پنتاگون: جنگنده روسیه جت امریکا را تعقیب کرد

کد خبر: 512054

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) می‌گوید یک هواپیمای جنگی نیروی هوایی این کشور حین پرواز در حریم هوایی بین المللی بر فراز دریای بالتیک توسط یک جنگنده سوخو- 27 روسیه تعقیب شده است.

پرس تی وی: لورا سیل، سخنگوی پنتاگون، روز شنبه گفت: «هواپیمای امریکا در حریم هوایی بین المللی پرواز می‌کرده و هیچگاه وارد قلمرو روسیه نشده بود.»
وی اشاره کرد که این حادثه، روز پنجشنبه برای یک هواپیمای RC-135 امریکا رخ داده است.
سخنگوی پنتاگون گفت: «این تعقیب هوایی ناامن و غیرحرفه‌ای پتانسیل آن را دارد که باعث آسیب جدی به همه خدمه شود و از همه مهمتر اینکه، اقدامات غیرایمن و غیر حرفه‌ای یک خلبان این پتانسیل را دارد که تنش‌های غیرضروری بین دو کشور را تشدید کند.»
ارتش امریکا روز چهارشنبه نیز اعلام کرده بود، 2 فروند هواپیمای سوخو 24 نیروی هوایی روسیه روزهای دوشنبه و سه شنبه (23 و 24 فروردین) نزدیک ناوشکن «یو اس اس دونالد کوک» در آب‌های بین المللی به پرواز درآمدند.
روسیه اما ضمن رد ارتکاب «رفتاری غیرمسئولانه و تحریک آمیز» اعلام کرد، جنگنده‌های روسی پس از مشاهده کشتی جنگی نیروی دریایی امریکا، به منظور رعایت اقدامات امنیتی، تغییر مسیر داده‌اند.
جان کری، وزیر خارجه امریکا، روز جمعه این اقدام روسیه را «حمله شبیه سازی شده 2 جنگنده روس علیه ناوشکن امریکایی در دریای بالتیک» خوانده و تاکید کرده بود که امریکا حق سرنگون کردن این جنگنده‌ها را داشته است.
ناوشکن «یو اس اس دونالد کوک» به همراه سه کشتی دیگر برای «افزایش امنیت در اروپا» به تازگی به دریای اعزام شده است.
گفتنی است تنش میان امریکا و روسیه بر سر بحران های اوکراین و سوریه تشدید شد و از 2 سال پیش تاکنون به حدی کم‌سابقه رسیده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها