. جمعیتی خشونت‌طلب با تحریک حرف‌های خود رئیس جمهور، در کنگره شعارهایی برای بدنام کردن مایک پنس سر دادند و ترامپ اصلا تلاشی برای تماس با معاون خودش نکرد.

ترامپ صرفا با تاخیر دستور داد تا پرچم‌ها به یاد افسری که جانش را در راه دفاع از کنگره داد، به حالت نیمه برافراشته درآید و زحمت توصیف اقدامات این افسر را هم به خود نداد.

تخلفات بزرگ و کوچک -از هنجارها، از رهبری، از شرافت انسانی- سایه تاریکی بر آخرین روزهای ریاست جمهوری او افکنده و حتی از نظر مشاوران نزدیک، میراث او را به گونه‌ای لکه‌دار می‌کند که فراموش نخواهد شد. نیمی از مقامات دولت فعلی از اقدامات رئیس جمهور در هفته‌های اخیر ابراز ناراحتی کرده و نمی‌خواهند که نامشان فاش شود زیرا هنوز برای ترامپ کار می‌کنند.

مایکل استیل که زمانی دستیار جان بوئنر، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا بود، می‌گوید: حتی پس از شکست در انتخابات، ترامپ می‌توانست سربلند از کاخ سفید خارج شود و دستاوردهایی مثل واکسن کووید-۱۹، پیشرفت در خاورمیانه و اقتصاد پویا پیش از پاندمی را که با اصلاحات مالیاتی بود، جشن بگیرد.

استیل افزود: اما او به جای آن تصمیم گرفت که در وهم و شکایت غرق شود و در نتیجه، تصاویر ریاست جمهوری او یک جمعیت قاتل و مرگبار هستند که خانه دموکراسی ما، کنگره، را غارت می‌کنند.

ترامپ پس از خشونت‌های ششم ژانویه تنها با اصرار دستیارانش چند توییت ارسال کرد و خواستار برقراری آرامش شد. او در ادامه یک ویدیو منتشر کرده و این خشونت را تقبیح کرد و احتمالا امید داشته از برخورد حقوقی احتمالی و تلاش‌ها برای عزل از سمتش دور بماند.

اکنون که اف‌بی‌آی نسبت به وقوع اعتراضات مسلحانه در سراسر این کشور و در واشنگتن در روزهای باقیمانده به تحلیف جو بایدن هشدار داده است، ترامپ در روزهای اخیر حرفی برای کاستن از موج احساسات یا تضمین اینکه حامیانش دیگر به خشونت متوسل نمی‌شوند، بیان نکرده است.

با گذشت دو ماه از انتخابات، دستیاران ترامپ همچنان تقلا می‌کنند تا او را متقاعد کنند که روی یک ویترین و نجات دستیاوردهایش تمرکز کند که موفقیت چندانی هم نداشته‌اند.

او موافقت کرد که سه‌شنبه برای آخرین بار راهی تگزاس شود تا از دیوار مرزی آمریکا - مکزیک بازدید کند. اما او هنوز با پیشنهاد دستیارانش برای سخنرانی در آخرین هفته و تمرکز بر ساخت واکسن کرونا و تلاش‌هایش برای تقویت بودجه ارتش موافقت نکرده است.

با این وجود، سخنرانی وداع ترامپ که امری مرسوم برای رهبران در حال کناره‌گیری در کاخ سفید است، احتمالا انجام نمی‌شود.

تحرکات ترامپ به قیمت از دست رفتن بلندگوی او تمام شد و شرکت‌های رسانه اجتماعی فعالیت او را با اشاره به لفاظی تحریک‌آمیزش به حالت تعلیق درآوردند. اما ترامپ هم تلاش چندانی برای بازگرداندن صدای خودش به خرج نداد و از مصاحبه‌های تلویزیونی و برخورد با خبرنگاران دوری کرد.

در عوض، ترامپ درون کاخ سفید مانده و هرگز از تلویزیون دور نشده است. بدون توییتر یا فیسسبوک، او با تلفن خودش با حلقه دستیاران و متحدانی که هر روز کوچکتر می‌شوند، تماس می‌گیرد تا مدعی شود متضرر شده است.

از زمان تعطیلات، ترامپ برنامه عمومی روزانه خودش را که عملا خالی از هرگونه رویداد عمومی است، اعلام کرده تا به نوعی نشان دهد که کارش را انجام می‌دهد. دستیاران نزدیک او در کاخ سفید اما این را نفی می‌کنند؛ ترامپ عملا پس از انتخابات همچون یک رئیس جمهور رفتار نکرد و با گذشت چند هفته نتوانست روی موضوعی غیر از شکست خود متمرکز شود.

ترامپ ماه‌هاست که گزارش‌های اطلاعاتی دریافت نکرده است؛ در حالی که کرونا ویروس جان بیش از ۳۷۵ هزار آمریکایی را در سال گذشته گرفته، او در خفا و نهان کاری برای مدیریت این پاندمی انجام نداده است؛ همچنین هفته‌ها پس از بزرگترین نفوذ به شبکه‌های کامپیوتری دولت آمریکا که روسیه به عنوان عامل آن سرزنش می‌شود، اصلی‌ترین واکنش ترامپ این بوده که شاید کار چین باشد.

گرچه سخنگوی ترامپ تلاش دارد این را القا کند که رئیس جمهوری آمریکا در حال انجام وظایف خود است، اما خود ترامپ تلاش چندانی برای تاکید روی این استدلال ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها