زنی که در برابر اقدامات جنجالی ترامپ دوام آورد +عکس

کد خبر: 1046709

رئیس سازمان سیا در آستانه تحلیف بایدن بازنشستگی خود را از این آژانس اعلام کرد و با این کار به دوره تصدی که اغلب آرام اما همراه با مقاومت‌های پشت پرده در برابر برخی اقدامات جنجالی دونالد ترامپ بود، پایان داد.

زنی که در برابر اقدامات جنجالی ترامپ دوام آورد +عکس

ایسنا: به نقل از یاهو نیوز، "جینا هاسپل"، رئیس سازمان سیا در بیانیه‌ای که در حساب توییتری این آژانش منتشر شد، گفت: رهبری این سازمان برجسته افتخارآمیزترین لحظات زندگی من بود. من به اقداماتی که با همکاری یکدیگر انجام داده‌ایم، پیروزی‌هایی که بدست آورده‌ایم، تهدیداتی که بر آنها غلبه کرده‌ایم و سرمایه‌گذاری‌هایی که برای اینده انجام داده‌ایم، می‌بالم.

جینا هاسپل، نخستین زنی که به عنوان مدیر سازمان سیا خدمت کرد، از سایه‌های یک زندگی مخفی به عنوان افسر عملیات بیرون آمد تا در دوران ریاست مایک پامپئو بر سازمان سیا در فوریه ۲۰۱۷ میلادی به عنوان معاون مدیر این آژانس خدمت کند. وی در سال ۲۰۱۸ میلادی هنگامی که پامپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا انتخاب شد، به سمت مدیر سازمان سیا ترفیع یافت.

زنی که در برابر اقدامات جنجالی ترامپ دوام آورد +عکس

به گفته منابع، در ماه‌های اخیر روابط هاسپل با دونالد ترامپ خدشه‌دار شد و وی به همکارانش گفت ماه‌هاست برای احتمال اخراج شدن آماده شده است. با این حال، هاسپل موفق شد تا از این سرنوشت حذر کند.

اگرچه ترامپ از روزهای اولیه دولتش با جامعه اطلاعاتی درگیر بود و آنها را "دولت پنهان" خطاب کرده بود اما هاسپل در جلسات توجیهی و گزارش‌دهی با رئیس جمهور ثابت کرد که مهارت دارد، همچنان از کانون توجهات دور مانده و رابطه نزدیک خود با پامپئو، یکی از نزدیک‌ترین متحدان ترامپ را حفظ کرده کند.

هاسپل همچنین هرگز در ملاء عام با ترامپ مخالفت نکرد و وی را شرمنده نکرد. برخی از مقامات سازمان سیا ناراحت بودند که هاسپل به صورت علنی یا خصوصی از آنها در برابر حملات ترامپ حمایت نکرد. اما گزارش شده که هاسپل در برابر برخی از تلاش‌های ترامپ و متحدانش از جمله "جان راتکلیف"، مدیر اطلاعات ملی برای افشای حجم وسیعی از اطلاعات حساس مربوط به انتخابات ۲۰۱۶ میلادی و ارزیابی سازمان سیا از مداخله روسیه و حمایت آن از ترامپ مقاومت کرده است.

مقامات سابق سیا پیش‌تر ابراز نگرانی کرده بودند که خارج کردن مدارک حساس از حالت طبقه‌بندی منابع سازمان سیا و روش‌های فنی جمع‌آوری اطلاعات از روسیه را به خطر می‌اندازد.

هاسپل همچنین ظاهرا در برابر اقدامات دقیقه ۹۰ ترامپ برای انتصاب "کَش پَتِل" به عنوان معاون مدیر سازمان سیا مقاومت کرد.

استعفای هاسپل همانند دیگر مقامات ارشد دولتی به شدت انتظار می‌رفت. جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا صریحا اعلام کرده بود که می‌خواهد در زمینه امنیت ملی تیم خود را منصوب کند و "ویلیام برنز" را به عنوان گزینه خود برای مدیریت سازمان سیا معرفی کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها