رویترز: کار بایدن برای احیای «وجهه جهانی» آمریکا سخت است

کد خبر: 1046434

رویترز در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های با سابقه غربی اعلام کرده که آمریکا به شدت دچار تفرقه و کار بایدن برای احیای «وجهه جهانی» واشنگتن سخت است.

رویترز: کار بایدن برای احیای «وجهه جهانی» آمریکا سخت است

خبرگزاری فارس: از نظر کارشناسان غربی حوزه سیاست خارجی، با توجه به آسیب‌های وارد شده به وجهه آمریکا طی ۴ سال اخیر و تفرقه شدید داخلی، جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب برای احیای وجهه واشنگتن در سطح جهانی کاری دشوار در پیش دارد.

رویترز درباره مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس‌‍جمهور جدید آمریکا، گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «حمله به کنگره آمریکا، جاه‌طلبی‌های بایدن برای رهبری جهانی را پیچیده کرده است».

در این گزارش با رجوع به اظهارنظرات دیپلمات‌ها با سابقه غربی، بر تاثیرات منفی حمله ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) هواداران دونالد ترامپ به کنگره این کشور بر «جاه‌طلبی‌های بایدن برای رهبری جهانی» تاکید شده است.

در گزارش آمده است: «وقتی طرفداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور (آمریکا) دو هفته قبل به کنگره ایالات متحده حمله کردند، کشور‌های دارای سوابق سوال برانگیز دموکراتیک از این فرصت برای تقبیح ایالات متحده استفاده کردند».

رویترز به توییت «امرسون امنانگاگوا» رئیس‌جمهور زیمبابوه درباره این حمله اشاره کرد که در آن او نوشته بود: «اتفاق‌های روز گذشته نشان داد که ایالات متحده هیچ حق اخلاقی برای تنبیه کردن هیچ کشور دیگری تحت لوای حفاظت از دموکراسی ندارد».

این رسانه غربی نوشت: «هرچند بعید است حملات لفظی از سوی هراره (پایتخت زیمبابوه) و دیگر پایتخت‌های متخاصم با واشنگتن سبب ترغیب و مجاز کردن جهان شود، اما این موضوع نشاندهنده وضعیت شکننده وجهه جهانی آمریکا است».

به نوشته این رسانه، «ترامپ که چند ماه ادعا‌های نادرست درباره سرقت انتخابات سوم نوامبر (ریاست جمهوری آمریکا) از او مطرح کرد، هوادارنش را برای حرکت به سمت کنگره تشویق کرد در حالی که قانونگذاران در حال تایید پیروزی بایدن بودند. بروز شورش سبب تخلیه این ساختمان و همچنین کشته شدن ۵ نفر شد».

«دیوید اُ سولیوان» سفیر سابق اتحادیه اروپا در آمریکا درباره این حمله به رویترز گفت: «بیایید خود را به حماقت نزنیم. در ۴ سال اخیر آسیب بسیار زیادی به چهره آمریکا وارد شده است و این موضوع به طور خاص درباره (حمله به کنگره) صادق است».

رویترز با اشاره به وعده جو بایدن برای بازسازی «رهبری جهانی آمریکا» نوشت: «دیپلمات‌های کهنه کار و کارشناسان مسائل سیاست خارجی، اما می‌گویند که یک آمریکای به شدت دچار تفرقه که در آن خطر بروز خشونت سیاسی وجود دارد، کار بایدن را سخت‌تر می‌کند و ذهن او را از کار سختی که برای احیای رهبری ایالات متحده در پیش است، منحرف می‌کند».

بنا بر گزارش این رسانه، «دیپلمات‌های آمریکایی ممکن است هر زمانی که با صدای بلند درباره ناکامی دیگر کشور‌ها برای برقراری هنجار‌های دموکراتیک حرف بزنند، با صدای بلند با اتهام تزویر و دورویی مواجه شوند».

«جرار آرو» سفیر پیشین فرانسه در آمریکا و همچنین سازمان ملل با اشاره به تاثیرات منفی حمله طرفداران ترامپ به کنگره این کشور گفت: «این موضوع باعث تضعیف حرف آمریکا می‌شود. هر وقت آن‌ها تلاش کنند که جهان را مورد خطابه قرار دهند، افرادی خواهند بود که پای آن‌ها را به این واقعیت (حمله به کنگره) بکشانند. این موضوع مورد استفاده افراد بد قرار خواهد گرفت».

«هیتر کانلی» عضو پیشین وزارت خارجه آمریکا و عضو کنونی اندیشکده «مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک» معتقد است، مقام‌های سیاست خارجی دولت بایدن با چالش‌های زیادی مواجه خواهند بود. به اعتقاد او، چالش‌هایی که دولت بایدن به ارث خواهد برد، از «مین‌های کار گذاشته شده» توسط مایک پامپئو نشات می‌گیرد.

رویترز در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «برای مثال، دولت ترامپ در حال تلمبار کردن تحریم‌ها علیه ایران بوده است و پامپئو دهم ژانویه (۲۱ دی ماه) حوثی‌ها (انصارالله) یمن را یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کرد. به نظر می‌رسد که این اقدامات طراحی شده که هدف اعلامی بایدن برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) با تهران را سخت‌تر کند».

در ادامه گزارش آمده است: «تا زمانی که گفتمان سیاسی داخلی در آمریکا اینقدر به شدت دچار تفرقه است، در برابر تلاش‌ها برای از بین بردن سیاست‌های دولت ترامپ با احتیاط رفتار خواهد شد».

«برایان کاتولیس» عضو اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی» و تحلیلگر مسائل امنیت ملی در این کشور، اعتقاد دارد، متحدان واشنگتن به طرزی فزاینده دارند این موضوع را می‌بینند که سیاست خارجی آمریکا طبق تحولات سیاست داخلی در این کشور، با چرخه‌های دو یا چهار ساله مواجه است.

کاتولیس افزود: «این معضل تا زمانی که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر موضوعات امنیت ملی در رابطه با کشور‌هایی از قبیل چین و ایران یقه یکدیگر را می‌گیرند، سادگی قابل حل کردن نخواهد بود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها