دموکراسی‌ها در حال محدود شدن هستند

کد خبر: 496949

نتایج یک پژوهش تازه بنیاد برتلس‌من نشان می‌دهد که در کشورهای گوناگون در سراسر جهان انحصارگرایان و دیکتاتورها در حال محدودکردن دموکراسی هستند. کارشناسان حتی در کشورهای به ظاهر دموکراتیک روند مشابهی مشاهده کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: هر دو سال یک‌بار بنیاد برتلس‌من آلمان نتایج پژوهش خود در زمینه دموکراسی را منتشر می‌کند. روز شنبه هفته‌نامه اشپیگل خبر داد که گزارش تازه‌ترین پژوهش این بنیاد منتشر شده است.
در این گزارش آمده است که در دو سال اخیر حقوق شهروندی در کشورهای گوناگون در سراسر جهان محدود شده و در برخی کشورها، به‌ویژه ترکیه و نیجریه نیروهای مذهبی به سرعت در حال رشد هستند.
کارشناسان برتلس‌من به این نتیجه رسیده‌اند که در هیچ دوره‌ای به این اندازه در کشورهای گوناگون دموکراسی پس‌رفت نداشته است.
به گفته آنها، ۵۵ کشور از ۱۲۹ کشور مورد تحقیق را باید حکومت‌های خودکامه نامید که از میان آنها، ۴۰ کشور در رده‌ "دیکتاتوری سخت" قرار می‌گیرند.
چند نمونه
اشپیگل می‌نویسد که در گزارش ۳ هزار صفحه‌ای بنیاد برتلس‌من تاکید شده است که این روند بیش از هر جا در کشورهای عربی و کشورهای موسوم به مغرب مشهود است. دولت‌های این کشورها حقوق شهروندی، از جمله حق تظاهرات و حق گرد‌همایی را محدود کرده‌اند، مانع فعالیت احزاب اپوزیسیون می‌شوند، جلوی فعالیت رسانه‌های آزاد را می‌گیرند و نتایج انتخابات را دستکاری می‌کنند.
در این رابطه همچنین به چند کشور آفریقایی و اروپایی، به‌ویژه مجارستان و لهستان، و نیز روسیه و جمهوری‌های پیشین اتحاد جماهیر شوروی اشاره شده است.
دموکراسی در دو سال گذشته تنها در چند کشور رشدی نسبی داشته است؛ از جمله مالی، گینه، نپال و اوکراین.
گزارش برتلس‌من حاصل دو سال تلاش۲۵۰ کارشناس است که در ۱۲۹ کشور تغییر و تحولات در ۱۷ زمینه اجتماعی و سیاسی را زیر ذره‌بین قرار داده‌اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها