به خاطر یک مشت دلار!/ مجوز سازمان ملل برای کشتار کودکان یمن

کد خبر: 531717

تنها یک هفته نام ائتلاف عربستان در لیست سیاه به عنوان اصلی‌ترین عامل کشتار کودکان یمن ماند که بان کی‌مون در جمع خبرنگاران از علت خروج نام این کشور خبر داد و فشار‌های دولت ریاض از طریق توسل به کمک‌های مالی را دلیل این اقدام دانست.

به خاطر یک مشت دلار!/ مجوز سازمان ملل برای کشتار کودکان یمن
وقتی سازمان ملل به خاطر یک مشت دلار، جام زهر را نوشید!/ کارت رایگان سازمان ملل برای کشتار کودکان یمن
سرویس بین الملل فردا: تنها یک هفته نام ائتلاف عربستان در لیست سیاه به عنوان اصلی‌ترین عامل کشتار کودکان یمن ماند که بان کی‌مون در جمع خبرنگاران از علت خروج نام این کشور خبر داد و فشار‌های دولت ریاض از طریق توسل به کمک‌های مالی را دلیل این اقدام دانست. بان کی‌مون پنجشنبه گذشته اعتراف کرد: عربستان سعودی او را «تحت فشار غیر قابل قبولی» قرار داد و تهدید کرد که کمک‌های حیاتی مالی‌ به سازمان ملل را قطع خواهد کرد.
تحت فشار مالی قرار دادن مجمع جهانی از سوی یک کشور برای نخستین بار نیست که اتفاق افتاده و در صحنه بین‌المللی کشور‌های بسیاری مانند عربستان سعودی هستند که با اتکا به قدرت مالی به نوعی دیپلماسی مالی خود را به رخ سازمان ملل متحد کشیده است.
واکنش‌ها به حذف نام عربستان از لیست سیاه
مدیرکل سازمان دیده‌بان حقوق بشردر این مورد اعلام کرد: «بان‌کی‌مون» اجازه داد ریاض با پول او را ساکت کند. «کنت روث» تاکید کرد: اگر «بان‌کی‌مون» اجازه می‌دهد پول سعودی ساکتش کند، دیگر حرف سازمان ملل چه اعتباری دارد؟ وی همچنین تصویری از «بان‌کی‌مون» را منتشر کرد که در آن عربستان با پول خود در حال ساکت کردن دبیرکل سازمان ملل است.
وقتی سازمان ملل به خاطر یک مشت دلار، جام زهر را نوشید!/ کارت رایگان سازمان ملل برای کشتار کودکان یمن
«بلقیس ویلی» از کارشناسان دیده‌بان حقوق‌بشر نیز اعلام کرد: از آنجا که عربستان مسئول اصلی کشتار کودکان یمنی در سال گذشته بوده است، حذف نام این کشور از فهرست ناقضان حقوق کودکان، شوک‌آور است و این ماجرا، عملکرد سازمان ملل را زیر سوال می‌برد.
وی در خصوص تهدید سازمان ملل از سوی برخی کشورها نیز گفت: «این یک نمونه روشن از استفاده یک دولت از پول به عنوان ابزار باج‌گیری از سازمان ملل است.»
روزنامه انگلیسی گاردین نیز در واکنش به حذف ائتلاف سعودی از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، نوشت: «این سازمان با این اقدام به عربستان برای کشتار کودکان و بمباران مدارس و بیمارستان‌ها در یمن «کارت رایگان» اعطا کرد.»
بنابر اعلام این روزنامه انگلیسی «سازمان ملل با خارج کردن سعودی‌ها از فهرست سیاه مربوط به کشتار کودکان و ناقص کردن آنها در یمن، به ضعیف‌ترین مردم روی کره زمین خیانت کرد.»
اما در خصوص موضع انفعالی سازمان ملل باید گفت چنین اعمالی جایگاه سازمان ملل متحد را بسیار تنزل می دهد و تن دادن به رسوایی تا این اندازه بزرگ از سوی این نهاد اعتبار آن را نزد افکار‌عمومی زیر سوال می برد. به نظر می رسد صحبت های بان کی مون نوشیدن جام زهر برای این نهاد است که عالی‌ترین مقام آن با احساس تلخی اعتراف می کند.
وقتی سازمان ملل به خاطر یک مشت دلار، جام زهر را نوشید!/ کارت رایگان سازمان ملل برای کشتار کودکان یمن
صلح گزینشی سازمان ملل
قرار بود سازمان ملل برای گسترش صلح تلاش کند؛ اما این سازمان «صلح گزینشی» را در این سالها در دستور کار قرار داد. دلارهای عربستان برای تغییر حکم این سازمان نشان داد که کلید واژه اصلی این سازمان نه «صلح» که «دلار» است. پیش از اعتراف بان کی مون پایگاه اینترنتی «فارن پالیسی» فاش کرده بود تصمیم سازمان ملل در حذف نام ائتلاف سعودی از لیست سیاه متجاوزان، در پی تهدید ریاض و برخی کشورها به خروج صدها میلیون دلار اعتباراتشان از برنامه‌های سازمان ملل اتخاذ شده است. در پی این افشاگری دبیرکل سازمان ملل علیه عربستان و متحدانش در کنار سایر مستندات محکم، «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل برای تبرئه خود، تهدید به قطع کمک مالی به سازمان ملل را تکذیب کرد! اظهارات بان‌کی مون نشان دهنده قابل اعتماد نبودن سازمان ملل است. در واقع رؤسای سازمان‌های بین‌المللی پس از پایان یافتن مسئولیت اقدام به افشاگری می‌کنند؛ اما بان‌کی‌مون گویا این کار را زودتر شروع کرده است، این افشاگری دبیر کل سازمان ملل که برای اولین بار صورت گرفت به خوبی نشان داد که سازمان ملل شبیه بنگاهی اجاره‌ای است که هرکس بیشتر پول پرداخت کند بر این سازمان تأثیرگذارتر است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها