کاخ سفید اسناد محرمانه 11 سپتامبر را منتشر می کند

کد خبر: 510698

آمریکا قرار است اسناد محرمانه موسوم به «28 صفحه» را که از نقش عربستان سعودی در حملات یازده سپتامبر 2001 پرده بر می دارد، منتشر کند.

پرس تی وی: باب گراهام، سناتور سابق امریکا و فرماندار فلوریدا، روز سه شنبه (24 فروردین) در مصاحبه با برنامه «60 دقیقه» (60 Minutes) سی بی اس اعلام کرد، امریکا باید این صفحات ویرایش شده را که از نقش عربستان سعودی در این حملات پرده بر می‌دارد و از امکان «برخی حمایت‌های داخلی» از درون امریکا حکایت دارد، از حالت محرمانه خارج کند.
گراهام بعد از این مصاحبه به «تامپا بی تایمز» (Tampa Bay Times) گفت، به وی گفته شده است این برگه ها از حالت محرمانه خارج خواهند شد؛ حرکتی که تحقق آن هنوز به تایید رسمی کاخ سفید نیازمند است.
این سناتور سابق امریکایی همچنین به نقل از برت هولمگرن، مشاور سیاسی ارشد معاون رئیس «امنیت داخلی» افزود، این اسناد که در گزارش انتشاریافته‌ی «کمیسیون کنگره‌» در سال 2003 میلادی به آن اشاره ای نشد، ظرف « یک یا دو ماه» منتشر خواهد شد.
گراهام همچنین خاطر نشان کرد: « تصمیم گیرندگان در کاخ سفید به حساسیت عمومی نسبت به این مساله و ضرورت تصمیم گیری درباره آن واقف شده‌اند.»
اریک دریتسر، مؤسس تارنمای «استاپ امپریالیسم» (stopimperialism.com) نیز گفته است این گزارش ممکن است نشان بدهد که ریاض «مرکز تروریسم جهانی» است.
وی با اشاره به نام برخی افراد از جمله خانواده بوش و بندر بن سلطان از چهره‌های کلیدی خاندان سلطنتی آل سعود، گفت: «سؤال نگران کننده این است که چه ارتباط محسوسی بین آن دسته از عوامل در دولت عربستان سعودی و دولت امریکا می‌توان یافت؟»
وی افزود:« بندر بن سلطان یک فرد کلیدی در عربستان سعودی است. وی رئیس سابق سازمان اطلاعات این کشور بود. یک مساله این است که آیا نام او در این گزارش مطرح خواهد شد؟»
دریتسر همچنین اعلام کرد که نمی داند آیا این صفحات که به درخواست «اف.بی.آی » ویرایش و آماده انتشار شده‌اند، بتوانند «به طور قطعی ثابت کنند» دولت امریکا با افرادی که در پس این حملات مرگبار بوده اند، مرتبط بوده است.
اسناد موسوم به «28صفحه‌» از گزارشي استخراج شده‌اند كه در سال 2003 سازمان های اطلاعاتی امریکا درباره حملات 11سپتامبر آماده کردند. پورتر گاس كه طي تهيه اين گزارش گراهام را همراهي مي‌كرد نيز مي‌گويد اف. بي. آي آن زمان مخالف انتشار اين گزارش بود.
این در حالی است که انتظار می رود حادثه یازده سپتامبر سفر «باراک اوباما» ، رئیس جمهور امریکا را که قرار است 21 آوریل به عربستان سعودی برود، تحت الشعاع قرار دهد.
برخی منابع آگاه از این گزارش، آن را شبيه يكي از گزارش‌هاي پليس يا دادگاه مي‌دانند و مي‌گويند اين سند اين احتمال را مطرح مي‌كند كه عاملان 11 سپتامبر همكاري رسمي با سعودي‌ها داشته‌اند و به اعتقاد گراهام، واشنگتن براي حفظ روابط دوستانه‌ خود با رياض از انتشار اين سند خودداري کرده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها