کربی: ایران به تعهدات خود پایبند بوده است

کد خبر: 540923

کربی در پاسخ به یک خبرنگار که سعی داشت با کنار هم قرار دادن گزارش های اخیر برخی رسانه ها و موسسات، ایران را به نقض سند برجام متهم کند، گفت : هیچ اطلاعاتی در دست نیست که نشان دهد ایران به موادی دست یافته که نقض برجام به حساب بیاید.

خبرگزاری ایرنا: «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به گزارش های ادعایی روز های اخیر درباره احتمال نقض برجام توسط ایران، به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی استناد کرد و افزود که ایران تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده است.
به گزارش تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا، کربی در پاسخ به یک خبرنگار که سعی داشت با کنار هم قرار دادن گزارش های اخیر برخی رسانه ها و موسسات، ایران را به نقض سند برجام متهم کند، گفت : هیچ اطلاعاتی در دست نیست که نشان دهد ایران به موادی دست یافته که نقض برجام به حساب بیاید. کربی ادامه داد : آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) هم گزارش داده است که ایران همچنان به اجرای تعهدات خود تحت سند توافق ادامه می دهد. کربی درباره گزارش اخیر سازمان امنیت داخلی آلمان (BfV) که مدعی شده ایران در سال 2015 در تلاش برای واردات فناوری های با کاربرد دوگانه و قابلیت استفاده در صنایع هسته ای بوده است، گفت : این گزارش مربوط به سال 2015 است و اشاره ای به دوره زمانی بعد از اجرای توافق هسته ای نشده است. یکی از خبرنگاران به گزارش دیگری از اندیشکده «علوم و امنیت بین الملل» آمریکا اشاره کرد که ایران را به تلاش برای دستیابی برخی مواد مورد نیاز درصنایع هسته ای متهم کرده بود. کربی در این رابطه پاسخ داد که وی این گزارش را ندیده است و با این حال تاکید کرد که هیچ سندی مبنی بر اینکه ایران ناقض توافق هسته ای بوده، در دست نیست. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره صحبت هایی که این روزها در ارتباط با نقض روح توافق هسته ای مطرح است، گفت : توافق هسته ای هیچ گاه درباره اعتماد نبوده است، هیچ گاه درباره روح نبوده است. توافق هیچ گاه درباره این نبوده است که ما نسبت به ایران چه احساسی داریم. برجام درباره عمل به تعهدات است و آن ها به تعهدات خود پایبند هستند. ما هم به تعهدات خود پایبند هستیم. کربی در پاسخ به خبرنگارانی که پیوسته به سخنان منتسب به «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل و گزارش سرویس امنیت داخلی آلمان استناد می کردند، گفت : مقام های آلمان خود باید پاسخگوی این ادعاها باشند و آنچه حائز اهمیت است، گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مسئول راستی آزمایی تعهدات طرفین است. شایان ذکر است، رسانه های خارجی در روز های گذشته اظهاراتی منتسب به «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد مطرح کردند که وی در این اظهارات، آزمایش های موشکی ایران را خلاف روح توافق هسته ای توصیف کرده بود. منابع نزدیک به مذاکره کنندگان هسته ای می گویند که بان کی مون که نقشی در توافق تاریخی هسته ای نداشته است و طبیعتا اطلاعی از ظرافت های توافق و جزئیات آن ندارد، ممکن است تحت تاثیر همان گروه های فشاری قرار گرفته باشد که وی را وادار به حذف نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودکان کردند.
بان تاکنون این اظهارات را تایید یا تکذیب نکرده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها